اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت شیراز:

10 هزار پشه‌بند ضد مالاریا در فارس توزیع شد

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت شیراز گفت: امسال حدود 10 هزار پشه‌بند در مناطق روستایی و کانون‌های بیماری سالک و مالاریا در فارس توزیع شده است.

10 هزار پشه‌بند ضد مالاریا در فارس توزیع شد

غلامحسین فرح بخش امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: این پشه‌بندها آغشته به سم است و ضمن آن که مانع ورود پشه و گزش افراد می‌شود، پشه‌هایی را که بر روی آن بنشینند را نیز از بین می‌برد.

وی افزود: سال گذشته 13 مورد تشخیص بیماری مالاریا داشته‌ایم و امسال تاکنون سه مورد مالاریا در فارس تشخیص داده شده است.

فرح بخش بیان کرد: با توجه به سپری شدن فصل انتقال مالاریا و موارد ابتلا می‌توان گفت بیش از 75 درصد کاهش ابتلا به مالاریا در فارس رخ داده است.

به گفته وی، سم‌پاشی، توزیع پشه‌بند و پرورش ماهی گامبوزیا که پشه آنوفل را می‌خورد باعث کاهش انتقال مالاریا می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شیراز ادامه داد: چنانچه در مدت سه سال هیچ موردی از بیماری در منطقه‌ای دیده نشود گواهی‌نامه حذف آن بیماری از سازمان بهداشت دریافت می‌شود.

وی تصریح کرد: برای برخی از بیماری‌های واگیردار دریافت گواهی حذف مشکل است اما در فارس به سمت دریافت این گواهی برای چند بیماری پیش می‌رویم.

فرح بخش گفت: بیماری مالاریا در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشتر دیده می‌شود و در استان فارس تنها در بعضی از نقاط کانون‌های بیماری وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: کانون بیماری در زمانی شکل می‌گیرد که با حضور ناقل بیماری، انگل یا خود بیمار  چرخه انتقال قابلیت شکل‌گیری داشته باشد.

رئیس مرکز بهداشت شیراز در ادامه گفت: بیشتر موارد مثبت مالاریا در فارس وارد شده است و به عنوان مثال در کوار مواردی از مهاجران خارجی حامل انگل بیماری مالاریا وجود داشته است.

وی ادامه داد: زمانی که یک مورد بیماری مالاریا در منطقه‌ای به وجود بیاید و وارد شده نباشد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چرا که بومی تلقی می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شهرستان شیراز تصریح کرد: تشخیص بیماری مالاریا صد در صد است و در مواردی که افراد با تب بالا و مشکوک به مالاریا باشند لام مالاریا از آنها اخذ، بیماری تشخیص داده شده و به طور صد در صد درمان می‌شود.

وی اضافه کرد: دارو و امکانات بیماریابی مالاریا به طور صد در صد در این استان وجود دارد و از این بابت در فارس نگرانی ویژه‌ای وجود ندارد.

فرح بخش بیان کرد: تمام مواردی که در راستای مبارزه با بیماری‌ها در مرکز بهداشت انجام می‌شود، رایگان است.

رئیس مرکز بهداشت شیراز در این گفت‌و‌گو همچنین اظهار داشت: انتقال بیماری مالاریا توسط نوع ماده پشه آنوفل صورت می‌گیرد و مناطقی با آب‌های راکد برای زیست این پشه مناسب‌تر است.

انتهای پیام/2448/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول