اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب چاه‌ها صورت گرفت

تجهیز چاه‌های کشاورزی کهگیلویه به کنتور هوشمند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع آب کهگیلویه گفت: به منظور استفاده بهینه و حفظ منابع آب زیرزمینی، عملیات نصب کنتورهای هوشمند آب بر روی چاه‌های کشاورزی شهرستان کهگیلویه به مرحله اجرا در آمده است.

تجهیز چاه‌های کشاورزی کهگیلویه به کنتور هوشمند

علی آران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه با اشاره به اهمیت حفظ و استفاده بهینه از سفره‌های آب زیرزمینی در سال‌های اخیر طرح نصب کنتور هوشمند چاه‌‌های برداشت آب در مناطق مختلف کشور به مرحله اجرا در آمده است.

رئیس اداره منابع آب کهگیلویه با بیان این‌که کشاورزان و چاه‌های آب کشاورزی در زمره پرمصرف‌ترین مشترکان آب‌های زیر زمینی قرار دارند و ایران در برخی از مناطق کشور با بحران منابع آب زیرزمینی مواجه است، گفت: نصب این کنتورها موجب می‌شود تا از هدر رفت آب در بسیاری از مناطق کشور جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: این کنتور قادر است آب برداشت شده از سطح چاه‌ها و نیز برق مصرف شده برای کشیدن آب را به صورت همزمان محاسبه کند.

آران با اشاره به این‌که این طرح از یک ماه پیش در سطح شهرستان‌های کهگیلویه و چرام به مرحله اجرا در آمده است، گفت: در مرحله اول این طرح چاه‌های برقی و در مراحل بعد چاه‌های حجمی به کنتور هوشمند مجهز خواهند شد.

رئیس اداره منابع آب کهگیلویه تعداد چاه‌های برقی شهرستان‌های کهگیلویه و چرام را 400 حلقه عنوان کرد و ادامه داد: در صورت همکاری کشاورزان و مزرعه‌داران این طرح در اسرع وقت به پایان خواهد رسید.

وی با اشاره به این‌که هزینه نصب این کنتورها برعهده مالکان چاه‌ها خواهد بود، گفت: تاکنون 27 عدد کنتور بر روی چاه‌های در حال بهره‌برداری در سطح شهرستان‌های کهگیلویه و چرام نصب شده است.

آران تصریح کرد: این کنتورها مجهز به ابزارهای کنترلی است که می‌تواند برداشت آب از آب‌های زیرزمینی توسط کشاورزان را محدود کند و در صورتی که از آب‌های زیرزمینی بیش از میزان تعیین شده برداشت شود، پمپ تعبیه شده در این کنتورها مانع برداشت بیشتر خواهد شد.

وی با بیان این‌که برداشت بیش از حد مجاز از چاه‌های آب باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در آینده خواهد شد، افزود: امیدواریم که فرهنگ استفاده صحیح از منابع آب در میان مردم، خصوصاً کشاورزان نهادینه شود و قطعاً نصب این کنتورها در این زمینه مؤثر خواهد بود.

انتهای‌پیام/82008/م۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول