اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران:

مرکز تولید مرکبات کشور نهالستان سالم و استاندارد می‌خواهد

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: مازندران مرکز تولید مرکبات کشور است، اما نهالستان سالم و استاندارد ندارد.

مرکز تولید مرکبات کشور نهالستان سالم و استاندارد می‌خواهد

به گزارش خبرنگار فارس از شهرستان ساری، یحیی ابطالی بعد از ظهر امروز در کارگاه آموزشی تخصصی مشکلات باغداری مرکبات در مازندران اظهار داشت: کشاورزی سنتی را به کشاورزی دانش‌محور و کشاورزی مهندسی تبدیل کنیم.

ابطالی با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم استان نبود نهالستان سالم و استاندارد است، تصریح کرد: هر کسی از راه می‌رسد، نهال تولید می‌کند و در جایی که کانون همه ویروس‌ها است مدیریت نمی‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران خاطر نشان کرد: نخستین گلخانه استاندارد در سطح کشور که تولید نهال استاندارد کند را تاسیس کردیم و اجازه ندادیم یک نهال از نهالستان خارج شود.

وی با عنوان اینکه نهال مرکبات به آب ماندگی به شدت حساس است تاکید کرد: گیاه نمی‌تواند در شرایط غرقابی بالانس بین هوایی و زمینی را ایجاد کند و باید از شیوه مدرن و پشته‌ای استفاده کنیم و باغات قدیمی را اصلاح و بازسازی کنیم.

ابطالی متذکر شد: از 115 هزار هکتار باغ در استان تنها 30 تا 35 هزار هکتار مناسب هستند و همه اینها مشکلاتشان شکاف تولیدی است و متوسط تولید استان 18 تن است، در حالی که ترکیه با 2.3 سطح باغات ما 1.5 برابر ما تولید دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران خاطر نشان کرد: حداقل هر بیماری به راحتی می‌تواند پنج درصد از تن گیاه را کم کند و باید در بحث آفات، علف‌های هرز و مدیریت تغذیه و آبیاری مواردی که ما را در شکاف تولید موفق می‌کند کار اساسی و بنیادی کنیم.

وی با بیان اینکه باید برای بازار محصولات راهکاری پیدا کنیم، اذعان داشت: با برگشتن دلار به قیمت واقعی خود صادرات رنگ و بوی دیگری گرفته و بزرگ‌ترین بازار کشورهای CIS هستند، اما پاکستان مرکبات آنها را تامین می‌کند در حالی که ما با فاصله اندک نتوانستیم این نیاز را برطرف کنیم.

ابطالی گفت: ضایعات در بخش کشاورزی بالا است اگر مدیریت تغذیه درست باشد نباید میوه در انبار کیفیت خود را زود از دست بدهد و ما در سیستم بسته‌بندی و سورتینگ و سبززدایی از جایگاه واقعی خود فاصله داریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد: استان مازندران با 2.5 درصد اراضی کل کشور و 8.5 درصد تولید و 10.6 درصد ارزش تولید ظرفیت بالایی در این بخش دارد.

وی افزود: در بخش کشاورزی هدف باید اقتصادی کردن تولید، تولید پایدار و محصول سالم باشد و محصولی را تولید کنیم که مردم با استفاده آن دغدغه‌ای نداشته باشند.

انتهای پیام/86017/ب20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول