اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی مازندران در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

بزرگ‌ترین مشکل معلولان بالا بودن هزینه‌های درمانی / 650 بیمار ضایعه نخاعی در مازندران

خبرگزاری فارس: مدیرکل بهزیستی مازندران بزرگ‌ترین مشکل معلولان و خانواده‌های آنها را بالا بودن هزینه‌های درمانی و خدمات آنها ارزیابی کرد.

بزرگ‌ترین مشکل معلولان بالا بودن هزینه‌های درمانی / 650 بیمار ضایعه نخاعی در مازندران

روح‌الله ردایی در حاشیه برگزاری نخستین همایش معلولان غرب استان در تنکابن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان بیان داشت: آنهایی‌ که نمی‌توانند امکانات درخور و مورد نیاز معلولان را فراهم کنند به نوعی خود دچار معلولیت هستند و باید بازتوان شوند تا بتوانند اقدامی مثبت برای حل مشکلات معلولان صورت دهند.

وی بزرگ‌ترین مشکل معلولان و خانواده‌های آنها را بالا بودن هزینه‌های درمانی و خدمات آنها ارزیابی کرد و افزود: ما باید تلاش کنیم تا میزان زیادی از این هزینه‌ها به طریقی کاهش یابد.

اقدام خاصی برای حل مشکل اشتغال معلولان صورت نگرفت

ردایی تصریح کرد: علاوه بر هزینه‌های بالای درمانی و خدماتی معلولان درآمد آنها نیز بسیار کم و برای زندگی و درمان ناکافی است و ما باید مطابق قانون کار نصف حقوق پایه را به معلولان بدهیم که در حال حاضر این حق به آنها پرداخت نمی‌شود.

مدیرکل بهزیستی مازندران از عمده مشکلات معلولان به ویِژه جسمی حرکتی را بحث اشتغال آنها عنوان کرد و افزود: تاکنون اقدام خاصی برای حل مشکل اشتغال این قشر جامعه صورت نگرفته و برای عده اندکی هم که ایجاد کار شده بازار کار مناسبی وجود ندارد و در جامعه نیز چه به لحاظ امکانات و چه محیط معلولان نسبت به تمامی افراد جامعه از حقوق مساوی برخوردار نیستند.

هفته‌ای دو ساعت برای پیشگیری از معلولیت

وی ادامه داد: در هیچ کجای دنیا هیچ قانونی نداریم که برای معلولان این حق در نظر گرفته نشده باشد و با توجه به وجود قوانین کافی در بحث توجه و حمایت کافی از این افراد باید به این امر مهم توجه ویژه‌ای شود تا آنها نیز از امکانات، کار و محیط مناسب برای زندگی برخوردار شوند.

وی فرهنگ‌سازی در بحث مناسب‌سازی محیط و همچنین مسائل و مشکلات معلولان و لزوم حمایت همه‌جانبه از آنها را یکی از مهم‌ترین اصول پیگیری مسائل و مشکلات این جامعه ارزیابی کرد و افزود: در این راستا نقش مطبوعات و رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی پررنگ‌تر است و بر اساس قانون، رسانه ملی موظف است هفته‌ای دو ساعت از برنامه‌هایش را به مسائل و مشکلات معلولان اختصاص دهد که این مسئله هم به نحو شایسته‌ای صورت نمی‌گیرد.

نیازمند فرهنگ‌سازی‌ هستیم

وی اظهار داشت: هماهنگی خوبی بین اداره کل بهزیستی و صدا و سیما در مازندران وجود دارد و ما با همکاری صدا و سیمای مرکز استان هم برنامه صدا و هم سیمای بهزیستی را اجرا می‌کنیم که در آن بخش زیادی از مسائل بهزیستی منعکس می‌شود، اما باز هم نیازمند فرهنگ‌سازی توسط برخی از سازمان‌های فرهنگی به ویژه آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌ها و سایر نهادهای ذیربط هستیم تا با فرهنگ‌سازی بسترهای لازم برای حضور پررنگ‌تر معلولان در فعالیت‌های اجتماعی و توانمندسازی بیش از پیش فراهم شود.

بیشترین آمار معلولیت جسمی حرکتی

ردایی تاکید کرد: در مازندران بیشترین آمار معلولیت آن جسمی حرکتی است و ما در استان 160 هزار معلول داریم که در اطلاعات سازمان بهزیستی کشور 47 هزار نفر آنها به عنوان دریافت‌کننده خدمات ثبت شدند و از این تعداد 18 هزار نفر آنها معلول جسمی حرکتی‌اند.

وی اضافه کرد: در مازندران چند شهر در این خصوص داریم که از جمله آنها گلوگاه است که به لحاظ شرایط کار در آن اینگونه از معلولیت‌ها زیاد است و بیشترین میزان معلولیت نخاعی را در مازندران به خود اختصاص داده است که این امر معضل مضاعفی برای ماست.

650 بیمار ضایعه نخاعی در مازندران

وی افزود: در مازندران 650 بیمار ضایعه نخاعی زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند و هزینه‌های درمانی آنها بسیار زیاد است و خانواده‌های آنها نیز نمی‌توانند از عهده مخارج سرسام‌آور درمانی آنها برآیند که امیدواریم با کمک خیران بخش اعظمی از این هزینه‌ها تامین شود.

ردایی اضافه کرد: بعد از معلولان جسمی حرکتی معلولانی را داریم که دچار اختلالات روانی هستند که آمارشان در استان زیاد است.

انتهای پیام/2296/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول