اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره فرش همدان:

28 درصد قالی‌بافان همدان زیر پوشش بیمه هستند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با اشاره به اینکه 80 هزار نفر در همدان با هنر فرش‌بافی آشنا هستند، گفت: 28 درصد از این قالی‌بافان زیر پوشش بیمه هستند.

28 درصد قالی‌بافان همدان زیر پوشش بیمه هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از ملایر، احمد علی‌بابایی پیش از ظهر امروز در نخستین کمیته فرش شهرستان ملایر با نگاهی به تاریخچه فرش در کشورمان از گذشته تا کنون اظهار داشت: این هنر سنتی ایران در دوره‌های مختلف دچار نوساناتی شده که علت این نوسانات به موقعیت‌های زمانی بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه هنر فرشبافی در ایران امروز از حالت سنتی جای خود را به فرش صنعتی داده است، گفت: در این راستا مرکز ملی فرش کشور تصمیم گرفت کمیته فرش را در استان‌ها به سرپرستی استانداری‌ها فعال کند و در تمام شهرستان‌ها نیز نماینده داشته باشد که این کمیته در استان همدان نیز فعال است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان عنوان داشت: در این زمینه نیز حمایت‌های لازم از علاقمندان به هنر فرش‌بافی در حال انجام است و هدف ما بالا بردن کیفیت و دستیابی به بازارهای جهانی است چرا که طرفداران فرش‌های دستباف به خاطر بالا بودن کیفیت این فرش‌ها در دنیا زیاد هستند.

وی افزود: فرش‌های دستباف با داشتن کیفیت از نظر رنگ‌های گیاهی، الیاف کاربردی و مواد اولیه فرش، ضخامت و طرح و نقش بر فرش‌های صنعتی برتری داشته و هر چه کهنه‌تر می‌شوند به ارزش آنها افزوده می‌شود.

علی‌بابایی ابراز داشت: بافت فرش از نظر اقتصادی برای خانواده‌ها و از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز با صرفه بوده و با شهرت جهانی که دارد می‎تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی خانواده‌ها، ناهنجاری‌ها و بیکاری‌ها را در کشورمان پاسخگو باشد که اگر در بخش‌های مختلف برای گسترش آن سرمایه‌گذاری شود می‌تواند به عنوان یک شغل پایدار در کشور از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

وی با اشاره به اینکه 80 هزار نفر در استان همدان با هنر فرش‌بافی آشنا هستند گفت: از این تعداد 46 هزار نفر به صورت تمام‌وقت و یا پاره‌وقت به فرش‌بافی مشغول بوده و 28 درصد از این قالی‌بافان زیر پوشش بیمه هستند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان از بافت 60 هزار و 530 متر فرش در سال گذشته توسط قالی‌بافان استان خبر داد و گفت: بیشتر فرش‌های بافته شده مربوط به شهرستان کبودراهنگ بوده و گرایش فرش‌بافان این شهرستان نیز به سمت فرش‌های ظریف کوچک است و در حال حاضر نیز حدود 35 هزار و 86 دار قالی در استان فعال است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در استان 4 هزار و 600 نفر مجوز مشاغل خانگی در بخش قالی‌بافی را دارا هستند که از این تعداد یک هزار و 950 نفر از اعتبارات مشاغل خانگی بهره‌مند شده‌اند.علی‌بابایی به اعتبارات بخش کمیته فرش استان اشاره کرد و افزود: اعتبارات امسال نسبت به سال گذشته صد در صد افزایش یافته و اعتبارات امسال از 3 میلیارد در سال گذشته به 6 میلیارد تومان رشد داشته که یک میلیارد از این مبلغ از محل دبیرخانه کمیته فرش و 5 میلیارد آن نیز از اعتبارات مشاغل خانگی از طریق صندوق مهر امام رضا(ع) است.

وی عنوان داشت: هنوز اعتبارات تخصیص نیافته که به محض اختصاص اعتبارات همه متقاضیان مشاغل خانگی از تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در ادامه از انجام تفاهم‌نامه استانداری با مرکز ملی فرش ایران خبر داد و گفت: اگر این تفاهم‌نامه عملی شود تبعات خوبی از جمله حمایت از تولیدکنندگان، تقویت رشد قالی‌بافی در هنرستان‌ها، انجام تحقیقات پژوهشی، آموزشی، انتخاب استان به عنوان پایلوت مرکز توزیع مواد اولیه فرش را خواهد داشت.

وی تعهد اشتغال صنعت و معدن استان را در سال جاری 10 هزار و 655 نفر عنوان کرد و یادآور شد: از این تعداد 2 هزار و 184 نفر مربوط به شهرستان ملایر است که معادل 20 درصد از اشتغال تعهد شده سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان است.

علی‌بابایی اظهار داشت: در راستای حمایت از تجار و بازرگانان نیز مرکز ملی فرش ایران تجار و بازرگانان را با 50 درصد یارانه به خارج از کشور اعزام می‌کند که در صورت جذب بازارهای جهانی و تمایل این افراد برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و توان این افراد برای جذب بازارهای جهانی مرکز ملی فرش ایران این قول را داده این افراد را تا صد در صد در هزینه‌های سفر حمایت کند.

وی در ادامه به فعالیت‌های قالی‌بافی شهرستان ملایر اشاره کرد و گفت: دو واحد متمرکز و غیر متمرکز در حال حاضر در شهرستان ملایر فعال است و تولید فرش در این شهرستان در سال گذشته 12 هزار و 352 متر مربع بوده است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان تعداد بافندگان فرش را در ملایر 9 هزار و 500 نفر عنوان کرد و گفت: اگر همه این افراد به طور میانگین 1.5 متر قالی ببافند باید در هر سال 14 تا 15 هزار متر فرش در شهرستان ملایر بافته شود.

وی تعداد دار قالی در ملایر را نیز 8 هزار و 335 دار قالی عنوان کرد و افزود: دو واحد رنگرزی، دو طراح و نقشه‌کش قالی در ملایر، سه واحد رفوگری، شش واحد قالیشویی با 20 اشتغال نفر در شهرستان فعال است.

در ادامه معاون سیاسی اجتماعی فرماندار ملایر نیز بر اهمیت فرش دستباف اشاره کرد و گفت: فرش دستباف در حال حاضر نیز به عنوان یکی از هنرهای اصیل و مهم در روستاهای شهرستان مطرح است و بسیاری از بانوان روستایی به آن اشتغال دارند.

 

سید رسول حسینی پیگیری مشکلات قالیبافان، برنامه‌ریزی برای تهیه مواد اولیه، وام افراد متقاضی و احیای این هنر را در شهرستان خواستار شد.

وی همچنین خواستار حذف واسطه‌های مواد اولیه فرش، حضور مستمر تشکل‌ها و تعاونی‌های صنفی در صنعت قالیبافی این شهرستان و تشکیل مستمر کمیته فرش شد.

وی اظهار داشت: همچنین لازم است دستگاه های مربوطه اقدامات لازم برای تعیین مکان مناسبی برای تعاونی فرش دستباف ملایر به عمل آورند.

مدیر کمیته امداد ملایر نیز از فعالیت 360 دار قالی در قالب دو آموزشگاه زیر پوشش این نهاد در ملایر خبر داد و افزود: مواد اولیه قالی از سوی کمیته امداد در اختیار افراد متقاضی قرار گرفته است.

علی کولیوند افزود: کارشناسان این نهاد در هر ماه دو بار به این افراد سرکشی کرده و از نزدیک بر بافت فرش نظارت دارند که اشتغالزایی خوبی را برای خانواده‌ها در بر داشته است.

در ادامه نیز رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ملایر نیز خواستار هماهنگی بیشتر فنی و حرفه‌ای شهرستان در دادن زمان گواهینامه‌های افراد شد و گفت‌: افرادی که دوره‌های قالیبافی را زیر نظر فنی و حرفه‌ای شهرستان می‌گذرانند باید در یک زمان گواهی‌نامه مهارت را دریافت کنند تا در مواردی چون بیمه و وام دچار مشکل نشوند.

داریوش صفاری خواستار همکاری بیشتر اتحادیه فرش‌بافان، جهاد کشاورزی، تأمین اجتماعی و سایر دستگاه‌های مربوطه با اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان برای احیای بیشتر این هنر شد.

انتهای پیام/89013/غ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول