اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بنیاد ایران‌شناسی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

بازتاب تجلی رنگ‌ها و اندیشه‌های باستانی در شب یلدا

خبرگزاری فارس: مراسم بزرگداشت شب یلدا در دانشگاه پیام نور مرکز شهرکرد برگزار شد.

بازتاب تجلی رنگ‌ها و اندیشه‌های باستانی در شب یلدا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، رئیس بنیاد ایران‌شناسی چهارمحال و بختیاری بعدازظهر امروز در مراسم بزرگداشت شب یلدا در دانشگاه پیام نور مرکز شهرکرد اظهار داشت: یلدا یک کلمه سورییانی است که از منطقه سوریه و این واژه نه فارسی است و نه عربی و به معنای زایش است و آغاز تقویم کهن ایرانی است.

عباس قنبری افزود: هنگامی که انقلاب زمستانی رخ می‎دهد، زمین دچار تغییراتی می‌گردد که با کشاورزی در تماس است و به دنبال آن روشنی بر تاریکی غلبه می‌کند و زایش دوباره خورشید را که بر برج حمل پرفروغ‌ترین این مرحله تابش قرار می‌گیرد را جشن می‌گیرند.

وی با اشاره به آیین‌های سنتی مردم کشور در شب یلدا، تصریح کرد: امروزه متاسفانه دیگر از آن آیین‌های سنتی و باستانی کشور در شب چله اثر زیادی نمانده است.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مردم از دیرباز سفره‌ای پهن می‌کردند و از هر آن چه در خانه داشتند در سفره می‌چیدند و در برخی از جاها کرسی می‌گذاشتند و دور تا دور آن می‌نشستند و پای صحبت پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌نشینند.

وی، شاهنامه‌خوانی را یکی از رسم‌های شیرین دانست و گفت: شاهنامه‌خوانی، حافظ‌خوانی و خواندن اشعار خسرو و شیرین دلنشین است و هنوز هم در برخی از خانه‌ها پایدار مانده و بسیار پرطرفدار است و مقام موسیقیایی دارد.

قنبری خاطرنشان کرد: تاریکی نشان اهریمن و خورشید نماد روشنی، نور و رنگ است و مصرف هندوانه و انار در شب یلدا بازتاب تجلی رنگ‌ها و اندیشه‌های باستانی شب یلدا است.

انتهای پیام/68006/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول