اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

با تاکید مجدد بر لزوم خروج آمریکا از قرقیزستان مطرح شد

اجاره پایگاه «ماناس» در سال 2013 به 100 میلیون دلار خواهد رسید

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر قرقیزستان با تأکید بر عدم استفاده نظامی از فرودگاه ماناس پس از سال 2014 از افزایش اجاره‌بهای پایگاه نظامی آمریکا در «بیشکک» تا سقف 100 میلیون دلار در سال آینده خبر داد.

اجاره پایگاه «ماناس» در سال 2013 به 100 میلیون دلار خواهد رسید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، در نشست مجلس عالی قرقیزستان، «ژاناتور ساتی بالدیوف» نخست وزیر این کشور در سخنرانی خود از افزایش اجاره بهای پایگاه «ماناس» در سال 2013 خبر داد.

وی گفت: مالیات اضافی در این رابطه دریافت نخواهد شد، فقط حق السهم قرقیزستان از سود شرکت آمریکایی دخیل در این امر مبلغ یک میلیارد و 900 هزار صوم قرقیزستان (معادل 40 میلیون دلار) افزایش یافته که مجموع اجاره بهای این پایگاه به حدود 100 میلیون دلار در سال خواهد رسید.

وی با تأکید بر این مطلب که پس از سال 2014 فرودگاه ماناس استفاده نظامی نخواهد داشت، تصریح کرد: بازسازی این فرودگاه را احتمالا ترکیه و روسیه انجام خواهند داد.

نخست وزیر این کشور در این سخنرانی اعلام کرد: دولت بودجه‌ای را برای بازسازی فرودگاه‌های «اسفره»، «اوش» و «باتکن» اختصاص داده است.

وی در رابطه با حضور نظامیان آمریکایی پس از سال 2014 در پایگاه ماناس گفت: علیرغم پیشنهادی که از طرف آمریکا شده است، قرقیزستان گفتگوی مشخصی در این رابطه با ناتو نداشته است و پس از سال 2014 از این فرودگاه استفاده نظامی نخواهد شد.

وی با اشاره به عدم مشخص بودن چگونگی حمل محموله‌ها از افغانستان پس از تعطیلی پایگاه ماناس افزود: ما امیدواریم که روسیه سلاح‌های جدیدی را به‌جای سلاح‌های مستعمل که آمریکا در نظر دارد به ما بدهد ضمن اینکه نظامیان ما با سلاح‌های روسی بهتر کار می‌کنند و با نحوه کار آنها آشنا هستند.

پایگاه نظامی آمریکا در قرقیزستان که از سال 2001 میلادی در پی تجاوز نیروهای ناتو به افغانستان ایجاد شد، بنابر توافقنامه امضا شده بین بیشکک و واشنگتن باید در پایان 2014 به فعالیت خود پایان دهد.

رئیس جمهوری قرقیزستان بارها اعلام کرده که در توافقنامه دوجانبه این کشور دیگر حاضر نیست زمان حضور این پایگاه را تمدید کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول