اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ستاد عتبات عالیات آبادان:

ضریح جدید مرقد اباعبدالله‌‌الحسین (ع) 300 سال ماندگاری دارد

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد عتبات عالیات آبادان گفت: ضریح جدید مرقد اباعبدالله‌‌الحسین (ع) 300 سال ماندگاری دارد.

ضریح جدید مرقد اباعبدالله‌‌الحسین (ع) 300 سال ماندگاری دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، شهر در تکاپو برای میزبانی از ضریح مطهر است و مردم در هیاهو برای باز کردن عقده‌های دلشان در دیدار با عطر سرور و سالار شهیدان هستند.

بخشی از شهر فردا تعطیل است و افراد در پوست خود نمی‌گنجد تا شاید این مرحمت و سعادت را بتوانند تا ساعات و دقایقی دیگر مشاهده کند.

در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی از تمهیدات خوب دستگاه‌های مختلف اجرایی برای فراهم شدن استقبال پرشکوه مردم از ضریح مقدس اباعبدالله الحسین (ع) به‌ویژه ستاد عتبات عالیات آبادان به‌ گفت‌‌وگو با مکی یازع رئیس این ستاد نشسته‌ایم که در زیر به اختصار می‌خوانید.

فارس: آخرین برنامه‌های انجام شده برای استقبال و میزبانی از ضریح مطهر اباعبدالله‌الحسین (ع) چه بوده است؟

یازع: ضریح مطهر آقا اباعبدالله‌حسین (ع) به‌نام کاروان سفینةالنجاة در حال ورود به کربلای ایران است، این ضریح در هر شهری با تأخیر حرکت روبه‌رو بوده است چراکه استقبال مردم واقعاً بدون وصف و بی‌نظیر بوده و البته این امر طبیعی است، علاوه بر این به‌دلیل اینکه بسیاری از شهرها در مسیر حرکت ضریح نیستند مردم از نقاط مختلف به مسیرهای تعیین شده وارد شده و این امر بحث‌های ترافیکی را ایجاد می‌کند، همینطور که فردا قرار است از شهرهای بوشهر، سمنان، اصفهان و ... به آبادان و خرمشهر آمده و در این شهرهای وداع، عطر دل‌انگیز شهدای کربلا را استشمام کنند.

فارس: در جلسات تشکیل شده در خصوص ورود ضریح مطهر چه تمهیداتی را در نظر گرفته و چه تدابیری اندیشیده‌‌اید؟

یازع: جلسات مکرری در راستای ورود ضریح مطهر و مقدس به منطقه برگزار شده که در آنها با تصمیم‌گیری در خصوص نحوه استقرار و مکان استقبال از ضریح، چگونگی تقسیم کار و فعالیت عوامل دست‌اندرکار در این زمینه چون شهرداری، منطقه آزاد، ایستگاه‌های صلواتی و صدا و سیما با تشکیل کمیته‌هایی نظیر استقبال و پشتیبانی، امنیت و انتظامی زمینه‌های ورود ضریح به شهرستان را هموار کرده ‌است، به لطف الهی همه دستگاه‌های اجرایی پای کار هستند و تا الان هیچ مشکلی در این راستا وجود نداشته است، همه اداره‌ها خودشان حاضر در صحنه بوده و تعامل و همکاری لازم را اجرایی می‌کنند.

فارس: مسیر ورود و حرکت ضریح را تعیین کرده‌اید؟ چه برنامه‌ریزی در این زمینه دارید؟

یازع: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود ضریح مطهر در مصلای ثامن‌الائمه مستقر شود که به‌دلیل پیش‌بینی کثرت جمعیت و ترافیک سنگین، ناگزیر به انتخاب بلوار ساحلی به‌ عنوان نقطه اصلی زیارت ضریح مطهر اباعبدالله‌الحسین (ع) شدیم، ضریح جدید بارگاه مطهر سید و سالار شهیدان امام‌حسین (ع) پس از ورود به آبادان در میدان ثامن الائمه مورد استقبال مردم ولایت‌مدار قرار می‌گیرد و بعد از آن از طریق پل ایستگاه 12 به زیارتگاه سیدعباس منتقل می‌شود، کاروان سفینةالنجاة در ضلع جنوبی بلوار سیدعباس به سمت میدان فرمانداری حرکت و از آنجا به بلوار ساحلی بهمنشیر انتقال می‌یابد، در طول مسیر ایستگاه‌های مختلف صلواتی و تکایا از زائران پذیرایی می‌کنند.

فارس: ضریح دقیقاٌ چه روزی وارد شهرستان می‌شود؟

یازع: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ضریح جدید بارگاه مطهر سالار و سرور شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) صبح فردا وارد آبادان می‌شود.

فارس: از مراسم نصب و انتقال آن از مرز شلمچه و برنامه‌ریزی‌های بعدی آن نیز اگر خبر دارید، بگویید؟

یازع: این ضریح از مرز شلمچه توسط هیئت امنای همراه، به کشور عراق وارد شده و در آنجا به تمهیدات اندیشیده شده توسط استاندار بصره با مراسم خاص و برنامه‌ریزی‌های ویژه استقبال می‌شود، طبیعتاً ضریح در ماه صفر و محرم در بارگاه نصب نمی‌شود چراکه در این ایام زوار حرم اباعبداالله‌الحسین (ع) بسیار زیاد بوده و این امر مانع از انجام کار انتقال و جایگزینی آن می‌شود، در همین راستا ضریح در انبارهای مخصوص نگهداری می‌شود تا پس از ماه صفر جایگزین شود.

فارس: در ارتباط با ویژگی‌های این ضریح بگویید.

یازع: ساخت و ساز عتبات به دست هنرمندان ایرانی بوده است، این موضوع را به راحتی می‌توان از مطالعه تاریخ متوجه شد، از 250 تا 300 سال پیش کار ساخت، مرمت و بازسازی این عتبات با رنگ و لعاب ایرانیان عجین بوده است، چراکه ایرانی‌ها همیشه ارادت خاصی به اهل بیت (ع) داشته و دارند، ضریح جدید نسبت به ضریح پیشینی که هندی‌ها ساخته بودند از ویژگی‌های بسیار محرزی برخوردار است که از جمله آن می‌توان به حک کردن نام پاک چهارده معصوم، حضرت علی اکبر، 72 تن و شهدای واقعه دشت کربلا اشاره کرد، این ضریح باشکوه، زیبا و بسیار با استقامت طراحی شده و برای ساخت آن از بهترین و مجرب‌ترین قلمزن‌ها و طراح‌ها استفاده شده است.

فارس: برای ماندگاری این ضریح چند سال پیش‌بینی شده است؟

یازع: قدمت ضریح جدید 300 سال تخمین زده شده در حالی که ضریح قدیمی 70 ساله است.

فارس: برای استقابل باشکوه‌تر و میزبانی در خور شأن‌ زوار و میهمانان چه صحبتی با شهروندان دارید؟

یازع: این واقعه سرنوشت‌ساز و بسیار تاریخی ا‌ست، زیارت ضریح و حرم آقا اباعبدالله‌الحسین (ع) شاید دیگر هیچگاه نصیب ما نشود پس باید قدر و منزلت این اتفاق پربرکت را بیشتر بدانیم و از میهمانان و زواری که قصد عزیمت به شهرهای آبادان و خرمشهر را دارند ویژه پذیرایی کنیم.

======

مریم خبازی

======

انتهای‌پیام/72001/م/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول