اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل ارشاد آذربایجان غربی عنوان کرد

برگزاری کارگاه آموزشی نیاز اصلی توسعه کیفی تئاتر استانی

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای اعتلا و توسعه حرفه‌ای تئاتر استان ضرورتی انکارناپذیر است.

برگزاری کارگاه آموزشی نیاز اصلی توسعه کیفی تئاتر استانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از ارومیه، تئاتر یکی از هنرهای هفتگانه است که به اندیشه بسیاری از هنرمندان ریشه‌های آن را می‌توان در آیین‌ها و آداب و رسوم اجتماعی جستجو کرد.

هنر تئاتر به واسطه ظرفیت بالقوه در انتقال مفاهیم و مضامین به بطن جامعه در مقایسه با هنرهای دیگر امکانات زیادی دارد که همین ابزارها سبب می‌شود مفاهیم انتقالی از مسیر این هنر در تار و پود مخاطب اثری ماندگار ایجاد کند.

استان آذربایجان غربی به واسطه موقعیت ویژه فرهنگی و اجتماعی خود بستر مناسبی برای حضور گروه‌های هنری نمایشی است و همین امر توجه به توسعه محتوایی و کیفی فعالیت‌های عرصه تئاتر حرفه‌ای استان را ضروری می‌سازد.

در رابطه با اهمیت توسعه کیفی و محتوایی تئاتر استانی به سراغ منوچهر زادعلی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی رفته و با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

لطفاً بفرمایید چند گروه نمایشی در استان فعالیت دارند؟

در حال حاضر تعداد 40 گروه نمایشی در استان فعالیت دارند که بیش از 400 هنرمند در این گروه‌های تئاتری ساماندهی شده‌اند.

امسال چه تعداد اثر نمایشی در چه موضوعاتی به روی صحنه رفته است؟

از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 48 اثر از گروه‌های تئاتری در مرکز استان و شهرستان‌ها اجرای عمومی شده و موضوع اغلب نمایش‌های اجرایی نیز بومی، آیینی و مذهبی است.

در راستای تخصصی کردن فعالیت تئاتر استانی تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟

فرهنگ و ارشاد استان در راه رسیدن به اهداف کمی و تئاتر امسال جشنواره تئاتر استانی را با بالغ بر 350 میلیون ریال برگزار کرد که در نوع خود یکی از پر‌ هزینه‌ترین اقدامات در عرصه حمایت از گروه‌های تئاتری است.

اعزام گروه‌ها به جشنواره‌های مختلف استانی و کشوری، اعزام به شهرستان‌ها برای اجرا از دیگر برنامه‌های حمایتی از حوزه تئاتر استان بوده که امسال با رویکرد محتوایی انجام شده است.

جایگاه کارگاه‌های آموزشی را در توسعه کیفی تئاتر استانی چگونه تبیین می‌کنید؟

بدون شک ارتقای سطح تئاتر استان نیازمند برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای هنرمندان است تا بتوانیم به بهره‌گیری از اساتید مطرح این دانش فنی و علمی هنرمندان فعال در حوزه تئاتر استان را افزایش دهیم.

هنر تئاتر در واقع زیربنای هنر معناگرا در جامعه است که لزوم بهره‌برداری صحیح از این ظرفیت و پتانسیل ایجاب می‌کند تا هنرمندان این عرصه با تکیه بر دانش علمی مفاهیم و مضامین ملی و میهنی را در قالب ابزارهایی چون متن، حرکات نمایشی و حتی صحنه اجرا به مخاطب خود القا کنند.

در حال حاضر برنامه‌ریزی‌هایی در اداره کل در رابطه با برگزاری کارگاه‌های تخصصی صورت گرفته و تلاش می‌شود این کارگاه‌ها به صورت جلسات منسجم آموزشی در مرکز استان و همچنین در دو شهرستان با حضور هنرمندان جنوب و شمال استان برگزار شود.

انتهای پیام/61013/ن/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول