اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر زراعت جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی:

40 درصد پنبه کشور در خراسان ‌رضوی تولید می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر زراعت جهاد کشاورزی خراسان‌ رضوی گفت: این استان همیشه رتبه نخست تولید پنبه را با 35 تا 40 درصد پنبه کشور به خود اختصاص داده و سالانه حدود 45 هزار هکتار از اراضی آبی استان زیر کشت پنبه می‌رود.

40 درصد پنبه کشور در خراسان ‌رضوی تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسین صبور ظهر امروز در جمع خبرنگاران در مشهد اظهار کرد: پنبه از مهم‌ترین و اصلی‌ترین گیاهان تولیدکننده الیاف طبیعی است که در صنایع متنوع و گوناگون مصرف دارد؛ زراعت پنبه علاوه بر ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی و صنایع نساجی، در صنعت روغن‌کشی و با داشتن 36 تا 48 درصد پروتئین در دانه یکی از ترکیبات اصلی خوراک دام است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی افزود: خراسان‌رضوی همیشه رتبه نخست تولید پنبه را با 35 تا 40 درصد پنبه کشور به خود اختصاص داده و سالانه حدود 45 هزار هکتار از اراضی آبی استان زیر کشت پنبه می‌رود که از این سطح بالغ بر 75 هزار تن محصول برداشت می‌شود.

صبور خاطر نشان کرد: در خراسان‌رضوی 26 واحد کارخانه پنبه پاک‌کنی وجود دارد که عهده‌دار تصفیه وش‌های استان هستند.

وی با اشاره به کشت کلزای دیم در خراسان‌رضوی گفت: 1300 هکتار کشت کلزای دیم در خراسان‌رضوی انجام می‌شود؛ این کشت کاهش وابستگی به واردات روغن، تامین کنجاله مورد نیاز دام و طیور، تناوب زراعی با غلات و پایداری تولید غلات و رسیدن به کشاورزی پایدار را سبب می‌شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی یادآور شد: همچنین استفاده از اراضی کشاورزی در دیم‌زارها به منظور افزایش تولید دانه‌های روغنی و افزایش مواد آلی خاک و ظرفیت رطوبتی خاک و در نهایت افزایش درآمد کشاورزان از مزایای کشت کلزای دیم است.

صبور در ارتباط با تامین علوفه مورد نیاز واحدهای دامداری خراسان‌رضوی اظهار کرد: سالانه بالغ بر 3 میلیون تن علوفه از سطح مزارع خراسان‌رضوی برای تامین علوفه مورد نیاز 8.5 میلیون واحد دامی استان برداشت می‌شود.

وی اذعان کرد: مهم‌ترین محصولات علوفه‌ای خراسان‌رضوی شامل جو در سطح 123 هزار هکتار با تولید 424 هزار تن رتبه نخست در کشور، ذرت علوفه‌ای با سطح کشت 20500 هکتار و تولید بیش از یک میلیون تن رتبه سوم در کشور و یونجه با 35800 هکتار و تولید 338 هزار تن و تولید بالغ بر یک میلیون تن کاه از مزارع گندم و جو نقش عمده‌‌‌ای را در تامین علوفه مورد نیاز استان در سال زراعی 91-90 بر عهده داشته است.

انتهای پیام/70002/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول