اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با پژوهشگر جوان ابرکوهی

موفقیت در شهرستان‌های کوچک هم امکان‌پذیر است/ نگاهی به پژوهش در کشور

خبرگزاری فارس: نقش پژوهش بر هیچکس پوشیده نیست و اصولأ هیچ پیشرفتی بدون تحقیق صورت نمی‌گیرد و پژوهشگران در شهرستان‌های کوچک نیز با وجود بسیاری از مشکلات گام‌های بزرگی در این راستا برداشته‌اند.

موفقیت در شهرستان‌های کوچک هم امکان‌پذیر است/ نگاهی به پژوهش در کشور

به گزارش خبرنگار فارس در ابرکوه هفته پژوهش فرصتی برای واکاوی بحث‌های پژوهشی است و در این میان پژوهشگران به ویژه محققانی که در شهرهای کوچک به کار می‌پردازند، فرصتی برای بیان مسائل و مشکلات این حیطه می‌یابند.

اصولأ چه نیازی به پژوهش وجود دارد؟ مشکلات کار پژوهشی در کشور و در شهرستان‌هایی مانند ابرکوه چیست؟ چه پیشنهادات و راهکارهایی برای ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانش‌آموزان و دانشجویان وجود دارد؟ پژوهشگران چه انتظاراتی در این حیطه از مسئولان محلی دارند؟ عوامل موفقیت پژوهشگران شهرستانی چیست؟ و ... بخشی از سئوالات خبرنگار فارس در ابرکوه در گفت‌وگو با رضاعلی فلاح‌زاده، پژوهشگر 30 ساله ابرکوهی است که در کارنامه وی ارائه 30 مقاله علمی و پژوهشی در همایش‌های ملی و بین‌المللی، تالیف چهار عنوان کتاب تخصصی در رشته مهندسی محیط زیست و بهداشت محیط، انجام سه طرح تحقیقاتی استانی و منطقه‌ای و ... دیده می‌شود.

* بزرگترین مشکل پژوهشگران چیست؟

به نظر من بزرگترین مشکل پژوهشگران عدم شناخت جایگاه پژوهش در فعالیت‌ها و حل مسائل جامعه است.

مسئولان و مدیران به پژوهش تنها به عنوان یک بستر برای کشف علوم و روش‌های جدید در راستای راحتی فرد و اجتماع نگاه می‌کنند حال آنکه پژوهش می‌تواند به عنوان ابزاری برای پیدا کردن مسئله و مشکلات بالقوه و جلوگیری از بروز آن، اصلاح عملکرد سیستم، افزایش کارایی و بهره‌وری و حل مسائل موجود مورد توجه قرار گیرد.

* پژوهش تا چه اندازه می‌تواند برای ادارات و ارگان‌ها کاربرد داشته باشد؟

اصولا گسترش مراکز علمی در هر جامعه مسبب پیشرفت آن جامعه است چرا که فعالیت‌های موسسات و ارگان‌های مختلف در آن جامعه توسط مراکز علمی موجود مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار می‌گیرد.

پژوهش ضمن پایش عملکرد مراکز فعال در جامعه، در صورت بروز مشکل راه‌ حل‌های علمی مورد نیاز برای حل این مشکلات را نیز به این مراکز پیشنهاد می‌دهد.

* به نظر شما بسترهای لازم برای کار پژوهشی چیست و آیا این بستر در شهرستان‌های کوچک از جمله ابرکوه فراهم شده است؟

بستر پژوهش، مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز و بنیادهای پژوهشی هستند که ابزار پژوهش و علم آن را در اختیار دارند.

تا چند سال گذشته گسترش مراکز علمی بیشتر متوجه شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها بود و شهرستان‌های کوچک نظیر ابرکوه از لحاظ وجود این مراکز در محدودیت بودند که خوشبختانه در چند سال اخیر با فعالیت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مختلفی چون دانشگاه آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و پیراپزشکی همچنین مرکز رشد فناوری و شرکت‌های وابسته به ویژه شرکت‌های تحقیقاتی، تا حدودی این بستر در شهرستان ابرکوه فراهم شده است.

* با وجود این امکانات چه اقداماتی برای استفاده بهینه از این بستر باید مدنظر قرار گیرد؟

با وجود امکانات علمی فراهم شده، لازم است ادارات و موسسات شهرستانی به این مراکز علمی به عنوان پتانسیل و نقطه قوت نگاه کنند و علاوه بر حمایت از وجود و فعالیت این مراکز، از پتانسیل‌های موجود در این مراکز که شامل اساتید و دانشجویان هستند در مسائل تخصصی و نظریه‌های کارشناسی استفاده کنند تا بتوان از پتانسیل علمی موجود در این مراکز استفاده عملی کرد.

به طور قطع با عملی شدن علوم، بی‌شک تلاش برای پژوهش‌های مؤثر و کاربردی در راستای ارتقا وضع موجود نیز افزایش پیدا می‌کند.

* تمام مشکلات به سازمان‌ها و ادارات مرتبط می‌شود؟ به نظر شما مراکز علمی نقشی در پیدایش این مسائل و عدم توجه به پژوهش ندارند؟

قسمتی کوچکی از مشکلات پژوهش متوجه خود مراکز علمی است که متاسفانه در چند سال اخیر گرایش کمتری به سمت پژوهش‌های کاربردی در راستای حل مشکلات داخلی داشته‌اند.

البته این مشکل در مورد تمامی علوم جامعیت ندارد. برای مثال از پژوهش در راستای علوم پزشکی، نظامی، داروسازی، نانو،بیوتکنولوژی و برخی علوم مهندسی استفاده عملی خوبی شده است اما در علومی مانند محیط زیست، بهداشت، تغذیه و ... هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.

لازم است مراکز علمی به صورتی کاربردی‌تر به موضوعات پژوهش، تحقیقات، پایان نامه‌ها و دانشنامه‌ها نگاه کنند تا زمینه استفاده بهتر از این تحقیقات توسط ادارات و ارگان‌ها فراهم شود.

* چگونه می‌توان قشر جوان و نوجوان را به سمت تحقیق و پژوهش سوق داد؟

در ابتدا باید جایگاه واقعی پژوهش را برای این قشر مشخص کرد.

نوجوانان و جوانان ما باید بدانند که هر آنچه امروز وجود دارد، دارای پیشینه‌ای پژوهشی است و یکی از ملاک‌های مهم، رتبه بندی کشورها از لحاظ قدرت، پیشرفت آنها در علوم است.

باید اسطوره‌های پژوهشی و دانشمندان به ویژه دانشمندان معاصر نیز هر چه بیشتر به جوانان معرفی شوند و این مسئله باعث ایجاد انگیزه در آنها خواهد شد.

آموزش نحوه پژوهش و نوآوری و ایجاد بسترهای مناسب پژوهش از دیگر گام‌هایی است که بعد از آن باید مورد توجه قرار گیرد.

* صرف سوق دادن نسل جوان به این سمت تمام مشکلات را حل می‌کند؟ نباید راهکارهای عملی استفاده از پژوهش به عنوان یکی از مشوق‌ها در این زمینه مورد تجزیه و تحلیل واقع شود؟

نباید تنها به فکر فرهنگ سازی پژوهش در بین قشر دانش آموز و دانشجو باشیم. لزوم داشتن دید پژوهشی در عملکرد موسسات و ادارات ما یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

آنها مرجع تصمیم گیری و عمل هستند و در صورتی که فرایندهای تصمیم گیری و عمل، فاقد روند کارشناسی علمی و تخصصی باشد، نتایج حاصل از آن فرآیند نیز مطلوب نیست یا با صرف هزینه‌های اضافه حاصل خواهد شد.

در صورتی که مسئولان تلاش کنند تا حداقل همگام با گزینه‌های سیاست و مسائل اقتصادی، دید کارشناسی و علمی به مسائل داشته باشند، بسیاری از مسائل با توجه به بحث تحقیق و پژوهش حل خواهد شد.

* با وجود این مشکلات و حضور در شهرستانی کوچک چه عواملی باعث تلاش و حرکت شما شده است؟

در ابتدا تلاش کردم تا در زمینه رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌ام، اطلاعات تخصصی خود را افزایش دهم و سپس از این اطلاعات در راستای ارتقا کیفیت کارم استفاده کنم.

سپس سعی کردم با پژوهش و بررسی نوع فعالیت خود و نتایج حاصل از آن، در مراکزی که مشغول به کار هستم مشکلات موجود را کشف و برآورد کنم و سپس پژوهش‌هایی را با هدف ارائه راه حل برای مشکلات موجود طراحی و اجرا کنم.

نتایج مطلوب و استقبالی که از نتایج این پژوهش‌ها شد، مشوق اصلی من در انجام تحقیقات بود.

----------------------------

گفت‌وگو: رحیم میرعظیم

---------------------------

انتهای پیام/90003/غ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول