اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

درآمد 150 میلیون دلاری "ماناس" برای دولت بیشکک/آمریکا از بحران مالی قرقیزستان سو استفاده می‌کند

خبرگزاری فارس: در حالی مسئله تمدید حضور نظامیان آمریکایی پس از 2014 در قرقیزستان به چالشی در سیاست خارجی این کشور تبدیل یافته است که مسئله میزان درآمد این پایگاه آمریکایی همواره برای برخی دولت مردان قرقیزی وسوسه کننده بوده است.

درآمد 150 میلیون دلاری "ماناس" برای دولت بیشکک/آمریکا از بحران مالی قرقیزستان سو استفاده می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی،"کاری مارتین"رئیس مرکز ترانزیت ماناس در دیدار با نمایندگان مجلس قرقیزستان عملکرد اقتصادی این پایگاه را برای قرقیزستان توضیح داد.

در این دیدار، وی تصریح کرد که تنها در سال 2011 مرکز ترانزیت ماناس 150 میلیون دلار از نظر اقتصادی برای دولت بیشکک درآمد کسب کرده است.

وی تصریح کرد که هر سربازی که از آمریکا به قرقیزستان می‌آید این کشور را یک کشور منحصر بفرد در آسیای مرکزی می‌داند، این کشور اولین جمهوری بود که پس از فاجعه 11 سپتامبر از آمریکا حمایت کرد و ما علاقمندیم که همکاریهای خود را با این کشور در زمینه های مختلف ادامه دهیم. قرقیزستان در مسیر دموکراسی است و این برای ما خیلی اهمیت دارد.

وی افزود این کشور در ایجاد صلح و ثبات در افغانستان کمک زیادی به ما کرده است ضمن اینکه در رابطه با مبارزه با تروریسم جهانی نیز پیشگام بوده است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که بنابر توافقات قبلی، آمریکا بایستی پس از 2014 پایگاه ماناس را بطور کامل تخلیه کند.

چنین اقداماتی نشان می‌دهد، آمریکا از هم اکنون به فکر تمدید حضور خود در این پایگاه است و بر وسوسه نمایندگانی که تنها درآمد این پایگاه برای قرقیزستان را کافی می‌دانند، حسابی ویژه باز کرده است. 

آمریکا که از سال 2001 در قرقیزستان به بهانه مبارزه با تروریسم مستقر شده است، بنابر اذعان بسیاری از کارشناسان در وقوع 2 انقلاب دهه اخیر  نقشی کلیدی داشته است.

آنان با استفاده از حربه بحران آفرینی در منطقه همواره کوشیده‌اند مسئله حضور و تمدید کار پایگاه‌های خود را توجیه و عناصر نفوذی و وابسته به غرب را در لایه‌های پنهان و آشکار دولت‌های منطقه فعال نگه دارند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول