اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قطار جشنواره فیلم عمار در کرمان

خبرگزاری فارس: جشنواره مردمی فیلم عمار شاید از این جهت نام « متفاوت‌ترین جشنواره» را با خود یدک می‌کشد که در روستاهای دور افتاده و مساجد که تاکنون هیچ جشنواره‌ای سعادت اکران نداشته، مردم را به تماشا نشاند.

قطار جشنواره فیلم عمار در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، وقتی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب‌اسلامی جایی برای نمایش فیلم‌های ساخته شده درمورد فتنه 88 نیافت در نخستین سالگرد 9 دی سوت قطار جشنواره عمار را دمید تا تحولاتی را در عرصه سینما و فیلم‌سازی ایجاد کند.

بسیاری از جشنواره‌ها فیلم‌های فیلم‌سازان جوان انقلابی را «درپیت» خطاب کرده و موجب سرخوردگی جوان و تغییر محتوای فیلم از «انقلابی» به «مدرن» ‌شدند و شاید ناخواسته فرهنگ سینمایی این نظام را به الگوی غرب کشاندند و کمتر به اکران فیلم‌هایی که در شأن انقلاب‌اسلامی بود، پرداختند تا جایی که به این باور رسیدیم، سینمای ایران با وجود انقلاب اسلامی حرفی برای گفتن ندارد.

اما حقیقت این است که جشنواره عمار با بها دادن به نیروهای مستعد و پرورش نیروهای متخصص، حتی به فیلم‌سازان مناطق محروم و روستاهای دورافتاده و کسانی که آرزوی فیلم‌سازی داشتند، جرأت به تصویر کشیدن دغدغه‌های انقلابی‌ فراموش شده در 20 سال گذشته را داد.

جشنواره مردمی عمار شاید از این منظر نام «متفاوت‌ترین جشنواره» را با خود یدک می‌کشد که در روستاهای دور افتاده و مساجد که تاکنون هیچ جشنواره‌ای سعادت اکران نداشته، مردم را به تماشا نشاند و کلمه «مردمی» چقدر به این جشنواره می‌آید.

قطار این جشنواره همزمان با اکران فیلم‌ها در سراسر کشور از کرمان و شهرستان‌های سیرجان، رفسنجان، جیرفت، شهربابک و رودبار جنوب عبور کرد و با ارسال حدود 60 فیلم بومی جای خود را در این جشنواره باز کرد و با توجه به اینکه درخواست مردمی در امسال سه برابر رشد نسبت به سال گذشته را داشته، می‌توان آینده روشنی برای این جشنواره در کرمان رقم زد.

دانشگاه ‌آزاد کرمان ستاد مرکزی جشنواره عمار

علیرضا ممیززاده مسئول ستاد استانی جشنواره عمار در کرمان به خبرنگار فارس گفت: با پیگیری‌های نهاد رهبری و شورای فرهنگی دانشگاه آزاد کرمان این جشنواره از سوم دی ماه جاری آغاز به‌کار کرد و در دانشگاه‌های آزاد، باهنر، چمران، پیام‌نور و نیز در سطح مساجد به اکران فیلم‌های برگزیده پرداخت.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در قالب مستند، انیمیشن، نماهنگ و داستانی ارائه شده، تصریح کرد: 2 هزار و 500 فیلم از 250 نقطه کشور به دبیرخانه مرکزی این جشنواره در تهران فرستاده شد و طی برگزاری جشنواره شاهد ارسال آثار متعدد بودیم.

ممیززاده ابراز داشت: فیلم‌های ارسالی از دبیرخانه تهران از لحاظ محتوا و دغدغه‌های هر قشر اولویت‌بندی و برای اکران در دانشگاه‌ها و یا مساجد پیشنهاد می‌شوند.

دبیر کانون‌هنر دانشگاه‌ آزاد کرمان خاطرنشان کرد: مستندهای 30 سال زندگی با 100 بند، اخراجی‌های چهار، ننه ‌قربون، کوچه مقدس، بابا آمد و نیز انیمیشن‌های «نبرد خلیج ‌فارس» و «پرواز تا بی‌نهایت» و نماهنگ «بابا خون داد» در دانشگاه ‌آزاد اکران شد.

وی با بیان اینکه فیلم‌های اکثر جشنواره‌ها معمولا سفارشی هستند، افزود: در جشنواره عمار مردم فیلم می‌سازند، مردم اکران می‌کنند و مردم مخاطب هستند، حتی پیشنهاد برگزاری در مدارس، مساجد و تکایا و دانشگاه‌ها از طرف مردم است.

ممیززاده متذکر شد: نوع فیلم‌های این جشنواره از گزافه‌گویی به‌دور است و گفتمان انقلاب‌اسلامی، 9 دی و بصیرت عمومی جامعه را نشان می‌دهد و مردم برای دغدغه‌های دینی خود به این جشنواره روی آوردند.

به لطف جشنواره عمار سیرجانی‌ها با سینما آشتی کردند

مهران حیدری دبیر برگزاری این جشنواره در سیرجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: اکران فیلم‌های این جشنواره در روزهای چهارم تا ششم دی ماه جاری در سالن اجتماعات مهر شهرداری سیرجان بود.

وی افزود: جمعیت دو سینمای سیرجان طی سال به 10 نفر نمی‌رسد، اما سالن جشنواره عمار هر روز پذیرای بیش از 120 نفر علاقمند به فیلم‌های مردمی و انقلابی بود که این جشنواره به خوبی توانسته مردم را با سینما آشتی دهد.

این فیلمساز سیرجانی تصریح کرد: خلیج‌‌ فارس، رأی آرا، آخوند چینی و جانوران قندهار که کارگردانی آن را به عهده داشتم از جمله فیلم‌های اکران شده در سیرجان بود.

وی خاطرنشان کرد: در مورد هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که کشورهای غربی ادعا می‌کردند به دلیل نقص فنی در ایران نشسته، انیمیشنی ساختم که توان دانشمندان ایرانی در نشاندن این پهباد را نشان داد.

حیدری که نفر برگزیده فیلم‌سازی در جشنواره سال گذشته بود، بیان داشت: تمام هزینه‌های ساخت از طرف دفتر مطالبات تهران پرداخت شد، زیرا جشنواره عمار بومی‌گرا نیست از شهرستانی‌ها حمایت می‌کند و به کارگردان احترام می‌گذارد.

رفسنجان از قافله عقب ماند

علی‌اکبر باقری که مسئول برگزاری این جشنواره در رفسنجان بود به خبرنگار فارس گفت: ساخت و ساز مکان برگزاری این جشنواره ماه دیگر به پایان می‌رسد و زمان اکران فیلم‌های این جشنواره به اطلاع می‌رسد.

به گزارش فارس، سومین جشنواره مردمی عمار پس از گذشت یک هفته همزمان با گرامیداشت روز 9 دی به پایان رسید و به ایده‌های شهرستانی‌ها بدون کمک دولت جامه تصویر پوشاند.

باید دید این جشنواره که هنوز به‌خوبی نتوانسته در رسانه ملی جای خود را باز کند، چطور فضا را برای تغییر و پیشرفت تاریخ سینما و رسانه ایران اسلامی در شبکه جهانی متحول می‌کند.

------------------------------

گزارش از فروغ بوستانچی

------------------------------

انتهای پیام/80028/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول