اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بین‌الملل حوزه علمیه قم:

افزایش دانش نرم‌افزاری از وظایف حوزویان و دانشگاهیان است

خبرگزاری فارس: معاون بین‌الملل حوزه علمیه قم گفت: اسلامی‌سازی علوم انسانی و تولید علم و افزایش دانش نرم‌افزاری از وظایف حوزویان و دانشگاهیان در دوران کنونی است.

افزایش دانش نرم‌افزاری از وظایف حوزویان و دانشگاهیان است

به گزارش خبرگزاری فارس از گناباد، حجت‌الاسلام علی زمانی ظهر امروز در مراسمی که با حضور اساتید، روحانیون و دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گناباد در سالن علامه بهلول دانشگاه آزاد اسلامی گناباد برگزار شد اظهار داشت: تاریخ بشریت از زمانی که آغاز شد شاهد پیشرفت‌ها و تحولات و ظهور و سقوط تمدن‌ها در مناطق مختلف عالم بوده است.

وی افزود: وقتی اسلام ظهور کرد و آخرین پیامبر(ص) فرستاده شد جوی از تاریکی و جهل بر جامعه بشریت حاکم بود ولی با ظهور اسلام دانش بشریت چنان شکوفا شد که همه دنیا را تحت پوشش قرار داد.

وی ادامه داد: تمدن اسلامی در آن دوران خیره‌کننده بود و مسلمانان پرچمدار علم و دانش بشری در عالم بودند ولی به دلایل گوناگون چندین قرن دچار عقب‌گرد شدیم و این تمدن به دست فراموشی سپرده شد و این عقب‌گرد تا 50 سال قبل ادامه داشت.

زمانی تصریح کرد: از زمان سیدجمال‌الدین اسدآبادی یعنی حدود 50 سال قبل گام‌های دیگری در جهت پیشرفت تمدن اسلام برداشته شد و با انفجار انقلاب اسلامی در ایران نخستین حکومت اسلامی تاسیس شد.

وی بیان داشت: اگر در دوران کنونی بتوانیم تمدن اسلامی را بازآفرینی کنیم پیروزی از دوره‌های گذشته بسیار چشمگیرتر خواهد بود. تمدن غربی تنها به نیازهای مادی توجه دارد ولی تمدن اسلامی هم نیازهای مادی و هم نیازهای معنوی بشریت را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: تاکید مقام معظم رهبری بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است و آنچه که از ما در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه انتظار است اسلامی‌سازی علوم انسانی و تولید علم و افزایش دانش نرم‌افزاری است.

زمانی گفت: برای انجام این وظیفه مهم حوزویان و دانشگاهیان باید ارتباطات بیشتری با یکدیگر برقرار کنند و برگزاری نشست‌های دوره‌ای متناوب و منظم بین این دو در راستای این وظیفه می‌تواند بسیار مهم باشد.

معاون بین‌المللی حوزه علمیه قم بیان داشت:نخستین شاخصه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، جهاد علمی است، آنچه که ما تقریبا فاقد آن هستیم و این مسئله فرهنگ نشده است.

وی افزود: قانع شدن برخی از طلاب و دانشجویان به دانش اندک آفتی کشنده برای یک ملت است که باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. عنصر دوم این الگو عنصر ایمان و هدفمندی جامعه است به طوری‌که جامعه پیشرفته از دیدگاه مؤمن جامعه ایمانی هدفمند است.

زمانی افزود: جوامع غربی از نظر علمی و صنعتی بسیار پیشرفت کرده‌اند ولی از نظر انسانیت و فضائل اخلاقی پیشرفتی نداشته‌اند و مفاسد اخلاقی در این جوامع بیداد می‌کند.

انتهای پیام/70001/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول