اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منطقه 17 دانشگاه آزاد اسلامی:

حس رقابت نخستین انگیزه فعالیت‌های پژوهشی است

خبرگزاری فارس: رئیس منطقه 17 دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حس رقابت و نیازمندی به برطرف کردن مشکلات از نخستین انگیزه‌های فعالیت در حوزه پژوهشی است.

حس رقابت نخستین انگیزه فعالیت‌های پژوهشی است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد حسین سرورالدین در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر واحد رشت در سالن اجتماعات این دانشگاه با بیان اینکه پژوهش هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: در گذشته برخی از مسئولان هر جا با کسر بودجه مواجه می‌شدند آن را به حساب فعالیت‌های پژوهشی می‌نوشتند و قانع کردن آنها برای سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار مشکل بوده است.

وی حس رقابت و نیازمندی به برطرف کردن مشکلات را از نخستین انگیزه‌های فعالیت در حوزه  پژوهشی دانست و گفت: در سال‌های اخیر پژوهش در کشور افزایش یافته و این امر به دلیل احساس رقابت در سطوح جهانی، ملی و منطقه‌ای بوده است.

این مسئول با اشاره به تولید خودروی پیکان در کشور، اذعان کرد: در آن سال‌ها که کشور تنها تولید کننده یک نوع خودرو بود هیچ حس رقابتی برای ساخت خودروهای جدید در کشور وجود نداشت در حالی که امروز کشور در این صنعت بسیار پیشرفت کرده است.

به گفته وی، پژوهش، بررسی و مطالعه شیوه‌هایی برای برطرف کردن مشکلات و یافتن یک راه حل مناسب برای آنهاست و هرگونه سرمایه‌گذاری در این زمینه موجب سهولت زندگی انسان می‌شود.

سرورالدین با تصریح بر به نتیجه رساندن پروژه‌های تحقیقاتی، خاطرنشان کرد: ممکن است در جامعه‌ای برای پروژه‌های تحقیقاتی متعددی سرمایه‌گذاری شود که تنها تعداد اندکی از آنها به نتایج مطلوب دست یابد که این امری طبیعی است.

وی با اشاره به مقام معظم رهبری درباره کاربردی شدن پروژه‌های تحقیقاتی، ادامه داد: برخی از نتایج پروژه‌های تحقیقاتی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می‌توانند نیاز انسان را برطرف کنند زیرا برای دوره زمانی ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شوند.

رئیس منطقه 17 دانشگاه آزاد اسلامی به کسب رتبه 16 تولید علم ایران در جهان اشاره کرد و گفت: ما در گذشته از نظر علمی حتی از کشوری کوچک مانند ترکیه نیز عقب‌تر بودیم که امروز با کار و تلاش بسیار به این رتبه دست یافته‌ایم.

وی تصریح کرد: هر پژوهش در واقع به دست آوردن ابزاری برای یافتن نظم و ترتیب‌ و  قانون‌هایی است که خداوند بزرگ در طبیعت قرار داده و انسان تنها با تحقیقات به این پدیده‌ها دست پیدا می‌کند تا شیوه‌های آسان‌تری را برای زندگی در پیش گیرد.

سرپرست دانشگاه آزاد واحد اسلامی رشت، طبیعت را ما در پدیده‌ها دانست و ابراز کرد: انسان با استفاده از پژوهش فرمول‌های نظم و ترتیب طبیعت خداوند را پیدا کرده و از آن کپی‌برداری می‌کند.

وی با اشاره به احداث دانشگاه‌های علمی در اروپا در قرون 13 و 14 میلادی یادآور شد: اروپا تا قرن نهم و دهم هیچ‌گونه پیشرفتی نداشته است.

سرورالدین، با بیان اینکه پژوهش معقول کننده زندگی است، افزود: خداوند به انسان قدرت اکتشاف و در این مسیر طبیعت را راهنمای او قرار داده است و هر انسان به اندازه قدرت عقلی خود می‌تواند پرده از اسرار بردارد و پدیده‌های جدید کشف کند.

وی پژوهش را کلید قفل این خزینه بی‌انتها نامید و خاطرنشان کرد: انسان با بهره‌گیری از طبیعت و کشف پلیمرها به چیزهایی رسید که حتی از طبیعت نیز فراتر رفته است.

انتهای پیام/84002/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول