اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

سفیر قرقیزستان در آمریکا:

پایگاه آمریکایی «ماناس» به مرکزی غیرنظامی تبدیل می‌شود

خبرگزاری فارس: سفیر قرقیزستان در آمریکا تأکید کرد که پایگاه نظامیان آمریکایی در ماناس پس از سال 2014 به یک مرکز ترانزیت غیرنظامی تبدیل خواهد شد.

پایگاه آمریکایی «ماناس» به مرکزی غیرنظامی تبدیل می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، «مختار ژومالی‌اف» در مصاحبه با سایت آزادی قرقیزستان گفت: دولت بیشکک تاکنون چندین بار تصمیم خود را در مورد چگونگی ادامه کار پایگاه ماناس اعلام کرده و تا این لحظه نیز هیچ تغییری در سیاست‌های اعلامی مطرح نشده است.

به گفته وی، بیشکک در چارچوب توافقنامه همکاری در رابطه با این پایگاه تا زمان تدوین‌ شده تمام تعهدات خود را به اجرا می‌رساند اما پس از سال 2014 این پایگاه غیرنظامی خواهد شد.

وی تصریح کرد: مرکز حمل محموله‌های نظامی در ماناس نیز پس از خروج پایگاه نظامی آمریکا به فرودگاه غیرنظامی تبدیل خواهد شد.

سفیر قرقیزستان در پاسخ به سؤالی در رابطه با اینکه سود سالانه دولت از حضور این پایگاه چند است؟ گفت: آمار مربوط به مبلغی که آمریکا برای اجاره پرداخت می‌کند سالانه 60 میلیون دلار بوده و این مبلغ به طور کامل وارد بودجه این کشور می‌شود.

بنا بر گفته سفیر آمریکا، سالانه به طور غیرمستقیم از 200 تا 300 میلیون دلار دیگر برای فعالیت این پایگاه در قرقیزستان هزینه می‌شود که از این حساب نیز کشور سود می‌بیند.

این دیپلمات قرقیز همچنین اطمینان داده‌ است که بیشکک در زمینه ادامه حضور نظامی آمریکا با این کشور وارد مذاکره نخواهد شد و موضوع ادامه حضور نظامی آمریکایی‌ها نیز مطرح نیست.

وی تأکید کرد: واشنگتن نیز در این زمینه برنامه ویژه‌ای را برای توسعه روابط اقتصادی با قرقیزستان تدوین کرده و نحوه تکمیل سرمایه‌گذاری در چارچوب این برنامه از محورهای مورد مذاکره در دیدارهای دوجانبه است.

سفیر قرقیزستان در این مصاحبه شایعاتی در مورد صادرات سلاح آمریکایی به این کشور را بی‌اساس خوانده و تأکید کرده که کشورش از آمریکا سلاحی نمی‌خرد.

سفیر قرقیزستان اخبار برخی از پایگاه‌های خبری در مورد درخواست بیشکک از آمریکا برای ارائه هواپیماهای بدون سرنشین را رد کرده و افزود که وزارت‌های امور خارجه 2 کشور همه‌ساله موضوعات وابسته به توسعه همکاری را بررسی و پیشنهاد می‌کنند، اما در برنامه مذاکرات تاکنون پیشنهادی در این خصوص مطرح نشده است.

بنا به گفته کارشناسان، این اظهارات اگرچه به تاکید بر غیر نظامی کردن پایگاه ماناس اختصاص داشت اما چنین به نظر می‌رسد که به‌طور غیرمستقیم به دریافت سود قابل ملاحظه از موجودیت این پایگاه تأکید می‌شود که بهانه‌ای برای ادامه همکاری نظامی بیشکک با آمریکا خواهد بود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول