اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از خرید و فروش غیرقانونی مسکن مهر اصفهان

مهر مسکن مهر اصفهان به دامن دلالان هم می‌ریزد

خبرگزاری فارس: در حالی خرید و فروش مسکن مهر در بنگاه‌های مسکن اصفهان در حال انجام است که مسئولان وزارت راه و شهرسازی این اقدام مشاوران املاک را غیرقانونی قلمداد کرده‌اند.

مهر مسکن مهر اصفهان به دامن دلالان هم می‌ریزد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مسکن مهر از جمله پروژه‌های عمرانی شاخص دولت نهم و دهم بوده است که نخستین هدف آن حذف تورم‌زایی هر ساله از بازار مسکن در کشور است که در دولت‌های گذشته بستری امن را برای بورس‌بازی‌های بازار در این عرصه به راه انداخت.

بنا به اظهار مردم و بیشتر کارشناسان اقتصادی در کشور اجرای این طرح از معدود طرح‌هایی بود که با عملیاتی شدن آن در حوزه مسکن، ثبات و آرامش نسبی به بازار تزریق شد و دلالان که سال‌ها با استفاده از نوسانات نرخ زمین در کشور سودهای فراوان نصیب خود و عرصه را برای تأمین مسکن اقشار ضعیف، تنگ کرده بودند، دستشان از مسکن مردم کوتاه شد.

استان اصفهان در سال‌های 70 تا 83 بیشترین نوسانات نرخ زمین را تجربه کرد، به گونه‌ای که در یک بازه زمانی سرمایه‌گذارانی از دیگر نقاط کشور برای خریداری زمین‌های شهر و حاشیه این شهر به اصفهان وارد شدند و آشفته‌بازاری را در این میدان به راه انداختند که دیگر خانه‌دار شدن برای بسیاری از اقشار جامعه اصفهانی‌ها، به رویا تبدیل شده بود.

با اجرای طرح مسکن مهر در سراسر کشور، استان اصفهان نیز با سهمیه 200 هزار واحدی پا به این عرصه گذاشت و توانست در طول اجرای این طرح با تحویل 100 هزار واحد مسکونی در قالب این پروژه به متقاضیان، آرامش را به فضای بازار مسکن اصفهان باز کند.

اما سکه مسکن مهر در اصفهان با گذشت اندک زمانی که دلالان فرصت خود را برای استفاده از این بازار از دست رفته می‌دانستند، روی دیگر خود را نشان داد، با اعلام خبری مبنی آزاد شدن خرید و فروش امتیاز مسکن مهر این دلالان بودند که سال‌های از دست رفته خود در بورس‌بازی را غنیمت شمردند و خواستار ادامه این طرح شدند، اما از سوی دیگر نگرانی‌های بسیاری از سوی کارشناسان اقتصادی مبنی بر بازگشت دوباره بورس‌بازی‌های مسکن مطرح شد که شاید همین گفته بود که مسئولان وزارت راه و شهرسازی را از حرف اولیه خود برگرداند و وزیر مسکن و شهرسازی در اظهار نظری دیگر در مورد شرایط خرید و فروش امتیاز مسکن مهر تصریح کرد: خرید و فروش مسکن مهر را مصوب نکرده ایم و خرید و فروش آن فقط به واجدان شرایط مسکن مهر مجاز است.

علی نیکزاد افزود: اگر کسی واجد شرایط مسکن مهر است و مسکن مهر گرفته است، حق دارد آن را به کسی که واجد شرایط مسکن مهر است بفروشد.

وی گفت: واجدان شرایط مسکن مهر کسانی هستند که زمین، مسکن و تسهیلات یارانه دار از دولت نگرفته باشند و فرم جیم آنان سبز باشد.

این گفته وزیر مسکن و شهرسازی در حالی است که گرچه این ایده مطلوب به نظر می‌رسد، اما در واقع با یک نگاه واقع‌بینانه به روند فعلی خرید و فروش امتیاز مسکن مهر در کشور می‌توان به راحتی نتیجه گرفت که این یک طرح کارشناسی نیست، چرا که دلایلی هم برای این استدلال وجود دارد.

با تماس تلفنی خبرنگار فارس با چند مشاور املاک در سطح شهر اصفهان، متوجه شدیم که خرید و فروش امتیاز مسکن مهر در حال حاضر در این بنگاه‌ها صورت می‌گیرد و آنها حتی سامانه‌ای را هم برای وارد کردن اطلاعات متقاضی فروش در نظر گرفته‌اند و پس از ورود این اطلاعات با قیمتی که فروشنده با لحاظ کردن سود مورد نظر خود تعیین می‌کند به فروش می‌رسد.

این اقدام مشاوران املاک اصفهان در حالی است که خرید و فروش امتیاز مسکن مهر از سوی مشاوران املاک در گفته‌های مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس، غیرقانونی تلقی شده است و هشدار برخورد قانونی با این دسته از بنگاه‌های خردی و فروش املاک داده شده است.

در حالی ‌که در قانون اولیه مسکن مهر، خرید و فروش این نوع مسکن مجاز شمرده نشده و مالک آن شخص متقاضی اولیه عنوان شده است، با این حال مسئولان وزارت راه و شهرسازی خرید و فروش مسکن مهر را بعد از اتمام مراحل ساخت آن جایز دانسته‌اند و در این صحبت‌ها خبری از خرید و فروش امتیاز مسکن مهر نبوده است، مسئله‌ای که اکنون به مشکل و ممکن است در آینده اگر برخوردی قانونی با آن صورت نگیرد به رواج دلال بازی مجدد در بازار مسکن اصفهان که خوراک بسیار خوبی با دارا بودن 200 هزار واحد مسکونی است، منجر خواهد شد.

در زمان حاضر برخی از افراد واجد شرایط دریافت مسکن مهر در استان به علت دور از دسترس بودن واحدهای مسکن مهر به شهر متقاضیان در حال واگذاری و فروش امتیاز مسکن مهر خود از طریق بنگاه‌های املاک در سطح شهر هستند.

* برخی مسئولان این نوع معاملات را صحیح و برخی نیز غیرقانونی می‌دانند

دریافت‌کنندگان مسکن مهر اجازه ندارند این قبیل واحدهای مسکونی را بفروشند، زیرا طبق قانون فقط خود افراد متقاضی باید از آن استفاده کنند.

قانون مسکن مهر اجازه داده است که این نوع واحدها فقط به اجاره واگذار شوند، چرا که به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک پایتخت، مسکن مهر دست مشاورین املاک نیست که بخواهند در آن دخل و تصرفی داشته باشند و یا آن را خرید و فروش کنند.

اکنون وضعیت مسکن مهر در استان اصفهان در شرایط رویارویی قانون و واقعیت موجود قرار گرفته است، از طرفی خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکن مهر به راحتی در بنگاه‌های املاک صورت می‌گیرد و از سوی دیگر زیر پا گذاشتن قانون و بازگشت دوباره دست دلالان و ضرر مردم و به ویژه قشر ضعیف اصفهانی نگرانی است که تاکنون هیچ نهادی در اصفهان در برابر آن واکنشی نشان نداده است.

انتهای پیام/63001/صا20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول