اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین:

5 هزار قزوینی از تسهیلات مشاغل خانگی استفاده کردند

خبرگزاری فارس: معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین تصریح کرد: در قزوین حدود 18 هزار نفر برای تسهیلات مشاغل خانگی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد برای 12 هزار نفر مجوز صادر شده و به 5 هزار نفر تسهیلات پرداخت شده است.

5 هزار قزوینی از تسهیلات مشاغل خانگی استفاده کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، نشست بررسی طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی زیرمجموعه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز با حضور معاون‌ اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون فرهنگی و هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارشناسان مرتبط برگزار شد.

در ابتدای این نشست سعید زین‌آبادی بر ضرورت اجرای طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تأکید کرد و گفت: مشاغل خانگی از جمله موضوعاتی است که دغدغه خیلی از کشورها را در حوزه اشتغال برطرف کرده است و تقریباً 35 کشور این الگو را پیاده‌سازی کرده‌اند.

وی افزود: در کشور ایالات متحده آمریکا بالغ بر 70 میلیون نفر از جمعیت این کشور در حوزه مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند که عمدتاً این فعالیت‌ها در حوزه فن‌آوری اطلاعات است.

این مسئول اضافه کرد: در یکی از ایالت‌های ایتالیا در مقطعی نرخ بیکاری به 22 درصد رسید که صرفاً اجرای سیاست‌های مشاغل خانگی موجب شد تا نرخ بیکاری 10 درصد کاهش پیدا کند.

زین‌آبادی یادآور شد: در برخی کشورها مثل سنگاپور و تایلند شاید قریب 70 درصد مشاغلشان از نوع مشاغل خانگی است و کشور چین که از لحاظ قیمت تمام شده با بسیاری از کشورها حتی در اروپا رقابت می‌کند، بسیاری از تولیداتشان در حوزه مشاغل خانگی انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در منزلی که زندگی می‌کنیم و مصرف انرژی در آن صورت می‌گیرد و ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌شود اگر در کنار هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد، محصولی تولید شود موجب ایجاد ارزش افزوده و بهره‌وری میشود.

این مسئول بیان داشت: این تجربه در بسیاری از کشورها پیاده‌سازی شده و کشور ما هم با توجه به نرخ بیکاری به این نتیجه رسید که طرح‌های زودبازده را که می‌تواند سریعاً موجب کاهش نرخ بیکاری شود، پیاده‌سازی کند و بسیاری از تولیداتی را که ما داریم ماهیتاًً در خانه قابل انجام است که در حوزه فن‌آوری اطلاعات به 99 درصد می‌رسد.

زین‌آبادی عنوان کرد: هنجارهایی که متأسفانه رفته رفته شکل ناهنجاری به خود می‌گیرد عمدتاً برگرفته از عدم توجه خانواده‌ها به فرزندان و معیشت آنها است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال کسب درآمد برای معیشت از ضرورت‌های زندگی امروز است و توجه به هر دو موضوع در حوزه مشاغل خانگی قابل تأمین و اجراست.

این مسئول اضافه کرد: بحث مشاغل خانگی هم می‌تواند برای خانواده درآمد ایجاد کند و هم می‌تواند بحث تربیت را در سرلوحه کار داشته باشد که بسیاری از کشورها نیز در این زمینه موفق بوده‌اند ولی نه با این ساز و کاری که ما داریم.

معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین یادآور شد: تجربه سال گذشته نشان می‌دهد که ساز و کاری که وجود دارد در واقع هدررفت منابع است و متأسفانه خانواده‌ها وام‌های قرض‌الحسنه 3 تا 5 میلیونی که در حوزه مشاغل خانگی وجود دارد را بیشتر وام‌های ضروری می‌دانند و برای سطح‌بندی زندگی مثل رهن منزل، خرید ماشین و نیازهای اولیه استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: برآوردها نشان داده است که در بحث مشاغل خانگی با کم‌ترین هزینه می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم، درحالی که در بخش صنعت برای ایجاد یک اشتغال بالغ بر 130 میلیون تومان باید سرمایه‌گذاری شود و واقعاً این مبالغ بسیار بزرگی است و کشور ما قادر نیست تا برای بیکاران منابع تخصیص دهد.

زین‌آبادی تأکید کرد: قانون مشاغل خانگی حدود دو سال پیش در مجلس به تصویب رسید و به مشاغل خانگی رسمیت داد، امروز نیز همان‌طور که واحدهای صنفی برای فعالیت‌های خود مکلفند تا مجوز بگیرند، بحث مشاغل خانگی نیز بنا به قانون همین رسمیت را دارد و یک حوزه مستقل و جدید است.

معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین تصریح کرد: از ابتدای اجرای این طرح در قزوین حدود 18 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد برای 12 هزار نفر مجوز صادر شده و پنج هزار نفر از تسهیلات مشاغل خانگی استفاده کرده‌اند.

انتهای پیام/2667/غ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول