اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

سود و زیان ادامه حضور پایگاه آمریکایی "ماناس" از نگاه کارشناسان قرقیزی

خبرگزاری فارس: جمعی از کارشناسان مطرح قرقیزی در یک نظرسنجی نظرات خود راجع به ماندن یا رفتن نظامیان آمریکایی و تعطیلی پایگاه ماناس در بیشکک را اعلام کردند.

سود و زیان ادامه حضور پایگاه آمریکایی "ماناس" از نگاه کارشناسان قرقیزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، هفته‌نامه "کرگه" (Kerege) که به زبان قرقیزی منتشر می‌گردد، اخیرا در میان کارشناسان و فعالان سیاسی قرقیزستان با انجام نظرسنجی، نظرات آنان را در خصوص تمدید حضور یا اخراج نظامیان آمریکایی حاضر در کشورشان جویا شده است.

"مارس ساری اف" از کارشناسان مطرح قرقیزی در این خصوص می‌گوید: نمی‌توان با اطمینان از سود و زیان‌های احتمالی ماندن و رفتن آمریکاییان از قرقیزستان اشاره کرد. این موضوع را باید از منظر کشورهایی مانند گرجستان، سوریه و افغانستان دید پس مسئله‌ای داخلی نیست. 

وی ادامه داد، قرقیزستان و آمریکا نمی‌توانند تصمیم گیرندگان این موضوع باشند زیرا در این بین کشورهایی همچون چین، قزاقستان و روسیه قطعا واکنش‌هایی ابراز خواهند داشت و ممکن است اوضاع بار دیگر در سطح دیپلماتیک متشنج شود همچنان که نظر سازمان امنیت دسته جمعی نیست در این خصوص حائز اهمیت است. 

"میراسلاو نیازاف"، فعال اجتماعی و سیاست مدار قرقیز نیز گفت: این مسئله را باید سیاست خارجی حل و فصل نماید. در جهان هیچ چیزی پایدار نیست اما منافع پایدار وجود دارد، زیرا صرف نظر از آنکه این پایگاه مدت 10 سال در قرقیزسیتان مستقر است، اما هزینه‌های ناچیزی را طرف مقابل پرداخت می‌نماید.

 وی ادامه داد: مسائل زیادی بعلت سیاست نادرست مقامات کشور بروز می‌کند. برخی بر این عقیده هستند که اقتصاد قرقیزستان با خروج این پایگاه از کشورمان رو به نابودی خواهد رفت، این حرف درستی نیست، زیرا می‌توان از طریف جذب سرمایه گذار خارجی در این کشور، منابع مجددی را وارد قرقیزستان کرد.

"توروسون بای باقر اولو"، نماینده پارلمان نیز در این خصوص معتقد است، در زمان بررسی موضوع ایجاد پایگاه فوق در سال 2001 تنها شش نماینده از 105 نماینده پارلمان علیه آن رای دادند در حالی که اکنون این تعداد بسیار افزایش یافته است.

من از آن موقع تا امروز پیوسته این موضوع را مطرح می‌کنم این پایگاه بایستی از این کشور برچیده شود. ضررهای آن چه در داخل کشور و چه از ناحیه خارج از کشور زیاد است. ضرر داخلی این است که آرامش در داخل کشور بر هم خورده و احتمال آغاز مجدد درگیری‌ها می‌رود. 

 وی همچنین با اشاره به نفوذ مالی وابستگان غرب به مراکز تصمیم ساز گفت: از روزی که این پایگاه در قرقیزستان مستقر گردید، رشوه خواری در کشور افزایش یافت همچنان که کشور ما در نظر کشورهای روسیه، قزاقستان و ازبکستان منفی شد.

"تورات آکیم اف"، کارشناس مسائل سیاسی منطقه نیز می‌گوید: با توجه به این مسئله که مقامات، مدت‌ها پیش تصمیم خود را برای اخراج امریکاییان بعد از سال 2014 اعلام کرده‌اند، باید این تصمیم را عملی نمایند و آنان باید به قولی که به مردم داده‌اند، پایبند باشند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول