اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گسیختگی تار و پود تئاتر اصفهان

تار آوای تئاتری‎ها قربانی تار عنکبوت سالن‎های تئاتر می‎شود

خبرگزاری فارس: وقتی تارهای عنکبوت سر در سالن‎های تئاتر اصفهان تنیده شده، برخی فعالان تئاتر در سالن‎های سرد روباز و یا در خیابان‎ها بدون امکانات مشغول اجرا هستند و تارهای عنکبوت جایگزین تار آوای دلخوش تئاتر شده است.

تار آوای تئاتری‎ها قربانی تار عنکبوت سالن‎های تئاتر می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تئاتر اصفهان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‎کند که قابل حل است، اما هیچ مسئولی خود را ملزم به حل این مشکلات نمی‎داند.

سال گذشته مشکلات تئاتر در اصفهان عدم وجود سالن تئاتر مناسب، عدم وجود حقوق و بیمه ثابت برای هنرمندان، واگذاری جشنواره‎های تئاتر به سایر شهرها، از هم گسیختگی گروه‎های هنری و همچنین بی‎توجهی مسئولان که سبب فراموشی تئاتر می‎شد، بود.

در برخی مواقع سختگیری مسئولان که در پی آن مجوزهای اجرای برخی گروه‎ها لغو می‌شد و به تعبیری دیگر دوگانگی در سیاست‎های اعمالی توسط مسئولان از جمله مشکلات تئاتر در اصفهان بود.

*مسئولان از در اختیار دادن سالن‌های تئاتر خودداری می‌کنند

نویسنده و کارگردان تئاتر اظهار کرد: فعالیت‌ هنرمندان عرصه تئاتر در قالب وجود یک اتحادیه معنا می‌گیرد به طوری که در صورت وجود یک اتحادیه هنرمندان به انجام فعالیت ملزم می‌شوند.

قادر طباطبایی افزود: اصفهان دارای سه سالن تئاتر است که هر کدام از آنها زیر نظر یک ارگان است، حوزه هنری، سازمان رفاهی تفریحی و اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان در راستای اهداف هم کار نمی‌کنند و هر کدام سیاست‌های جداگانه‌ای دارند که با ادامه این سیاست‌ها مشکل تئاتر اصفهان حل نمی‌شود.

یکی دیگر از بازیگران تئاتر نیز گفت: در حال حاضر تئاتر در اصفهان رکود داشته است و سالن‌های تئاتر خالی از تماشاگر است اما مسئولان تئاتر از واگذاری سالن‌های مناسب به هنرمندان خودداری می‌کنند .

وی ادامه داد: هنرمندان هم به اجبار در سالن‌های روباز آن هم در این فصل سرد به اجرای نمایش دست می‌زنند، که البته مخاطب تئاتر این امر را خوشایند نمی‌داند.

نجه رضایی اضافه کرد: اجراهای پیاپی در چنین مکان‌هایی در فصل زمستان سلامتی بازیگران را به خطر می‌اندازد و این سرمای هوا روی بازی بازیگران تأثیر می‌گذارد و کیفیت کار هنری را پایین می‌آورد و در نتیجه باعث دل‌زدگی تماشاگران می‌شود.

* آپدیت کردن وعده‌ها به جای تحقق بخشیدن آنها

پس از تودیع مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان و معارفه مدیر کل جدید، گویی بارقه‎های امید دوباره  برای احیای بسیاری از هنرهای فراموش شده روشن شد.

محمود شالویی پس از در اختیار گرفتن سمت جدید، اردیبهشت ماه امسال وعده‌های بسیاری به هنرمندان داد و با اشاره به وضعیت تئاتر اصفهان گفت: زمانی که من با برخی سالن‌های خالی، سرد، غبار گرفته و خالی از تماشاگر اصفهان رو به ‌رو شدم بسیار تعجب کردم چرا که اصفهان در گذشته مهد هنر تئاتر بوده و در این زمینه سابقه طولانی دارد.

وی پرداختن به مسائل تئاتر اصفهان را  از برنامه‌های جدی اداره کل ارشاد اسلامی اصفهان دانست و قول داد که در این راستا تمام تلاش خود را به کار گیرد تا دیگر شاهد سالن‌های خالی و سن‌های نمایش فاقد بازیگر تئاتر نباشیم.

همچنین مدیر کل ارشاد اصفهان در مهرماه سال جاری در آیین اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استان اصفهان گفت: در طول مدتی که به اصفهان آمده‌ام از تعداد تماشاگران تئاترهای اصفهان راضی نبودم و همواره نگران این نکته‌ام که چرا از تئاترهای اصفهانی که برخی بسیار ارزشمند هستند و حرفی برای گفتن دارند، استقبال نمی‌شود.

وی  از سالن‌های تئاتر متروک در اصفهان یاد کرد و گفت: با بررسی سالن‌های پراکنده در سطح استان اصفهان متوجه شدیم که بیش از 40 سالن مناسب در استان وجود دارد که تنها از شش سالن استفاده می‌شود که برنامه‌های جدیدی برای فعال کردن آنها داریم.

این سخنان حاکی از آن است که مدیر کل اداره ارشاد اصفهان از تمام مشکلات تئاتر و مسائل مربوط به آن آگاهی دارد، اما چرا تاکنون اقدامی در جهت تحقق این وعده‌ها صورت نگرفته است.

و مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان،  در جلساتی که حضور یافته‌اند تنها به بیان این مشکلات و دادن وعده‌های پی در پی به هنرمندان بسنده می‌کنند.

این وعده‌های تکراری هر چند ماه یک‌بار اما با بیانی نو ابراز می‌شود، گویی مسئولان در اوقات کاری خود به جای آستین بالا زدن در حل مشکلات و تحقق وعده‌ها تنها به فراگیری زبان دل‌خوش کننده می‌گردند، تا در آیین افتتاحیه و یا اختتامیه‌ها از آن بهره بگیرند و وعده‌های خود را آپدیت کنند.

حدود 8 ماه از قول مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان می‎گذرد و نه تنها سالن‎های تئاتر همچنان خالی، سرد، غبار گرفته و بدون تماشاگر است، بلکه برخی از سالن‎های تئاتر و سینما  اصفهان که در گذشته فعال بوده در آستانه تعطیلی هستند.

گزارش از مریم سرلک

انتهای پیام/2301/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول