اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر زراعت جهاد کشاورزی همدان:

محدودیت منابع آب چالش‌ زراعت همدان است

خبرگزاری فارس: مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: محدودیت منابع آب یکی از عمده‌ترین چالش‌های فرآوری زراعت همدان است.

محدودیت منابع آب چالش‌ زراعت همدان است

شهرام پرورش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: محدودیت منابع آب و عدم رعایت الگوی کشت و تناوب زراعی از طرف برخی زارعان از عمده‌ترین چالش های فرآوری در بخش زراعت به شمار می‌رود.

وی افزود: در این راستا ترویج کشت‌های کم‌ آب‌بر مانند کلزا، اسپرس، خلر و ماشک، تولید ارقام مناسب با شرایط آب و هوایی استان و ترویج بذر مناسب با تنش‌های گرمایی و سرمایی از جمله برنامه‌های مدیریت زراعت در راستای غلبه بر مشکلات زراعی محسوب می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: رعایت تناوب مناسب در اراضی دیم مانند حبوبات در تناوب با غلات، توسعه کشاورزی حفاظتی، توسعه ارقام مناسب برای مصرف صنعت و توسعه تناوب مناسب در اراضی آبی به خصوص تناوب با سیب‌زمینی از عمده برنامه‌های این مدیریت در جهت پایدار کردن تولید در بخش زراعت است.

وی بیان کرد: به منظور استفاده مطلوب از منابع و افزایش تولید و بهره‌وری و همچنین افزایش درآمد بخش زراعت توانسته‌ایم در زمینه تولید انواع بذر گام‌های بلندی در راستای تأمین بذر مورد نیاز استان برداریم.

پرورش ادامه داد: با تشکیل و راه‌اندازی چهار شرکت تولیدکننده بذر غلات و راه‌اندازی 2 واحد کشت بافت مینی‌تیور سیب زمینی تأمین بذر مورد نیاز استان و بومی‌سازی صنعت تولید بذر به ویژه در سیب زمینی رشد چشمگیری داشته و نقش مهمی را در افزایش تولید و همچنین درآمد کشاورزان دارد.

وی تأکید کرد: استان همدان با مساحتی بالغ بر 19 هزار و 490 کیلومتر مربع، دارای 1.7 میلیون نفر جمعیت است که با بهره‌مندی از اقلیم مناسب، موقعیت جغرافیایی شاخص، ذخائر ژنتیکی مهم و کشاورزان سختکوش از دیرباز به عنوان یکی از قطب‌های تولید کشاورزی در سطح کشور مطرح بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان تصریح کرد: از مجموع مساحت استان حدود 820 هزار هکتار به عرصه‌های منابع طبیعی، بیش از 70 هزار هکتار به باغات، حدود 280 هزار هکتار آیش و بیش از 635 هزار هکتار به کشت محصولات سالانه زراعی اختصاص دارد.

وی اذعان کرد: استان همدان با دارا بودن حدود 143 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی سالانه حدود 5 میلیون تن انواع محصولات، 4.5 درصد از تولیدات کشاورزی کشور، 28 درصد از ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی استان و 3.4 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و از لحاظ تولیدات کشاورزی دارای رتبه نخست در منطقه است.

پرورش در پایان گفت: بخش زراعت در تولیدات کشاورزی استان بیشترین سهم را دارا است و با در اختیار داشتن حدود 635 هزار هکتار مزارع حدود 4 میلیون تن محصولات مختلف زراعی شامل 78 درصد از تولیدات بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده و از این لحاظ شاید بزرگترین حوزه اقتصادی استان همدان باشد.

انتهای پیام/89005/ر/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول