اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط یک نخبه بسیجی

محراب دیجیتال سخنگو در ایران ابداع شد

خبرگزاری فارس: محراب دیجیتال سخنگو توسط یک دانشجوی نخبه بسیجی عضو انجمن سایبری مطالعات جهان اسلام در ایران اختراع شد.

محراب دیجیتال سخنگو در ایران ابداع شد

هانی محمودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اختراع محراب دیجیتال سخنگو اظهار کرد: در راستای بهبود فضای معنوی با تأکید بر گسترش بهره‌وری از تکنولوژی روز و کوششی نوین در راستای به‌روز‌رسانی و زیباسازی فضای مساجد و اماکن متبرکه محراب دیجیتالی چوبی MDF و LAMINET با ظاهری فوق‌العاده زیبا و سازگار با معماری اسلامی ایرانی ابداع و اختراع شد.

وی با بیان اینکه محراب دیجیتال سخنگو قابلیت شناسایی حرکات امام جماعت را از طریق سنسور چشمی دارد، افزود: این محراب بدون نیاز به مکبر، از طریق بلندگوی پیشرفته SPEAKER به اعلام اعمال و حرکات نماز و ... می‌پردازد و دارای درب لولادار برای محدود کردن میدان دید چشمی به امام جماعت در اماکن پرجمعیت است.

عضو جامعه مجـازی مختـرعین ایران تصریح کرد: در راستای ایجاد امنیت مادی و معنوی برای نمازگزاران، دستگاه دارای یک دوربین مخفی است که فیلم را در حافظه MEMORY ذخیره می‌کند و نیز دارای سنسورهای هشدار دهنده مواد منفجره ULTRASENSITIVE است که به محض حضور مواد منفجره در فضای مسجد تا شعاع 10 متری اعلام خطر می‌کند.

دبیر کل کانون مطالعات راهبردی جهاد نرم و تولید محتوای اسلامی، اختراع مذکور را دارای یک دستگاه از نسل جدید و پیشرفته GPS نامید که از طریق آن به صورت اتوماتیک و طبق موقعیت جغرافیایی اوقات شرعی نیز تشخیص داده می‌شود.

وی ادامه داد: اوقات شرعی در تابلوی LED روان که در مقابل محراب نصب است نمایش داده می‌شود.

به گفته محمودی، دستگاه مذکور دارای مهر سنسور‌دار است که تعداد رکعات نماز را نیز در تابلو LED برای کسانی که تازه به نماز رسیده‌اند اعلام می‌دارد.

وی اضافه کرد: برق دستگاه که به صورت کم مصرف طراحی شده است نیز پس از ورود، توسط باطری NICEL CADMIOM و LITIUM تغذیه می‌شود که دارای یک عدد قطب‌نمای حرفه‌ای برای تشخیص صحیح قبله و نصب درست محراب است.

عضو خانه نخبگان علوم انسانی و اسلامی سازمان علمی، پژوهشی و فناوری مازندران، داشتن تابلوی LED و دیگر قطعات به‌کار رفته از نوع کم مصرف و صرفه‌جویی در برق مصرفی را از دیگر ویژگی‌های دستگاه محراب دیجیتال خواند و گفت: کیت اصلی و پردازنده مادر از نوع فوق پیشرفته LPC بوده که برنامه‌ریزی برای آن در نوع خود بی‌نظیر و کار بسیار مشکلی است اما در این محراب موفقیت حاصل شد و این اختراع از تکنولوژی روز دنیا بهره‌مند شده است.

وی با اشاره به مدل کار این محراب بر مبنای مدل طراحی کامل PERFECT DESIGN اظهار کرد: کار با این دستگاه آسان است و حتی نیاز به آموزش خاصی ندارد.

محمودی، برخی از مزایای محراب دیجیتال سخنگو را برشمرد و خاطرنشان کرد: اخترع این دستگاه مشکل فقدان مکبر و مؤذن در هنگام نماز جماعت را به ویژه برای اماکنی که مکبر و مؤذن ندارد برطرف کرده است.

وی دقت فوق‌العاده در اعلام حرکات نماز بدون اشتباه را از دیگر ویژگی‌های این دستگاه دانست و گفت: گاهی اوقات مشاهده شده و اتفاق افتاده که مکبر به دلیل بی‌احتیاطی و بیان اشتباه عمل نماز جماعت موجبات بی‌نظمی و یا بطلان نماز را فراهم کرده است اما این دستگاه به صورت برنامه‌ریزی شده و دقیق اعمال امام جماعت را تشخیص می‌دهد و از طریق speaker تعبیه شده در قسمت جلوی محراب اعلام می‌کند.

این عضو باشگاه پژوهشگران دانشجوی کشور، یادآور شد: این محراب تمام اتوماتیک طراحی شده و تنها عمل روشن و خاموش کردن آن به‌ عهده کلیددار مساجد و یا اماکن مقدس است و برای کار کردن با آن نیاز به آموزش‌های خاص نیست.

وی ادامه داد: طراحی شکل محراب به گونه‌ای قابل حمل و نصب در هر مکانی که برای نماز جماعت اقدام می‌شود، است و در صورت تولید انبوه می‌توان آن را در اندازه‌های کوچک و بزرگ تولید کرد.

محمودی حضور این محراب در مساجد و اماکن مذهبی را موجب ایجاد بالاترین سطح آرامش روحی و امنیت برای نمازگزاران نسبت به گذشته دانست و افزود: هر گونه مسئله ناشایست مانند سرقت و ... از طریق دوربین مخفی ضبط شده و قابل پیگیری است و نیز به دلیل وجود دستگاه شناسایی مواد منفجره از حضور افراد منافق و یا اراذل و اوباش توسط مسئولان امنیتی جلوگیری می‌شود و یا در هنگام نماز به دلیل مطلع شدن از حضور مواد منفجره مانند بمب و ... کمترین تلفات جانی و مالی ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به خدمت گرفتن تکنولوژی روز برای ایجاد موقعیت الهی و عبادتی شیرین برای مردم به ویژه نسل جوان و کوششی نوین در راستای به‌روز‌رسانی و زیباسازی فضای مساجد و اماکن متبرکه از دیگر ویژگی‌هایی بوده که با اختراع دینی، ملی و فرهنگی محراب دیجیتال سخنگو تحقق یافته است.

به گزارش فارس، هانی محمودی فارغ‌التحصیل سه رشته کارشناس رشته حقوق دانشگاه پیام نور مرکز آمل، کارشناس علوم حوزوی نوشیروانی بابل (حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان)، کارشناسی ارشد دوره مجازی دانش‌پذیری شهروند الکترونیک (دانشگاه تهران) و دانشجوی نخبه بسیجی علمی ‌ـ فرهنگی کشور در زمینه مقالات علمی، پژوهشی و اختراع است.

این مخترع بسیجی عضو انجمن سایبری مطالعات جهان اسلام، عضو فدراسیون بین‌المللی مخترعین، دارای 4 اختراع در حال ثبت در عرصه مذهبی، نظامی و ...، نگارنده بالغ بر 60 مقاله علمی ‌پژوهشی و سخنرانی علمی در بیش از 30 همایش ملی، بین‌المللی و ... است.

انتهای پیام/84002/ز30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول