اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

اقتصاد مقاومتی تعیین استراتژی رسیدن به سطوح عالی اقتصاد است

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد مقاومتی تعیین استراتژی‌‌ها و راهبردها برای رسیدن به سطوح عالی اقتصاد است.

اقتصاد مقاومتی تعیین استراتژی رسیدن به سطوح عالی اقتصاد است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی ظهر امروز در دومین روز از همایش علمی مبانی و خاستگاه‌های اقتصاد مقاومتی در آموزه‌های اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار داشت: طرح مفهوم اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی اقتصاد ایران که با تحریم‌های بین‌المللی مواجه است، نشان از رویکرد جدید در حوزه اقتصاد است.

وی افزود: نخبگان علمی و محققان و پژوهشگران بایستی ضمن تبیین اصطلاح اقتصاد مقاومتی، ابعاد این اقتصاد را بررسی کرده و سهم فرصت‌های داخلی در مقایسه با تهدیدهای خارجی را مشخص کنند.

حسین‌زاده بحرینی تأکید کرد: باید ضمن توجه هم‌زمان به چهار مقوله قوت‌، ضعف‌، فرصت‌ و تهدید، برنامه‌ریزی‌های استراتژیک و راهبردی لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رسیدن به چشم‌انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران در بعد اقتصادی صورت گیرد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: اصطلاح اقتصاد مقاومتی در ادبیات اقتصادی فاقد پیشینه است و مقام معظم رهبری به عنوان مبدع این اصطلاح، با شناخت کاملی که از منابع مادی و انسانی جامعه و نیز شرایط بین‌المللی و تنگناهای مدیریتی کشور داشته‌اند، با هدف القای یک جهت‌گیری صحیح اقتصادی به مسئولان، نخبگان و آحاد جامعه، این اصطلاح را مطرح کرده‌اند.

وی در جمع محققان و پژوهشگران بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: بایستی اصطلاح اقتصاد مقاومتی توسط نخبگان جامعه، به ویژه نخبگان اقتصادی و پژوهشگران به درستی تبیین و سپس از سوی دست‌اندرکاران در بخش‌های دولتی و خصوصی عملیاتی شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: باید در تحلیل اقتصاد مقاومتی که مقدمه‌ای برای برنامه‌ریزی استراتژیک و بلندمدت است، مقوله‌های اساسی قوت‌ها و ضعف‌ها که مربوط به درون نظام اقتصادی هستند و فرصت‌ها و تهدیدها که منشأ بیرون از نظام اقتصادی دارند، مورد توجه دقیق برنامه‌ریزان قرار گیرد.

حسین‌زاده‌بحرینی اضافه کرد: این شیوه برنامه‌ریزی اصولا به موقعیت‌های خاص و بحرانی اختصاص ندارد و کشورها همواره، حتی در شرایط کاملا عادی، در درون خود قوت‌ها و ضعف‌هایی دارند و در بیرون از خود با فرصت‌ها و تهدیدهایی مواجه‌اند.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد با اشاره به تفاوت اصطلاح اقتصاد مقاومتی با اصطلاح دیگری که گاه به اشتباه معادل و مترادف با آن در نظر گرفته می‌شود یعنی مقاومت اقتصادی گفت: در مقاومت اقتصادی تمام تلاش دولت، عبور از شرایط بحران به هر شکل ممکن است و در فرآیند این مقاومت ما منفعل هستیم در حالی‌ که لازمه قطعی راهبرد اقتصاد مقاومتی، فعال و پویا بودن است.

وی اظهار داشت: در راهبردهای اقتصاد مقاومتی ضمن اینکه مشکلات و موضوعات امروز جامعه مورد توجه است، آینده‌نگری و داشتن افق بلندمدت، از ارکان آن محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعبیر مقام معظم رهبری از اقتصاد مردمی به عنوان یک جزء از اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: در درون نظام اقتصاد ملی یک کشور نمی‌توان هیچ سرمایه و نقطه قوت ارزشمندتری از مردم پیدا کرد و عمده‌ترین مقولات اقتصاد در هر کشور تولید و مصرف است و مردم در این زمینه‌ها مهم‌ترین نقش را دارند.

وی ابراز داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان منابع اقتصاد مقاومتی مطرح هستند که بایستی زیرساخت‌های لازم برای این محصولات که ابداعات و نوآوری‌های محققان و پژوهشگران است فراهم شود.

انتهای پیام/70001/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول