اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌رضوی:

پیشگیری از معلولیت باید دغدغه تمام دستگاه‌ها باشد

خبرگزاری فارس: معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: پیشگیری از معلولیت‌ها مقوله‌ای نیست که تنها وظیفه بهزیستی باشد و باید دغدغه تمام دستگاه‌ها باشد.

پیشگیری از معلولیت باید دغدغه تمام دستگاه‌ها باشد

حمیدرضا پوریوسف صبح امروز در حاشیه همایش گرامیداشت روز معلول در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: بسیاری از امکانات رفاهی که در دسترس افراد قرار گرفته است در صورتی که استاندارد نباشند و یا درست مورد استفاده قرار نگیرند می‌توانند معلولیت‌زا باشند.

وی با بیان اینکه معلولیت می‌تواند مادرزادی و یا اکتسابی باشد تصریح کرد: علت بسیاری از معلولیت‌های اکتسابی بیماری‌های متابولیک و تصادفات جاده‌ای است که می‌توان به راحتی از آنها پیشگیری کرد.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی خاطر نشان کرد: به‌عنوان مثال با اصلاح فرهنگ رانندگی و مناسب‌سازی جاده‌ها می‌توان از بسیاری از معلولیت‌هایی که در افراد به‌دلیل تصادفات بروز می‌کند پیشگیری کرد.

پوریوسف با اشاره به اینکه می‌توان از معلولیت‌های مادرزادی نیز تا حدود زیادی پیشگیری کرد: می‌توان با انجام مشاوره‌های ژنتیکی و مراقبت‌های دوران بارداری و هنگام زایمان از درصد زیادی از معلولیت‌های مادرزادی پیشگیری کرد.

وی با توضیح فعالیت‌های بهزیستی خراسان‌رضوی در راستای توانمندسازی معلولان متذکر شد: بهزیستی در حیطه توانبخشی معلولان 52 وظیفه را انجام می‌دهد که به‌طور کلی در 3 حوزه تقسیم‌بندی می‌شود.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی ادامه داد: بخشی از این وظایف در بهزیستی توسط مؤسسات غیردولتی وابسته به بهزیستی انجام می‌شود.

پوریوسف افزود: بخشی دیگر از این اقدامات با استفاده از سایر ظرفیت‌ها مانند خدمات آموزشی انجام می‌شود و بخشی دیگر امور رفاهی است که با کمک هزینه‌هایی مانند هزینه تحصیل، مسکن و اشتغال معلولان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین خدمات دیگری نیز در بحث توانمندسازی معلولان از قبیل ایاب و ذهاب و مداخلات درمانی به موقع برای پیشگیری از پیشرفت و یا درمان معلولیت مانند کاشت حلزون و یا عمل‌های مختلف چشم برای معلولان در نظر گرفته شده است.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی با بیان اینکه بیش از 30 درصد معلولان زیر پوشش بهزیستی خراسان‌رضوی را معلولان ذهنی تشکیل می‌دهند اذعان کرد: بسته به بهره هوشی که معلولان ذهنی داشته باشند برای آنها بسته‌های خدماتی تعریف می‌شود.

پوریوسف اضافه کرد: این خدمات شامل؛ خدمات آموزشی و توانمندسازی مانند اجرای کارگاه‌های حمایتی و حرفه‌آموزی است.

وی ادامه داد: همچنین خدماتی برای توانمندسازی خانواده‌های معلولان ذهنی از قبیل آموزش خانواده‌ها برای این نوع از معلولان در نظر گرفته شده است.

وی با اظهار اینکه کارویژه اصلی خدمات بهزیستی برای معلولان آموزش‌ آنان است افزود: بخشی از این آموزش‌ها مانند آموز‌ش‌های مهارت‌های زندگی توسط بهزیستی و برخی دیگر در سازمان‌های مردم نهاد غیردولتی و مراکز توانبخشی معلولان انجام می‌شود.

انتهای پیام/70010/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول