اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه مازندران:

پژوهش زیربنای توسعه در عصر اقتصاد دانایی‌محور است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه مازندران گفت: پژوهش زیربنای توسعه در عصر اقتصاد دانایی‌محور است.

پژوهش زیربنای توسعه در عصر اقتصاد دانایی‌محور است

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، احمد احمدپور رئیس دانشگاه مازندران ظهر امروز در سیزدهمین دوره آئین تجلیل از پژوهشگران برتر استان مازندران که با حضور اسلامی معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع، جمشیدی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مازندران، رؤسای و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و صاحب‌نظران استان مازندران در پردیس دانشگاه مازندران برگزار شد، بیان داشت: پژوهش زیربنای توسعه در عصر اطلاعات و اقتصاد دانایی محور است.

رئیس دانشگاه مازندران خاطر نشان کرد: پژوهش از اساسی‌ترین نیازهای بشری و زیربنای توسعه و بستری برای رشد و شکوفایی استعدادها، میدانی برای بروز خلاقیت‌ها و مسیری مطمئن برای دستیابی به توسعه و خودکفایی علمی است.

رشد قابل توجه تولیدات علمی در کشور

وی اضافه کرد: نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار، آنچنان برجسته و انکارناپذیر است که به جرأت می‌توان از آن به عنوان عامل محرک توسعه و ضامن پیشرفت در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست یاد کرد.

احمدپور گفت: امروزه همه جوامع برای دست یافتن به اهداف و آرمان‌ها، پیشرفت و توسعه، اختراع و ابتکار و روش‌های بهینه زندگی تنها از پژوهش و تحقیق سود می‌جویند.

وی بیان داشت: در سال‌های اخیر با پیگیری سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه علمی، شاهد رشد قابل توجه تولیدات علمی در کشور بوده‌ایم ولی آنچه که می‌تواند این رشد را به توسعه پایدار کشور گره‌ زده و موجب پویایی و اثربخشی مؤسسات علمی شود، مدیریت هدفمند پژوهش در عرصه‌های مختلف علمی و صنعتی کشور است.

احمدپور در ادامه با اشاره به نقش پژوهش برای دستیابی به قله‌های پیشرفت و استقلال اقتصادی و سیاسی افزود: وابستگی چاره‌ای جز تکیه بر علم و دانش نیست باید بر اساس آنچه در سند چشم‌انداز توسعه پیش‌بینی شده است. به سمت تولید دانش و تبدیل آن به فناوری و به‌دنبال آن تولید محصول صنعتی حرکت کنیم.

جایگاه و نقش پژوهش در پیشرفت کشور

این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر که ایران اسلامی با تکیه بر نعمت‌های خدادادی و همت والای مردم و تلاش مسئولان دلسوز و متعهد به عنوان مستقل‌ترین و قدرتمندترین کشور منطقه مطرح است برای دستیابی به اهداف و آرمان‌های بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی نیازمند توجه بیش از پیش به تحقیق و پژوهش است.

رئیس دانشگاه مازندران گفت: اهمیت جایگاه و نقش پژوهش در پیشرفت کشور به اندازه‌ای مهم و استراتژیک است که رهبر فرزانه انقلاب به کرات در جمع دانشگاهیان بر لزوم یادگیری علوم و فنون جدید و پایان دادن به وابستگی علمی رهنمود داده‌اند.

احمدپور ادامه داد: ما به جهانیان ثابت کرده‌ایم که هوش و استعداد ایرانی بدون اتکا به هر کشور دیگری توانسته است به علوم مختلفی از جمله انرژی هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و ..... دست یابد و از این به بعد نیز به مدد وجود جوانانی توانمند چون شما می‌توان بر سرعت و جهش علمی افزود.

اندیشه‌ورزی و نظریه‌پردازی

این مسئول دانشگاهی مازندران اظهار داشت: نکته دیگری که مناسب است همراه با فناوری‌های نوین و علوم جدید به آن دقت کنیم توجه بیش از پیش به علوم انسانی و ورود در حوزه اندیشه‌ورزی و نظریه‌پردازی است.

وی ادامه داد: علوم انسانی به عنوان نقطه‌ای اساسی تفکرات فلسفی و راهبردی یک تمدن همواره در تاریخ نقش بسزایی داشته است. تاریخ گواه است که اندیشه کارآمدترین سلاح تمدن‌ها در تقابل با هم بوده است. از این جهت علوم انسانی می‌تواند به مثابه ابزاری  انسان‌شناسانه برای تهدید نرم جوامع دیگر واقع شود. در واقع باید برای دستیابی به قله‌های پیشرفت و افق سند چشم‌انداز توسعه توجه همه‌جانبه به تمامی علوم داشته باشیم و بتوانیم رشد و پیشرفتی متعادل را رقم زنیم.

توجه ویژه‌ به امر پژوهش

وی تصریح کرد: توسعه همه‌جانبه نظام مقدس جمهوری اسلامی و رسیدن به افق‌های پیش‌بینی شده در اسناد بالادستی در سایه توسعه علمی و فناوری تحقق می‌یابد و این مهم جز از طریق نهادینه کردن فرهنگ پژوهشگری و فراهم کردن زمینه حضور و گسترش جدی دامنه پژوهش به لایه‌های مختلف جامعه میسر نخواهد شد.

احمدپور گفت: نامگذاری شعار امسال هفته پژوهش تحت عنوان« پژوهش تقاضامحور و تولید دانش‌بنیان، زیربنای اقتصاد مقاومتی» و قرابت آن با شعار سال تولید ملی، رسالت همه فعالان عرصه پژوهش کشور را مضاعف ساخته و می‌طلبد که توجه ویژه‌ای به امر پژوهش شود.

انتهای پیام/86025/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول