اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روایت یک دانشمند ایرانی از پیشتازی محققان کشورمان در جهان

پروفسور ‌صبوری:‌ ‌مراودات علمی ‌‌آمریکا با ایران‌/پیشتازی محققان کشورمان در جهان

خبرگزاری فارس: یک دانشمند ایرانی با بیان اینکه سهم ایران در بحث تولید علم در منطقه بیش از 30 درصد است، گفت: بیشترین مراودات علمی ایران با آمریکا بوده به طوری‌ که بیش از 900 مقاله مشترک با آمریکایی‌ها منتشر کرده‌ایم.

پروفسور ‌صبوری:‌ ‌مراودات علمی ‌‌آمریکا با ایران‌/پیشتازی محققان کشورمان در جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، پروفسور علی اکبر صبوری چهارشنبه شب در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بعد از انقلاب، امام خمینی (ره) شعار «ما می‌توانیم» را در کشور مطرح کردند به طوری که هم‌اکنون ریشه پیشرفت‌های علمی ایران مدیون همین جمله امام (ره) است.

وی افزود: در سال 2 هزار تعداد مقالات ایران کمتر از یک هزار بود و در سال 2011 تعداد مقلات ایران به نزدیک 24 هزار مورد رسید.

رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران بیان کرد: نخستین مسئله‌ای که در تولید علم مطرح است نمایه‌سازی است.

وی ادامه داد: باید نمایه‌سازی علم انجام شده تا مورد نقد و بررسی قرار بگیرید زیرا در غیر این صورت علم به کمال می‌رسد.

صبوری با بیان اینکه مهم‌ترین موسسه نمایه‌سازی جهان، موسسه اطلاعات علمی تامسون رویترز است گفت: هم‌اکنون در دنیا 200 هزار مجله علمی پژوهشی وجود دارد که 7.5 درصد مجلات در موسسه نمایه‌سازی رویترز نمایه‌سازی می‌شود.

وی افزود: در طول یک دوره 10 ساله از 2002 تا 2012 در جهان 13 میلیون مقاله علمی تولید شد که بیش از 105 هزار مقاله مربوط به ایران بود.

ایران جزو 20 کشور تولیدکننده اول علم در دنیا است

این چهره ماندگار ایرانی با بیان اینکه امسال از نظر تولید علم در بخش علوم اجتماعی پیشرفت خوبی داشته‌ایم گفت: در ایران هم‌اکنون 60 هزار عضو هئیت علمی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در دهه 80 که دهه توسعه کمیت بود دانشمندان ایرانی در تمام‌ عرصه‌های بین‌المللی حضور پر‌رنگ داشتند ولی دهه 90 باید دهه توسعه کیفی باشد و دانشمندان ایرانی باید برای ارتقا کیفیت تولید علم تلاش کنند.

صبوری ادامه داد: حذف نشریات بی‌کیفیت، تشویق چاپ مقالات در نشریات برتر دنیا، تشویق مشارکت‌های گروهی، استانداردسازی و بین‌المللی کردن نشریات علمی کشور و باور تحقیق و سرمایه‌گذاری توصیه‌هایی است که سبب ارتقا کیفیت تولیدات علمی می‌شود.

وی گفت: تولید علم در دنیا با مشارکت انجام می‌شود زیرا بدون مشارکت نمی‌توان پیشرفت کرد.

این دانشمند ایرانی بیان کرد: بیشترین مراودات علمی ایران با آمریکا بوده به طوری‌ که بیش از 900 مقاله مشترک با آمریکایی‌ها منتشر کرده‌ایم.

در ادامه این مراسم از پژوهشگران برتر دانشگاه سیستان و بلوچستان تجلیل شد.

انتهای پیام/75004/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول