اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پاییز اصفهان هر ساله تحت تأثیر آلودگی هوا

خبرگزاری فارس: امسال نیز مانند سال‌های گذشته آلودگی هوا تکانی اساسی به فضای اصفهان داده است، اما گفته می‌شود که پس‌لرزه آلودگی هوا و پدیده اینورژن پس از چهار دفعه سایه خود را از سر اصفهان کم می‌کند.

پاییز اصفهان هر ساله تحت تأثیر آلودگی هوا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امسال برای سومین سال متوالی است که شدت پدیده اینورژن و آلاینده‌های هوای اصفهان و گراف‌های محیط زیست نشان از گذر مرز بحران را در هوای اصفهان هشدار دادند اما گفته می‌شود که پس‌لرزه آلودگی هوا و پدیده اینورژن پس از چهار دفعه سایه خود را از سر اصفهان کم می‌کند.

سناریوی آلودگی هوای اصفهان سناریویی است که به صورت زنجیره‌ای برای سومین سال متوالی در آذرماه تکرار می‌شود، سال گذشته درست در نیمه آذر ماه و دو سال پیش نیز از روز 9 تا 11 این ماه بود که هوای اصفهان هوای بسیار آلوده و به مرز هشدار رسید.

هر ساله این پدیده‌ اینورژن جنجالی را به پا می‌کند و مسئولان استانی را پای میز مدیریت بحران می‌کشاند تا تصمیمی به تصمیم هر ساله جلوگیری از این پدیده اضافه کنند، یک سال طرح تعدیل نیروگاه‌‌ها و کوره‌های آجرپزی، یک سال طرح زوج و فرد، و امسال طرح تعطیلی پنج شنبه‌ها.

گویی این آلودگی هوا مرضی است که هر ساله در آذرماه و نیز گاهی در دیگر ماه‌های سال هر چند وقت یک بار گریبان‌گیر هوای اصفهان می‌شود و نفس شهر را می‌گیرد.

هر چند از سوی مسئولان مرتب اعلام می‌شود که وجود آلاینده‌ها ناشی از دود اگزوز خودروها و تردد آنها در هسته مرکزی شهر است، اما باید به خاطر داشت اگر آلودگی و میزان غلیظت یاد شده به دلیل افزایش تردد بیش از حد خودروها و بیش از کارخانه‌های صنعتی است، پس چرا در شهرستان‌های اطراف اصفهان که پر از شهرک‌های صنعتی است چنین وضعیت بحرانی مشاهده و تمهیدات کاهش آلاینده‌ها بیشتر عنوان می‌شود.

* پدیده اینورژن دامن شهرستان‌های اصفهان را هم آلوده کرد

آلودگی هوا امسال فقط شهر اصفهان را درگیر نکرد و چند شهرستان نزدیک شهر اصفهان نیز برچسب آلودگی گرفتند، چنانکه به پایگاه‌های اورژانس برخی از شهرستان‌های صنعتی استان اطلاع رسانی و اعلام آماده باش و خدمات رسانی به  بیماران قلبی و تنفسی داده شد.

همچنین شدت آلاینده‌ها به حدی بود که روز‌های پنج‌شنبه در برخی از این شهرستان‌ها اعلام شد که مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها تعطیل شود.

* سناریوی جدید آلودگی هوا امسال با طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها رقم خورد

امسال با آغاز آلودگی هوای اصفهان زمزمه‌هایی از طرح تعطیلی اصفهان در استانداری اصفهان مطرح شد که پس از کش و قوس‌های فراوان، موافقت‌ها و مخالفت‌ها بالاخره روز‌های پنج‌شنبه با موافقت بیشتر دستگاه‌های اجرایی استان در جلسه شورای ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان به تصویب رسید.

در این جلسه برخی از دستگاه‌های اجرایی استان از جمله دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، حفاظت محیط زیست و هوا‌شناسی دلایل خود را درباره لزوم تعطیلی اصفهان در روز‌های پنج‌شنبه اعلام کردند و در برابر آن‌ها، تعدادی از نهاد‌ها مانند شهرداری اصفهان با اجرای این طرح مخالفت کردند.

هر چند برخی از نمایندگان مجلس با اجرایی شدن این طرح مخالفت شدید و نظر خود را صراحتاً اعلام کردند، اما به دلیل ذکر شده‌ای همچون وقوع پدیده اینورژن و وارونگی دما و به دنبال آن افزایش آلودگی‌های هوا در شش ماهه دوم سال، تعطیلی روزهای پنج‌شنبه در اصفهان ضرورتی اجتناب ناپذیر اعلام شد و این طرح با رأی موافق دستگاه‌های حاضر در جلسه ستاد مدیریت بحران اجرایی شد.

اکنون حدود دو ماه از اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها می‌گذرد و بنا به نظر مسئولان استانی این طرح در کاهش آلاینده‌ها تأثیر خوبی داشته است و این در حالی است که روزهای پنج‌‌شنبه خیابان‌های شهر اصفهان همچنان شلوغی سابق را داشته و موقعیتی را فراهم کرده است که اعضای یک خانواده‌ همگی با هم به خیابان‌ها بیایند.

* سایه سنگین آلودگی هوا از سر اصفهان کم می‌شود

یواش یواش با نزدیک شدن به اواخر آذرماه به نظر می‌رسید که این پدیده باید سایه خود را از سر اصفهان کم کند و زمستانی توأم با هوای پاک ارزانی مردم اصفهان کند.

اما هفته گذشته بود که اعلام شد، ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در نقاط مختلف شهر، اعداد متفاوتی را از میزان آلاینده‌ها نشان می‌دهد و ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در اصفهان شاخص 150AQI (مرحله هشدار) را نشان می‌دهند، انگار که این پدیده اینورژن دست بردار هوای اصفهان نیست و امسال قرار است زمان بیشتر را میهمان اصفهان باشد.

پس از چهار دوره پدیده اینورژن در دو ماه گذشته:

اصفهان هفته سالمی را تجربه می‌کند.

* اصفهان چهارمین دوره پدیده اینورژن را پشت سر گذاشت

گفته‌ می‌شود که تعطیلی پنج شنبه‌ها در چندین مهد کودک شهرستان‌ها و پیش دبستانی‌ها در کاهش آلاینده‌ها خیلی موثر بوده و مردم متوجه این قضیه شده‌اند که کار مطالعاتی چقدر می‌تواند مؤثر در این بخش باشد.

* گراف‌های پنج شنبه‌ها نشان از کاهش آلاینده‌ها دارند

گراف‌های سنجش آلاینده‌ها در بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مقایسه هفت پنج‌شنبه گذشته با سال پیش میزان آلاینده‌ها چقدر کاهش پیدا کرده است.

این طور که مدیر کل مدیریت بحران استاندار اصفهان می‌گوید؛ اصفهان دوران بحران خود را با چهار پدیده اینورژن در آذرماه پشت سر گذاشته و هوای اصفهان از این به بعد با وزش باد و نیز بارش برف و باران از این مرحله عبور و اصفهان هوای سالم و پاکی را تجربه می‌کند.

اما باید تا آخر این سناریو همراه شد و دید که آیا  طرح تعطیلی پنج‌شنبه که بعد از طرح دو سال پیش زوج و فرد که برای مقابله با آلودگی هوای اصفهان اجرایی شد واقعاً در کاهش آلودگی هوای اصفهان مؤثر است یا اینکه به قول استاندار تعطیلی پنج شنبه‌ها بهانه‌ای برای تغییر سبک زندگی مردم برای رفتن به سمت شیوه جدید زندگی اسلامی است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه حجم بالای طلاق عاطفی در خانواده‌ها بیانگر توسعه روش‌های زندگی غربی در میان مردم است، گفت: در دنیای غرب صنعت، تکنولوژی و میزان درآمد جای مباحث فرهنگی و روش‌های درست زندگی را گرفته است

.....................................

گزارش از نفیسه راهداری

.....................................

انتهای پیام/63012/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول