اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس میراث فرهنگی خلیل‌آباد:

پرده‌خوانی خلیل‌آباد در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خلیل‌آباد گفت: در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی ثبت میراث معنوی هنر پرده‌خوانی عاشورایی خلیل‌آباد در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

پرده‌خوانی خلیل‌آباد در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از خلیل‌آباد، رضا یوسفی عصر امروز در جمع خبرنگاران در خلیل‌آباد اظهار داشت: پرده‌خوانی نوعی آئین نمایشی مذهبی ایران است که در آن فردی با عنوان پرده‌خوان از روی تصویرهای منقوش به پرده مصائب اولیای دین و خصوصا واقعه کربلا را با کلامی آهنگین روایت می‌کند.

وی افزود: نقش این پرده‌ها عموما عامیانه و بر مبنای تخیلات نقاش و گفته‌ها و نوشته‌های تاریخی و افسانه‌ای و نوعی از نقاشی موسوم به قهوه‌خانه‌ای است.

یوسفی بیان کرد: پرده‌خوان معمولا با اشاره کردن به تصاویر پرده با چوب دستی به نام مطرق و صدای رسا نقاشی پرده را بازخوانی می‌کند.

وی هنر پرده‌خوانی در خلیل‌آباد را دارای سابقه‌ای دیرین خواند و افزود: افراد زیادی در این رشته هنری فعالیت می‌کنند که از آن جمله می‌توان به کربلایی حسین عارفیان، درویش پروانه، محمدعلی صولت ،حبیب‌الله چاووش، مرشد محمدعلی و.... اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر از بازماندگان این هنر عاشورایی می‌توان به حاج محمد عارفیان و کربلایی قاسم دانش‌پژوه اشاره کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خلیل‌آباد بیان کرد: پرده‌خوانی نخستین اثر معنوی ثبت شده از خلیل‌آباد در میراث معنوی کشور است.

این شهرستان تعداد 12 اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور دارد که از آن جمله می‌توان به مسجد جامع و حمام آقا و یخدان قدیمی و حوض چهل پایه کندر اشاره کرد. 

انتهای پیام/70001/ح/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول