اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون کشور:

حمایت از بخش تعاون را با جدیت دنبال می‎کنیم

خبرگزاری فارس: مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون کشور با بیان اینکه حمایت از بخش تعاون را با جدیت دنبال می‎کنیم، گفت: با سه ضلع تعاونی، بانک و صندوق‌ ضمانت برای حمایت از بخش تعاون آمده‎ایم.

حمایت از بخش تعاون را با جدیت دنبال می‎کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، امیر میمنت‎آبادی در گفت‎وگو با خبرنگاران استان گلستان با بیان اینکه صندوق تعاون کشور یک صندوق اعتباری است، اظهار داشت: با توجه به اینکه این صندوق به جای دسته چک از حواله استفاده می‎کرد، هیچ الزام تعهدآور و قابلیت اجرایی نداشت، بنابراین صندوق برای ایجاد اطمینان و اعتماد در مقایسه با یک بانک، فاصله زیادی داشت و این یکی از معایب صندوق تعاون بود.

* صندوق، ضمانت کار دریافت و پرداخت و اعتباری انجام نمی‎دهد

وی ادامه داد: از طرفی بانک مرکزی برای ارتباط دو سویه با بخش تعاون باید مراودات و مکاتبات خود را در رابطه با افزایش سرمایه و توسعه شعب با بانک انجام می‌داد، با توجه به سیاست‎های ابلاغی مقام معظم رهبری و به دستور معظم‎له بخش تعاون دارای یک بانک ویژه‎ای شد، بنابراین تصمیم گرفتیم تا بانک جدیدی را ایجاد کنیم و صندوق تعاون کشور تبدیل به بانک شود.

این مسئول بیان داشت: اصل اساسنامه و سرمایه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون به بانک توسعه تعاون داده نشد تا از آن صندوق دیگری تأسیس شود و کار اعتباری انجام دهد، بلکه این صندوق ضمانتی باشد تا در آن، کار دریافت و پرداخت صورت بگیرد، یعنی روالی پیش آمده که بانک توسعه تعاون وام داده و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون وظیفه ضمانت را انجام دهد.

* قبل از وام دادن اعتبارسنجی می‎کنیم

میمنت‎آبادی گفت: اینطور نیست که یک بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانتی در کشور وجود داشته باشد و هر کس خواست از آن تسهیلات بگیرند بلکه همه چیز تابع مقررات بانکی است.

وی تأکید کرد: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون فقط در بحث تضمین و آن هم تا 70 درصد تسهیلات یا معامله را قبول می‎کند، لذا ما باید یک گروه اعتبارسنجی خوبی داشته باشیم که طرح‎های خوب را انتخاب و از ارائه طرح‎های توجیه نشده و یا بدون بازاریابی و توجیه فنی خودداری کنیم.

* سه ضلع تعاونی، بانک و صندوق ضمانت برای حمایت از بخش تعاون آمده‎اند

وی خاطرنشان کرد: ما در صندوق ضمانت برابر طرح محاسبه شده و دقیق، اهلیت متقاضی و اعتبارسنجی طرح را مشخص ‎کرده و بعد فرد را به بانک معرفی می‎کنیم، یعنی ما تا دیروز دو تا ضلع داشتیم تعاونی و بانک و امروز ضلع سومی به نام صندوق ضمانت آمده که تعاونی‎ها مشکلی را از این بابت احساس نکنند.

مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه‎گذاری تعاون کشور گفت: تعاونی‎ها باید از افراد توانمند و مورد اطمینانی باشند که خود اعتماد، پشتوانه اصلی یک تعاونی است ما می‎خواهیم موضوع ضمانت، تعهد و اعتماد فقط به چک و سفته وثیقه ختم نشود و به حرف، قول و گفتار هم باشد.

وی اضافه کرد: ما می‎خواهیم طرح‎های با کیفیت، مناسب، توسط خود تعاونی ارائه شود و بانک هم این تسهیلات را بدهد و در کنار این اعتماد و اطمینان، صندوق هیچ دخالتی در مدیریت تعاونی نخواهد کرد.

میمنت‎آبادی تأکید کرد: برای اینکه این اطمینان جنبه عملی بگیرد ما انواع تضمین‎های مورد قبول نظام بانکی و پولی کشور را بر اساس اعتمادی که به تعاونی داریم، می‎گیریم که ممکن است صددرصد سفته، چک و وثیقه ملکی، سرقفلی، سندهای: روستایی، منزل مسکونی، زراعی، شهرک‎های کشاورزی و زمین‎های انتقالی منابع طبیعی ماده 31 و 32 هم مورد قبول صندوق باشد.

وی گفت: این شرایط در حالی است که بانک‎ها این تضمین‎ها را قبول ندارند، چراکه آن سهل‎البیعی که مورد نظر بانک است، دراین تضمین‎ها وجود ندارد و این یک امتیاز و مزیت برای تعاونی‎ها است.

میمنت‎آبادی ادامه داد: ما از طریق همین تضمین‎ها هست که در مقابل بانک توسعه تعاون پاسخگو هستیم، چراکه وقتی تعاونی قسطش عقب‎ افتاد صندوق ضمانت باید جبران خسارت بکند و بعداً با تعاونی طرف خواهد شد و ریسک‎پذیری این کار در همین نکته نهفته است، البته ما در ابتدای کار قرار داریم و هنوز چنین مواردی مشاهده نشده است.

انتهای پیام/2307/ق/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول