اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

وکیل مدافع پسر رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان تأکید کرد

پرونده «ماکسیم باقی‌اف» با منافع آمریکا در پایگاه «ماناس» ارتباط دارد

خبرگزاری فارس: وکیل مدافع پسر رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان گفت پرونده جنایی فعالیت‌های اقتصادی و تجاری ماکسیم باقی‌اف با منافع سیاسی آمریکا و مقامات قرقیزستان به ویژه در بحث پایگاه ماناس مرتبط است.

پرونده «ماکسیم باقی‌اف» با منافع آمریکا در پایگاه «ماناس» ارتباط دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «مریم قاسم‌آوا»  وکیل مدافع پسر رئیس جمهور سابق قرقیزستان این مطلب را زمانی اعلام کرد که روز پنجشنبه (7 آذر) دادگاه لندن در بریتانیا بررسی پرونده «ماکسیم باقی‌اف» را آغاز کرد.

بنا به گزارش بخش قرقیزی رادیوی «آزادی» به گفته این وکیل بحث این پرونده قبل از همه با منافع سیاسی آمریکا و قرقیزستان مرتبط است.

وی همچنین تصریح کرد که در نخستین جلسه دادگاه که دادستان‌ها و وکلای مدافع مطالب تهیه کرده خود را به دادگاه ارائه کردند، کارمندان سفارت قرقیزستان در لندن نیز حضور داشتند.

بنا به گفته این وکیل مدافع، دادگاه این پرونده عمدتا در برخورد با منافع سیاسی بین 2 کشور مرتبط بوده و بازداشت ماکسیم باقی‌اف و تشکیل پرونده علیه او تحریکی است که در نهایت امر با سرنوشت پایگاه هوایی ماناس مرتبط است.

وی اذعان کرد: آغاز محاکمه این پرونده در انگلیس بخشی از بازی بزرگ کشورهای غربی بوده و احتمال دارد که برای استرداد باقی‌اف از بریتانیا به کشور دیگر مسائل مهمی نیز مطرح شود.

به گفته وی، قرقیزستان نیز خواهان استرداد باقی‌اف به بیشکک است به این دلیل که وی به خاطر بسیاری از اعمال در قرقیزستان تحت پیگرد قانونی است.

در همین حال، دادستان این پرونده تأکید کرد که ماکسیم باقی‌اف در موارد بسیاری از معاملات اوراق بهادار جعلی نه‌تنها در نیویورک بلکه در لندن و مادرید نیز دست دارد.

دادگاه پس از یک جلسه 25 دقیقه‌ای باقی‌اف را باز هم بر اساس شرایط وثیقه از بازداشت آزاد کرد.

پایگاه‌های خبری بر این نکته تأکید کرده‌اند که باقی‌اف در دادگاه لندن همراه با وکلای مدافع خود حاضر شده و پس از پایان جلسه دادگاه با عدم رویارویی با روزنامه‌نگاران از محل دادگاه خارج شد.

ماکسیم باقی‌اف پسر قربان بیک باقی‌اف رئیس جمهور سابق قرقیزستان که پس از انقلاب ماه آوریل سال 2010 از این کشور متواری شده و در بریتانیا پناهنده بود، بر اساس درخواست دادستانی کل قرقیزستان و وزارت دادگستری آمریکا 12 آکتبر در لندن به اتهام فساد اقتصادی بازداشت شد.

وزارت دادگستری آمریکا پس از بازداشت باقی‌اف اعلام کرد که پرونده جنایی علیه وی به اتهام نقض قوانین ایالات متحده تشکیل شده‌ است.

بر اساس تصمیم دادگاه لندن جلسه آینده جهت محاکمه پرونده باقی‌اف شش ماه دیگر در ماه می سال 2013  برگزار می‌شود.

ماکسم باقی‌اف که هم اکنون 35 سال دارد در دوران ریاست جمهوری پدرش ریاست چندین نهاد کلیدی در دولت را در اختیار داشت و گفته می‌شود تمامی مسائل مربوط به تأمین سوخت پایگاه نظامی ماناس آمریکا نیز از سوی شرکت‌های تحت کنترل وی انجام می‌شد.

کارشناسان بر این باورند که آمریکا با تحت کنترل داشتن پرونده باقی‌اف اطلاعاتی را در رابطه با مقامات ارشد دولت کنونی بیشکک در اختیار خواهد داشت.

به گفته این کارشناسان، آمریکا به این وسیله می‌تواند هر کدام از مقامات قرقیز را که در گذشته نیز سمت‌هایی در دولت باقی‌اف داشتند برای اجرای اهداف سیاسی خود تحت فشار قرار دهد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول