اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور مسئولان استانی

همایش نقش مشهد در انقلاب اسلامی برگزار شد

خبرگزاری فارس: همایش نقش مشهد در انقلاب اسلامی با حضور مسئولان و خانواده شهدای انقلاب اسلامی مشهد برگزار شد.

همایش نقش مشهد در انقلاب اسلامی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، همایش نقش مشهد در انقلاب اسلامی، با یادآوری خاطرات روزهای نهم و دهم دی ماه 1357، امروز با حضور خانواده‌های شهدای انقلاب مشهد و جمعی از مسئولان در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

9 و 10 دی‌ماه 1357 در مشهد

نهم و دهم دی ماه 1357، از روزهای خونین و فراموش ناشدنی در تاریخ تحولات اجتماعی مشهد است؛ زیرا ده‌ها نفر از مبارزان مسلمان توسط نیروهای رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده شدند. این واقعه بازتاب گسترده‌ای در خارج و داخل ایران داشت و ضربه‌های سختی به پیکر نیمه جان رژیم منحوس پهلوی گذارد. از این رو، بررسی علل این رویداد و نتایج آن، گوشه‌ای از تاریخ انقلاب اسلامی را روشن می‌کند.

اتفاق‌های عصر نهم دی‌ماه که پس از پایان راهپیمایی صبح روز نهم و شهادت تنی چند از مردم رخ داد، سبب شد تا «یکشنبه خونین مشهد» در تاریخ مبارزات مردم مشهدالرضا شکل گیرد.

کشتار در خیابان‌های مشهد

مردم مشهد در روز یکشنبه، بی‌خبر از تصمیم نظامیان برای کشتار آنها، مانند روزهای قبل به خیابان آمدند. نظامیان رژیم مصمم به انتقام‌گیری از مردم به خاطر تظاهرات روز پیشین بودند.

اتومبیل‌ها نیز در خیابان‌های شهر مشهد از خطر تانک‌های ارتش در امان نماندند. اگر کسی با وسایل نقلیه شخصی خود برای انجام کاری از خیابان‌ها و کوچه‌های شهر عبور می‌کرد، مورد هدف گلوله قرار می‌گرفت.

کاشف حسینی که خود از مجروحان حادثه دهم دی است در ابتدای این همایش درباره این حادثه گفت: «عصر همان روز (9/10/1357) سه نفر از ارتشی‌هایی را که به قتل رسیده بودند، در میدان شهدا به دار آویختند. اما ظاهراً ارتش، جنازه‌ها را شب به داخل پادگان منتقل  می‌کند به همراه لباس‌های نو؛ حتی چکمه‌نویی که به پایشان کرده بود، در معرض دید ارتشیان قرار می‌دهد و به آنها می‌گوید: نگاه کنید؛ مردم شما را این جوری می‌کشند. ارتشیان با دیدن این صحنه‌ها به شدت عصبانی شدند.

سربازان و درجه‌داران با دستور فرماندار نظامی، دیگر دنبال بهانه‌ای نمی‌گشتند. نیاز به صفوف فشرده راهپیمایان نداشتند؛ با اسکورتی منظم در شکل کارناوال مرگ حرکت کردند و پادگان را به قصد آدم‌کشی بی‌سابقه و به راه‌اندازی جوی خون تاریخی خویش، ترک کردند.

سپس، حاج علی شمقدری یکی از یاران انقلابی که در کنار رهبر معظم انقلاب در آن روزها حضور داشت و هم‌اکنون نیز مسئول بیت و حسینیه آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد است به نقل از خاطراتی از مقام معظم رهبری و فعالیت‌های ایشان می‌پردازد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تاریخی بودن نهم و دهم دی ماه 57 مشهد اظهار داشت: مقام معظم رهبری درباره روز یکشنبه خونین مشهد این گونه بیان می‌کنند؛« آن روز، روز عجیبی بود. خبرهایی که می‌رسید، نشان‌دهنده کمال وحشی‌گری و جنایت دستگاه بود از جمله خبرها این بود که ماشین‌های ارتشی در خیابانها راه افتادند و هر جا صف نفت یا صف نان، که آن روزها زیاد دیده می‌شد، می‌بینند به رگبار می‌بندند. عده‌ای از زنان و مردان، بچه و کوچک و بزرگ را در میان صف‌ها به رگبار بسته‌اند که بعضی شهید و مجروح شدند.

شمقدری ادامه داد: در این روز، عده‌ای از مردم به عنوان اعتراض به جنایت‌های روز گذشته و کسب تکلیف و ادامه مبارزه، در اطراف بیت علما و روحانیون تجمع کرده بودند و به تدریج بر تعداد اجتماع‌کنندگان اضافه می‌شد و به این صورت در چهارراه شهدا، جمعیتی انبوه گرد آمده بودند.

وی در قسمت دیگری از بیان خاطراتش از سال 57 بیان کرد: تیراندازی مأموران از داخل ساختمان نیروی پایداری و استقامت مردم برای تصرف آن پایگاه، آن جا را به میدان نبرد، مبدل ساخته بود. وی تاکید کرد: نیروهای نظامی رژیم در این روز، علاوه بر اینکه مردم مشهد را مورد هدف رگبار سلاح‌های سبک و سنگین خویش قرار دادند، گروه زیادی را هم بازداشت کردند. بیشتر دستگیرشدگان از کسانی بودند که آن روز، نزدیک چهارراه شهدا، جلو منزل آیت‌الله سیدعبدالله شیرازی، مسجد کرامت، مقابل نیروی پایداری و کوچه‌های اطراف آن اجتماع کرده یا در حال عبور از این مکان‌ها بودند.

شمقدری به فعالیت‌های مقام معظم رهبری در مسجد کرامت مشهد اشاره کرد و افزود: مسجد کرامت واقع در چهارراه شهدا در دوران مبارزات ملت مسلمان مشهد، مرکز و ستاد عملیاتی تظاهرات و راهپیمایی‌ها و رهبران انقلاب اسلامی بود.

در ادامه، محمد آصفی‌یزدی؛ دبیر همایش نقش مشهد در انقلاب اسلامی گفت: یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، کسانی که در مسیر اهداف انقلاب اسلامی گام برداشتند، بسیار تأثیرگذار خواهد بود، زیرا می‌تواند ادامه دهنده آرمان‌های امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب باشد.

وی با بیان اینکه امروز مسیر انقلاب هیچ تغییری نکرده است و هدف برگزاری این برنامه‌ها هدایت نسل‌های آینده به سمت اهداف انقلاب است ، افزود: فرهنگسرای انقلاب و تمام کسانی که امروز در این عرصه فعالیت می‌کنند قصد دارند پیام امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار این انقلاب و همه کسانی که در این راه به شهادت رسیدند را بیان کنند.

معاون صدای مرکز خراسان‌رضوی خاطر نشان کرد: ایثارگری و از خودگذشتگی که در این برهه از زمان اتفاق افتاد، با بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف به نسل‌های آینده انقلاب اسلامی باید بتوانیم به لحاظ علمی این پیام را در سرتاسر دنیا منتقل کنیم.

وی با تقدیر از فعالیت فرهنگسرای انقلاب گفت: توجه به تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در مشهد، که در این فرهنگسرا تعریف شده است یک سرمایه بزرگ است.

گرامیداشت استاد سرویها در همایش نقش مشهد در انقلاب اسلامی

در بخشی دیگری از برنامه محمود اکبرزاده و محمدجواد غفورزاده شفق از شاعران انقلابی مشهد به قرائت اشعار و بیان خاطراتی از زنده یاد قاسم سرویها شاعر پیشکسوت انقلابی پرداختند.

استاد قاسم سرویها که از مبارزان قبل از انقلاب و از همراهان رهبر معظم انقلاب، شهید هاشمی‌نژاد و بزرگان مشهد مقدس بود علاوه بر خادمی بارگاه حضرت رضا (ع) پدر 2 شهید و یک آزاده نیز بود. 

اکران تصاویری از حوادث 9 و 10 دی ماه 57 برای نخستین‌بار

همچنین در این همایش پس از 34 سال، فیلمی از حوادث نهم و دهم دی ماه سال 57 به نمایش گذاشته شد.

این فیلم از علی مقدم هنرمند و عکاس انقلاب اسلامی است که سال‌های پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تحولات مشهد مقدس را به تصویر کشیده‌ است.

این فیلم که برای مدت یک ساعت و نیم آماده شده است، یادآور خاطراتی برای خانواده شهدای حاضر در سالن اجتماعات فرهنگسرای انقلاب بود.

در بخش پایانی برنامه از خانواده شهدای نهم و دهم دی ماه 57 و همچنین شهدای فتنه 88 به پاس صبر و استقامتشان تقدیر شد.

انتهای پیام/70017/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول