اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی آبیک عنوان کرد

راه‌اندازی 20 سایت تولید ورمی کمپوست در آبیک

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: تاکنون در این شهرستان 20 سایت تولید کود ورمی‌کمپوست راه‌اندازی شده است.

راه‌اندازی 20 سایت تولید ورمی کمپوست در آبیک

بیژن لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: کاهش میزان مصرف کودهای شیمیایی و تبدیل ضایعات کشاورزی به ورمی‌کمپوست و استفاده در جهت تولید محصولات زراعی و باغچه‌های خانگی از اهداف مهم راه‌اندازی سایت تولید ورمی‌کمپوست در شهرستان آبیک است.

وی افزود: 12 کلاس و کارگاه آموزشی تولید ورمی‌کمپوست در روستای قره قباد با استفاده از اساتید مجرب دانشگاه به صورت تئوری و عملی برگزار شده است.

این مسئول ادامه داد: تعاونی زنان روستایی قره قباد از روستاهای بخش بشاریات شهرستان آبیک با هدف تولید کود ورمی کمپوست در سال گذشته به ثبت رسید که در آن 13 نفر عضو فعال هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک اضافه کرد: جهاد کشاورزی علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی تئوری و عملی به تهیه بستر و خود کرم ورمی، تجهیز و نوسازی کارگاه، ساخت قفسه و تهیه لوازم جانبی تعاونی زنان روستایی قره قباد اقدام کرده است.

لطفی خاطرنشان کرد: کود ورمی کمپوست کود صد در صد طبیعی است و حتی یک گرم کود شیمیایی و آلودگی در آن وجود ندارد که استفاده از آن سبب شفافیت خاک و تنفس بهتر خاک می‌شود.

وی ابراز داشت: امسال جهت خرید دستگاه سرند (جداسازی کود از بستر)، وسایل بسته بندی، خشک کن خورشیدی (خشک کن کود) و خرید تجهیزات مورد نیاز اعم از میکسر و ترازو به تعاونی روستایی زنان قره قباد 224 میلیون ریال کمک بلاعوض از سوی جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه یک دامداری در روستای قره قباد نیز به صورت گسترده در زمینه تولید کود ورمی کمپوست فعالیت می‌کند، تصریح کرد: مسئول این دامداری علاوه بر تولید کود به فرآوری کود و امور مشاوره‌ای به استان‌های دیگر کشور نیز می‌پردازد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک اضافه کرد: در روستای ابراهیم آباد بافنده و تازه آباد از روستاهای بخش مرکزی شهرستان آبیک نیز دو سایت تولید کود ورمی کمپوست در سطح گلخانه‌ای فعال هستند.

لطفی اذعان داشت: 13 عضو تعاونی زنان روستایی قره قباد در فصل تابستان و بهار از کود ورمی کمپوست برای تولید محصولات خود اعم از سبزیجات و صیفی‌جات و محصولات خانگی دیگر استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/77006/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول