اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام:

تشبیه انقلاب‌های عربی به انقلاب ایران توهین بزرگی است

خبرگزاری فارس: مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: این را توهین به انقلاب خود می‌دانیم که گفته می‌شود کشورهای عربی نیز مانند ما انقلاب کرده‌اند در حالی که انقلاب ما بر مبنای ولایت فقیه صورت گرفت.

تشبیه انقلاب‌های عربی به انقلاب ایران توهین بزرگی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمد‌حسین رجبی‌دوانی یکشنبه شب در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز به سخنرانی با موضوع «عاشورا و بازتاب آن در عصر حاضر» پرداخت.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام اظهار داشت: اساس کار سید‌‌الشهدا (ع)، عمل به تکلیف الهی بدون در نظر‌ گرفتن نتیجه آن بود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری، امام حسین (ع) مظهر صبر‌های سخت و سنگین در مصیبت، تشنگی و سخت‌تر اینکه صبر در تردید‌‌افکنی اطرافیان داشتند.

رجبی‌دوانی بیان داشت: امام‌حسین (ع) با تمام وجود بدون توجه به امکانات و ابزار ایستاد و این هنگامی است که انسان آرمان و هدف دارد، می‌ایستد و با تمام وجود مقاومت می‌کند.

این مدرس دانشگاه گفت: انقلاب‌ اسلامی ما به خوبی از عاشورا درس گرفت و زمانی به پیروزی رسید که رهبری بزرگ انقلاب، امام‌ خمینی (ره)، مانند جد بزرگوارش، امام حسین (ع)، عمل کرد و وظیفه الهی را بر نتیجه آن مقدم دانست.

وی افزود: امام خمینی (ره)، قیام خود را در سال 1341 شروع کرد اما در آن زمان بخشی از مردم متوجه آرمان‌های ایشان نبودند اما باعث نشد که این مرد بزرگ عقب‌نشینی کنند.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: با لطف الهی و بصیرت مردم، انقلاب اسلامی ما با تاخیر 15 ساله در سال 1357 به پیروزی رسید که تحقق حکومت ولایت بود.

رجبی‌ دوانی در ادامه گفت: قیام امام حسین (ع) در‌ ظاهر، شکست خورد و این در‌ حالی ا‌ست که قیام ایشان در تاریخ پیروز و ماندگار ماند اما مردم ایران در انقلاب ‌اسلامی به پیروزی‌ نهایی و حکومت ولایی رسیدند.

این مدرس دانشگاه گفت: مردم ایران در انقلاب‌ اسلامی، مانند یاران امام‌ حسین (ع) عمل کردند و از مرگ هراسی نداشتند و چنان بود که نهایت اقدام رژیم‌ طاغوت در برابر مردم کفن‌پوش، به رگبار‌ بستن آنان بود.

وی بیان‌ داشت: یاران امام‌ حسین (ع)، الگوهای بشری شدند و امام‌ راحل (ره) به خوبی به این نکته اشاره داشتند که ما مانند سید‌الشهدا، به این عرصه وارد شده‌ایم و مانند او عمل می‌کنیم.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: تمام یاران امام‌ حسین (ع) از شیعیان نبودند و اگر اهل‌ تسنن، ایشان را تنها متعلق به شیعیان بدانند، در حقیقت خود را محروم کرده‌اند.

رجبی‌ دوانی اضافه‌ کرد: در میان یاران امام‌ حسین (ع)، چهره‌هایی از عثمانی‌ها می‌بینیم که نشان می‌دهد افراد دیندار و جوانمرد که حتی اعتقادی به ولایت و امامت نداشتند، نتوانستند مظلومیت ایشان را تحمل کنند و به سپاه این حضرت پیوستند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در انقلاب ‌اسلامی نیز افرادی با بهره‌ دینی‌ کم، با دیدن حرکت امام امت جوانمردانه، متحول شدند و در صف انقلاب و دفاع‌ مقدس جای گرفتند.

وی اظهار‌ کرد: آشنایی غربی‌ها با اسلام به طور کامل از دریچه نگاه به اهل تسنن بود اما با پیروزی انقلاب ‌اسلامی که برای آنان بسیار حیرت‌آور بود و از شیعه برخاست، به اهمیت تشیع پی بردند و بعد ‌از‌ آن به مطالعه و تشکیل کرسی‌های معتبر شیعه‌شناسی در اروپا و امریکا و حتی تل‌آویو روی آوردند.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه بیان داشت: غربی‌ها نیز به این نکته پی برده‌اند که رمز پیشرفت و عظمت شیعه، اصل ولایت فقیه است و ولایت با دو مولفه اعتقاد به شهادت و پیروی از امام‌ حسین (ع) و مهدویت، شناخته می‌شود.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: امروز می‌بینیم جوان‌هایی که انقلاب و دفاع مقدس را تجربه نکرده‌اند، بسیار مخلصانه، با اعتقاد و باور عمیق به این ارزش‌ها پایبند هستند و این مطابق با سخن رهبر‌ معظم انقلاب است که فرمودند، «اگر خطری برای انقلاب روی دهد، جوانان امروز بهتر از نسل قبل در صحنه خواهند بود».

رجبی‌ دوانی ادامه داد: دشمن برای از بین بردن این ارزش‌ها در میان جوانان ما برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند که باید بسیار توجه کرد.

وی افزود: عموم کشور‌های عربی منطقه خود را از اهل‌ بیت محروم کرده‌اند در حالی‌ که پیروزی و نجات نهایی آنان، در این است که به ایشان روی آورند.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: این را توهین به انقلاب خودمان می‌دانیم که گفته می‌شود آنها نیز مانند ما انقلاب کرده‌اند در حالی که انقلاب ما بر مبنای ولایت فقیه صورت گرفت.

این مدرس دانشگاه افزود: مصر در حالی که سفیر جدید برای رژیم صهیونیستی انتخاب می‌کند، با ایران که کشوری ولایتمدار است جرات ارتباط ندارد و اکنون می‌بینیم که با تروریست‌های سوریه که در راستای منافع استکبار عمل می‌کنند، همراه شده است.

رجبی‌ دوانی اضافه کرد: ما مدافع حکومت سوریه نیستیم و معتقدیم که مشکلاتی دارد اما رهبر معظم انقلاب، بسیار زیبا بیان کردند که مخالفت‌هایی که در سوریه است، از جنس بیداری اسلامی نیست.

وی افزود: سوریه تنها کشور عربی شناخته می‌شد که با رژیم صهیونیستی مخالف است و به جریان مقاومت کمک می‌کند.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: کشتی نجات امام‌ حسین (ع) به روی غیر شیعه نیز گشوده است و مسلمانان با الهام از قیام انسان‌ساز و حیات‌بخش ایشان می‌توانند به جایگاه تشخیص حق از باطل و ساحل نجات برسند.

به گزارش فارس، در پایان این سخنرانی، جمعی از شاعران عاشورایی به شعر‌خوانی پرداختند.

انتهای پیام/2448/ح40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول