اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس نظام مهندسی ساختمان خوزستان تشریح کرد

موانع استانداردسازی ساخت و سازها در خوزستان

خبرگزاری فارس: نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: موانع زیادی درخصوص استانداردسازی ساخت و سازها داریم که این گره‌ها به دست مسئولان شهری باز می‌شود.

موانع استانداردسازی ساخت و سازها در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از پایگاه خبری صنعت ساختمان خوزستان، کمال دویده با اشاره به سالروز زلزله بم اظهار داشت: با توجه به این‌که نظارت بر اجرای خدمات مهندسی ساختمان یکی از اولویت‌های اصلی این سازمان است، از فعالیت افرادی که فاقد صلاحیت لازم در ساخت و ساز هستند باید جلوگیری شود.

وی عوامل اصلی در استانداردسازی ساخت و سازها را شامل استفاده از نیروهای آموزش دیده و ماهر (کارگران ماهر، صنوف ساختمانی و … )، مصالح ساختمانی استاندارد، مجریان ذیصلاح و نظارت دقیق بر ساخت و سازها توسط کارشناسان سازمان نظام مهندسی عنوان کرد.

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به این‌که در صورت جامع بودن این چهار عامل، ساخت و ساز از روند مطلوبی برخوردارشده و خسارات جانی و مالی ناشی از حوادث غیرمترقبه کاهش خواهد یافت، افزود: هنوز خلاء استفاده از دو عامل به‌کارگیری نیروهای ماهر و مجریان ذیصلاح در خوزستان وجود دارد که باید رفع شود.

دویده تصریح کرد: همچنین با توجه به این‌که مصالح ساختمانی مرغوب از دیگر عوامل مهم یک ساختمان مقاوم با کیفیت و مهندسی است، این بخش به اداره کل استاندارد خوزستان برمی‌گردد که جلسات مستمری نیز در این زمینه برگزار شده است.

وی درباره طرح صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان گفت: فرمت این شناسنامه‌ها آماده شده اما باید ابتدا اطلاعات ساختمان‌های احداثی توسط مجریان ذیصلاح و مهندسان ناظر بر ساخت و ساز تکمیل شود و چون هنوز این مراحل طی نشده این بخش مصوبه هم اجرایی نشده است.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: پیش‌بینی ما این است که اگر موانع مذکور رفع شود امسال یا اوایل سال آینده نخستین شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان‌های احداث شده، صادر شود.

دویده تصریح کرد: به غیر از سازمان نظام مهندسی ساختمان، ارگان‌هایی مثل اداره کل استاندارد، معاونت عمرانی استانداری و شهرداری‌ها در ایجاد ساخت و سازهای خوب و مقاوم نقش دارند و اگر این مجموعه وظایف خود را به درستی انجام دهد و تمام بندهای مصوبه ساخت و سازها اجرا شود، ضمن اشتغالزایی پایدار باعث بهبود کیفیت ساخت و ساز و افزایش عمر مفید ساختمان‌ها نیز خواهیم شد.

وی با یادآوری این نکته که در حال حاضر بیشتر فعالان عرصه ساخت و ساز فاقد پروانه حقوقی هستند، خواستار تعامل بیشتر انبوه‌سازان مسکن با سازمان نظام مهندسی شد تا این افراد هر چه سریع‌تر پروانه حقوقی خود را اخذ کنند.

انتهای‌پیام/72004/م/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول