اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دامپزشکی ریگان تاکید کرد

ضرورت رعایت بهداشت در کنترل بیماری اکتیمای واگیر

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: رعایت اصول مدیریت بهداشتی در کنترل بیماری اکتیمای واگیر ضروری است، زیرا این بیماری ویروسی از خانواده پاراپاکس محسوب می‌شود.

ضرورت رعایت بهداشت در کنترل بیماری اکتیمای واگیر

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: رعایت اصول مدیریت بهداشتی در کنترل بیماری اکتیمای واگیر ضروری است، زیرا این بیماری ویروسی از خانواده پاراپاکس محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به واگیری نسبتا شدید این بیماری، کنترل و مقابله با آن در حرفه دامپزشکی بسیار حائز اهمیت است و این بیماری بیشتر در گوسفند و بز است، اما در نشخوارکنندگان وحشی مانند آهو، گوزن و همچنین شتر، گاو و خرگوش نیز دیده می‌شود.

جعفری بیان کرد: این بیماری ویروسی موجب درگیر شدن پوست دام و ایجاد ضایعات دردناک در این بافت می‌شود و همچنین در دهان و عضلات جوشی دام نیز ایجاد ضایعه می‌کند و در فرم پیشرفته به دنبال بروز عفونت‌های ثانویه نکروز بافت دهان و ابتدای دستگاه گوارش رخ می‌دهد.

وی افزود: ضایعات در پستان دام موجب ترک خوردگی این بافت در دام‌های جوان و ضایعات سم منجر به لنگش موقت می‌شود.

جعفری با بیان اینکه تمام بافت‌های درگیر شده به این بیماری مستعد عفونت‌های ثانویه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه عامل ایجادکننده این بیماری ویروسی است و درمانی برای آن وجود ندارد، اما برای کنترل و مقابله با عفونت‌های ثانویه استفاده از آنتی‌بیوتیک مورد نظر با تجویز دامپزشک در جلوگیری از پیشرفت بیماری موثر است.

وی افزود: اکتیما بیماری مشترک بین انسان و حیوان محسوب می‌شود و انسان ممکن است با تماس با دام‌های آلوده مبتلا شود و در انسان بیماری به صورت پاپول‌های کوچک و قرمز در محل ورود ویروس به بدن رخ داده که اعضای حرکتی از جمله دست انسان که با بافت دام آلوده در تماس بوده را درگیر می‌کند.

جعفری گفت: سپس پاپول‌ها با بروز عفونت‌های ثانویه به پوستول‌های خونریزی کننده تغییر وضعیت می‌دهند و در مراحل بعد ضایعات به ندول که ممکن حاوی مایع آبکی باشد، تبدیل می‌شوند، لذا عدم رعایت نکات بهداشتی در انتقال این بیماری به انسان قابل اهمیت است.

وی بیان کرد: با توجه به عمر طولانی ویروس در جایگاه‌ها و دلمه‌های کنده شده از زخم‌ها و بافت‌های مرده، رعایت اصول ضدعفونی جایگاه دام، جداسازی دام‌های آلوده از سالم بسیار در کنترل و مبارزه با این بیماری موثر و همچنین توجه به مدیریت بهداشتی دامداری‌ها و ضوابط بهسازی و نوسازی اماکن دامی و جلوگیری از ورود دام‌های فاقد هویت مشخص به دامداری از جمله موارد قابل اهمیت است.

جعفری گفت: به همین منظور شبکه دامپزشکی این شهرستان برای جلوگیری و مقابله با این بیماری علاوه بر برگزاری کلاس آموزشی ویژه عشایر منطقه سیف‌الدینی و سرزه با شرکت 23 نفر در این زمینه با استفاده و مصرف کردن مقدار 100 لیتر ماده ضدعفونی کننده در جایگاه پرخطر از بروز این بیماری به میزان قابل توجهی کاسته شده است.

انتهای پیام/80014/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول