اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کودکان کار گچساران محروم از توجه و حمایت مسئولان

خبرگزاری فارس: در گوشه و کنار خیابان‌ها و بازار گچساران کودکانی دیده می‌شوند که با سن کم در کنار تحصیل مشغول کار کردن هستند و می‌توان علت اصلی این مسئله را وضعیت نامناسب اقتصادی خانواده‌های آنان عنوان کرد.

کودکان کار گچساران محروم از توجه و حمایت مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، این روزها در گوشه و کنار خیابان‌ها و بازار گچساران کودکانی دیده می‌شوند که با سن کم در کنار تحصیل برای تأمین هزینه‌های خانواده خود به کار کردن مشغول هستند و حتی برخی از آن‌ها تحصیل را رها و فقط مشغول کسب و کار هستند.

برخی از این کودکان که از درس و مدرسه به دور هستند، برای تأمین هزینه‌های خانواده خود از صبح تا شب کار می‌کنند و در میان آنها کودکانی دیده می‌شود که از سن بسیار کمی برخوردار هستند و با دیدن آن‌ها سئوالاتی به ذهن خطور می‌کند که چرا این کودکان باید در چنین سن و سالی به کار کردن مشغول باشند.

علی کودکی 11 ساله است که به گفته خودش حدود 3 سال است کار می‌کند. 

علی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار داشت: برای تأمین هزینه‌ها و مخارج خانواده مجبور هستم که در کنار تحصیل کار کنم.

وی با بیان این‌که خانواده ما از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیست و ما در تأمین هزینه‌ها و مخارج خود ناتوان هستیم، یادآور شد: در فصل تابستان از صبح تا شب و در فصل مدارس، در ساعت‌هایی که به مدرسه نمی‌روم کار می‌کنم تا بتوانم درآمدی برای خانواده‌ام به دست آورم.

از علی می‌پرسم که مایل هستی مانند دیگر بچه‌ها راحت به تحصیل ادامه بدهی و هیچ دغدغه‌ای نداشته باشی که او در جواب با لبخند گفت: خیلی دوست دارم که بتوانم راحت درس بخوانم اما برای تأمین هزینه‌های خانواده باید حتما کار کنم.

محسن کودک دیگری که در کنار تحصیل به کار کردن مشغول  است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران بیان کرد: در کنار تحصیل کار می‌کنم تا پول در بیاورم و به خانواده‌ام کمک کنم و اگر نیاز نداشتیم کار نمی‌کردم و فقط به تحصیل می‌پرداختم.

یک استاد جامعه شناسی در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار داشت: یک نظام اجتماعی ترکیبی از خرده نظام‌های اقتصادی، خانواده، فرهنگ، سیاست و ... است و هر گاه این خرده نظام‌ها در راستای هم و موازی با آرمان اجتماعی یک جامعه عمل نکنند، آن جامعه دچار از هم گسیختگی می‌شود و انسجام و یکپارچگی جامعه آسیب جدی خواهد دید.

کودکان کار محصول نابسامانی های اقتصادی هستند

دکتر سعید کرمی یادآور شد: وضعیت نابسامان اقتصادی سبب شده که دیگر نهادهای اجتماعی چون خانواده را تحت تأثیر قرار دهد و بنابراین کودکان کار محصول این نابسامانی‌های اقتصادی هستند.

وی عدم یگانگی اجتماعی (انسجام اجتماعی)، گرایش به بحث فرهنگ مادی، آشفتگی اجتماعی، تقویت فضای فردگرایی، رقابت‌های کاذب اقتصادی، عدم مهار روابط اجتماعی، فضاهای معیوب موجود اقتصادی، عدم سرپرستی مناسب در برخی خانواده‌ها را از جمله دلایل اصلی شکل‌گیری پدیده کودکان کار عنوان کرد.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران تأکید کرد: دستگاه‌های متولی باید پیشنهادها و راه حل‌هایی که منجر به کاهش این بخش از آسیب‌های اجتماعی می‌شود را به اجرا بگذارند.

لزوم توجه بیشتر مسئولان به اقتصاد خانواده ها

کرمی افزود: مسئولان باید تقویت اقتصاد خانواده‌ها را در جامعه مورد بررسی جدی قرار دهند چراکه میزان درآمد خانواده‌ها در شرایط کنونی کفاف حتی بخشی از هزینه‌ها را نمی‌دهد.

وی عنوان کرد: آگاهی بخشی به خانواده‌ها و کودکان نسبت به حقوق اجتماعی کودکان، ایجاد بستری مناسب برای کار سالم برای خانواده‌ها، معرفی مشاغل کاذب و تقبیح آن از طریق فرهنگ‌سازی خصوصاً از سوی رسانه‌ها از دیگر راه‌کارهای مناسب در راستای حل مسئله کودکان کار است.

این استاد جامعه شناسی خاطرنشان کرد: خانواده به عنوان زیربنایی‌ترین نهاد اجتماعی مسئولیت درونی کردن فرهنگ و آینده فرهنگی کودک را عهده‌دار است و بنابراین آموزش خانواده‌ها باید به سمت تقویت فضای آینده‌نگری برای مشاغل سالم سوق داده شود و این نیز مستلزم ایجاد بستری آرام برای توجه بخشی خانواده‌ها است.

عوامل اقتصادی بیشترین نقش را در مسئله کودکان کار دارد

فرماندار گچساران در خصوص وضعیت کودکان کار در این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار داشت: متأسفانه کودکانی در این شهرستان دیده می‌شوند که مشغول کار کردن هستند و به طور یقین این مسئله به تحصیل آن‌ها آسیب‌های بسیاری وارد می‌کند.

محمد شفیعی عنوان کرد: عوامل بسیاری سبب شده که این کودکان به کار کردن سوق داده شوند اما من فکر می‌کنم که عوامل اقتصادی بیشترین نقش را در این مسئله دارند.

وی تأکید کرد: متولیان باید با حمایت‌ها و توجه بیشتر اجازه ندهند کودکان که آیندگان جامعه هستند به راحتی از تحصیل باز بمانند.

اورژانس اجتماعی گچساران به دنبال ساماندهی کودکان کار

مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی گچساران در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: اورژانس اجتماعی گچساران برنامه‌های بسیار خوبی در زمینه شناسایی و ساماندهی کودکان کار شهرستان دارد و این اورژانس به دنبال این است که کودکان کار را هر چه سریع‌تر ساماندهی کند.

عزیزالله دیلمی با بیان این‌که این اورژانس در قالب برنامه‌های مختلف از کودکان کار گچساران حمایت جدی می‌کند، خاطرنشان کرد: وضعیت نامناسب اقتصاد خانواده‌ها علت اصلی وجود کودکان کار است و به طور یقین اگر خانواده‌های این کودکان از وضعیت مالی مناسبی برخوردار باشند هرگز این کودکان حاضر به کار کردن نمی‌شوند.

وی تأکید کرد: مسئولان باید رفع مشکلات اقتصادی خانواده‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهند چراکه این امر می‌تواند از سوق دادن کودکان به سمت کار در سن بسیار پایین جلوگیری کند.

----------------------------------------

گزارش از احسان طالبی

انتهای‌پیام/2571/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول