اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل گمرکات خراسان‌جنوبی:

محور سربیشه ـ ماهیرود برای ترانزیت کالا مناسب نیست

خبرگزاری فارس: مدیر کل گمرکات خراسان‌‌جنوبی گفت: محور سربیشه، ماهیرود محور مناسبی برای ترانزیت کالا نیست.

محور سربیشه ـ ماهیرود برای ترانزیت کالا مناسب نیست

محمد‌علی خاشی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار کرد: محور ترانزیتی سربیشه به ماهیرود یک جاده معمولی در حد جاده روستایی است که با وجود آسفالته بودن برای عبور وسایل نقلیه ترانزیتی مناسب نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت به استان خراسان‌جنوبی مجوز ترانزیت خارجی را داده است که با این اقدام شاهد افزایش تردد در این مسیر تا 10 برابر فعلی هستیم.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی افزود: محور کنونی هم‌اکنون ظرفیت همین میزان تردد را ندارد چرا که دو تریلی به زحمت می‌توانند از این مسیر از کنار هم عبور کنند.

*محور سربیشه - ماهیرود نیازمند دوبانده ‌شدن برای ترانزیت کالا است

خاشی با اشاره به اینکه دو‌ بانده شدن محور سربیشه به ماهیرود باید در اولویت قرار گیرد، گفت: هر چند دو‌ بانده شدن قسمتی از این محور در دست اقدام است اما این محور دارای پیچ و خم‌هایی است که تردد وسایل نقلیه سنگین را با مشکل مواجه می‌کند.

وی تصریح کرد: جاده پارامتر مهمی در توسعه صادرات هر منطقه به شمار می‌رود که باید در این زمینه مسئولان همت بیشتری داشته باشند.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی در ادامه با اشاره به مشکلات فراروی خراسان‌جنوبی برای صادرات به کشور افغانستان ادامه داد: وضع قوانین و مقررات متعدد برای ترانزیت کالا در سطح کشور از قبیل ممنوع کردن صادرات 52 قلم کالا از هشتم آذرماه‌ امسال تا 23 آذرماه سال جاری از جمله مشکلاتی بود که تجار استان با آن روبرو بودند.

*ارز حاصل از صادرات نیازمند ساماندهی

خاشی از بالا بودن عوارض برخی از کالاها به عنوان یکی دیگر از مشکلات فراروی تجار یاد کرد و گفت: ارز حاصل از صادرات یکی دیگر مشکلات تجار است چرا که در حال حاضر با ریال معاملات انجام می‌شود که این مشکل نیاز به ساماندهی فوری دارد.

وی به یکی دیگر از مشکلات خراسان‌جنوبی با کشور افغانستان برای صادرات اشاره کرد و افزود: مشکلی که طی دو ماه گذشته به وجود آمده است مربوط به تجار افغانی است که با گمرک کشورشان ایجاد شده است که خود بر صادرات خراسان‌جنوبی به این کشور تاثیر سوء داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بر اثر این مشکل تعداد زیادی از کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی در مرز ماندگار شدند و مجوز تخلیه را در خارج مرز نداشتند.

خاشی به زیر ساخت‌های پایانه ماهیرود اشاره کرد و گفت: هر چند در این پایانه اقدامات زیادی صورت گرفته است اما هنوز زیرساخت‌های لازم را دارا نیست.

وی تصریح کرد: با طرح توسعه صادرات در خراسان‌جنوبی این زیرساخت‌ها کافی نیست و از همه مهمتر فضای فیزیکی مناسب و کافی را ندارد.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی از کمبود نیروی انسانی در مرز به عنوان یکی دیگر از مشکلات یاد کرد و افزود: دولت مجوز افزایش صادرات را به خراسان‌جنوبی داده اما مجوز استخدام نیروی انسانی را نداده است چرا که ما با کمبود نیروی انسانی روبرو هستیم.

خاشی ادامه داد: در حال حاضر این مشکل به مسئولان انعکاس داده شده چرا که توسعه باید در همه زمینه‌ها باشد.

وی یادآور شد: مرز ماهیرود قوی‌ترین مرز در خراسان‌جنوبی است که باید برای توسعه آن تلاش صورت گیرد.

انتهای پیام/690011/ی30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول