اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سطح 2150 هکتار

برداشت مرکبات در ریگان آغاز شد

خبرگزاری فارس: در سطح 2 هزار و 150 هکتار برداشت مرکبات در باغ‌های بخش گنبکی شهرستان ریگان آغاز شد.

برداشت مرکبات در ریگان آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، وجود باغ‌های مرکبات و نازکی پوست مرکبات در بخش گنبکی شهرستان ریگان سبب شده که این محصول بازار پسندی خوبی داشته باشد و این امر سبب رونق کشاورزی در این بخش شده و آن را بهشت شرق استان کرمان نامگذاری کرده‌اند.

وجود آب و هوای معتدل در این بخش سبب شده تا محصولات این بخش در نوع خود بی‌نظیر و اشتغالزایی خوبی در این زمینه به وجود آید.

حسین خورشیدی یکی از کشاورزان بخش گنبکی ریگان گفت: امسال به دلیل آب و هوای مناسب بخش گنبکی وضعیت محصول با کیفیت و کاملا ارگانیک است و از هیج‌گونه سموم و کود شیمیایی استفاده نشده است.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: خدا را شاکریم که امسال محصول با کیفیتی نصیب ما شد و با این محصول زندگی ما رونق می‌گیرد.

 

رضا غلام‌شاهزاده یکی دیگر از کشاورزان ریگانی می‌گوید: بخش گنبکی با وجود آب و هوای مساعد یکی از قطب‌های تولید مرکبات در استان و حتی در کشور است که بهترین مرکبات از این بخش تولید می‌شود.

وی افزود: تنوع آب و هوایی در این بخش سبب مرغوبیت مرکبات آن شده و یکی دیگر از عوامل استفاده از کودهای حیوانی و ترویج جهاد کشاورزی شهرستان ریگان در این زمینه است.

غلام‌شاهزاده بیان کرد: از جمله مشکلاتی که کشاورزان در این زمینه دارند، نبود سردخانه برای نگهداری این محصول است که کشاورزان باید ناچارا محصول خود را همزمان با برداشت به فروش برسانند.

وی خواستار کوتاه شدن دست واسطه‌ها در این زمینه شد و گفت: یکی دیگر از مشکلات وجود دلالان است که در این زمینه مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود می‌آورند.

 

* پیش‌بینی برداشت بیش از 18 هزار تن مرکبات

موسی جلالی مدیر جهاد کشاورزی ریگان گفت: برداشت محصول مرکبات از 2 هزار و 150 هکتار از باغ‌های مرکبات شهرستان ریگان آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 18 هزار تن محصول از این باغات برداشت شود.

وی افزود: بیشترین محصول مرکبات شهرستان ریگان در بخش گنبکی است و 85 درصد مرکبات این شهرستان در این بخش تولید می‌شود.

جلالی بیان کرد: برداشت محصول مرکبات تا اواخر اسفند در این شهرستان ادامه دارد و این برداشت حاصل دسترنج یک‌هزار خانوار کشاورز در بخش گنبکی شهرستان ریگان است که سبب اشتغالزایی این تعداد شده است.

وی افزود: این محصول عاری از هرگونه کود شیمیایی و با اقدامات ترویجی و استفاده از کودهای حیوانی کاملا ارگانیک و باکیفیت است.

 

مدیر جهاد کشاورزی ریگان عنوان کرد: شرایط آب وهوایی بخش گنبکی، آب شیرین و خاک حاصلخیز و بالا بودن روزهای آفتابی طی سال در این شهرستان و بخش این محصول با کیفیت با طعم بسیار شیرین و پوست نازک به عنوان پرتقال گنبکی مشهور است.

جلالی از کشاورزان شهرستان خواست از سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع و باغات خود استفاده کنند.

* ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاری در امر سردخانه

وی از سرمایه‌گذارانی که در این شهرستان قصد راه‌اندازی سردخانه و صنایع بسته‌بندی محصول مرکبات و خرما را داشته باشند خواست با مراجعه به جهاد کشاورزی تسهیلاتی در این زمینه دریافت کنند.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت‌گرفته نظام صنفی کشاورزی در این شهرستان برای قیمت‌گذاری محصول و ارائه آن به بازارها راه‌اندازی شده است.

مصطفی زینت‌بخش بخشدار گنبکی ریگان نیز بیان داشت: بخش گنبکی یکی از بخش‌های خوش آب و هوای شرق استان کرمان به عنوان بهشت شرق استان نامگذاری شده است.

 

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه منابع طبیعی با ایجاد جنگل انبوه در اطراف بخش سبب شده این بخش از وجود شن‌های روان در امان بماند این شرایط آب و هوایی سبب شده است که محصولات کشاورزی در این بخش دارای تنوع خاصی باشند و بر کیفیت آنها افزوده شود.

زینت‌بخش گفت: نخستین اداره‌ای که در این بخش راه‌اندازی شد مرکز خدمات و ترویج جهاد کشاورزی است که تا حدودی مشکلات کشاورزان در این زمینه برطرف شده است.

وی از راه‌اندازی بزرگ‌ترین نهالستان این بخش برای توزیع نهال در بین کشاورزان خبر داد و افزود: بیش از 2 هزار هکتار نهالستانی در این بخش راه‌اندازی شده است و در آینده شاهد درخشش این بخش در زمینه کشاورزی هستیم.

.................................

گزارش از موسی ملائیان

.................................

انتهای پیام/80014/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول