کامبوزیا آقاجانپور پاشا صبح امروز به مناسبت هفته پژوهش در گفتوگو با خبرنگار فارس در ساری با بیان اینکه پژوهش فرصتی است علمی برای خودگردانی و روشی است برای گشودن گرههای کور مسائل اظهار داشت: پژوهش اجازه نمیدهد تا برای حل مشکلات به طور شخصی نسخه بپیچیم بلکه با تکیه بر نظر پژوهشگران و متفکران میتوان بر حل چالشهای فرارو فائق آئیم.
وی بر ضرورت پژوهش در فرایند کار تاکید کرد و ادامه داد: جهان به طور چشمگیری در حال پیشرفت است و ما وظیفه داریم با نگاه اندیشمندانه نسل فردای جامعه را افرادی متفکر تربیت کنیم.
پاشا تصریح کرد: به جای آموزش اندیشهها چگونه اندیشیدن را به دانشآموزان بیاموزیم اگر این گونه شود پژوهش به عنوان اتاق فکر در کنار مدیران قرار میگیرد.
رئیس گروه پژوهش و تحقیق اداره کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری از 2 هزار و 70 معلم پژوهنده مازندرانی 477 طرح اقدام پژوهی پس از داوری اولیه و کسب نمره حداقل 120 از 200 امتیاز به مرحله استانی راه یافت، بیان داشت: پژوهشهای ارسالی از سوی فرهنگیان مازندرانی در داوری نهایی 27 طرح نیز به وزارت آموزش و پرورش برای رقابت ارسال شد.
وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار سه تن از مسئولان پژوهش استان مازندران در طرح اقدام پژوهی شرکت کرده و رویکرد مثبتی داشتند.
پاشا با اشاره به اینکه در بخش اولویتهای پایاننامهای 110 موضوع برای امر پژوهش اعلام شد، تصریح کرد: تاکنون 37 نفر از دانشجویان برای ثبت موضوع پایان نامهای مراجعه کردند در حالی که در گذشته 14 اولویت پایاننامهای ارائه شده بود.
وی خاطر نشان کرد: در بخش اولویتهای پژوهشی تنها شش عنوان اولویت ارائه شد که در مقابل 51 اولویت سال گذشته نشان از رویکرد شورای تحقیقات به اجرای «پروژههای کوچک» با سقف مبلغ 5 تا 10 میلیون ریال توسط پژوهشگران بومی و با موضوع شهرستانی داشته است.
پاشا به رویکرد یک سال گذشته پژوهش با استناد با سند تنظیم و راهبری شده اشاره کرد و گفت: توجه به آموزش همکاران در شش مهارت اساسی پژوهش محور شامل مهارت حل مسئله، اقدام پژوهی، مقالهنویسی، پورپوزال نویسی، چگونگی استفاده از سایتهای علمی و پژوهشی نیز از دیگر مباحث حوزههایی است که به طور جدی پیگیر آن هستیم.
رئیس گروه پژوهش و تحقیق اداره کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه کار پژوهش شامل پژوهشهای بنیادین و دانشگاهی است، اظهار داشت: پژوهش حین عمل و اقدام پژوهی بهترین گزینه واقعبینانه است و در آموزش و پرورش کاربردی است.
وی ادامه داد: رویکرد استراتژیک مرکز تحقیقات این است که اقدام پژوهی را در بین معلمان ترویج کند و در آینده به صورت آموزشهای کارگاهی تمامی مدیران و معلمان و نیز عوامل ستادی و اداری را درگیر کند.
پاشا اقدامپژوهی را به عنوان بهبود فرایند کار، اصلاح روشها و یافتههای شخصی و عین حال علمی دانست و اذعان داشت: به همین دلیل اقدام پژوهی به عنوان یک برنامه بلند مدت مورد توجه قرار دارد.
انتهای پیام/86006/ب/د1000