اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران:

جنبش دانشجویی به تبیین معرفت دینی کمک کند

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران گفت: جنبش دانشجویی از آنجا که به دنبال حرف تازه با استدلال‌های کارآمد است با طرح پرسش‌های نو در حوزه تبیین معرفت دینی جامعه و اندیشه‌های دینی موجود کمک کند.

جنبش دانشجویی به تبیین معرفت دینی کمک کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری به نقل از روابط عمومی استانداری مازندران، هادی ابراهیمی در مراسم 16 آذر ماه و روز دانشجو در دانشگاه علامه محدث نوری شهرستان نور که با حضور حجت‌الاسلام پناهیان شکل گرفته بود، به روند تحول تاریخی گفتمان جنبش دانشجویی پرداخت و گفت: جنبش دانشجویی ایران شش موج را سپری کرده که موج اول آن از مارکسیسم تا ملی‌گرایی است که از سال‌های دهه 1310 با تأسیس دانشگاه آغاز و تقریباً در سال‌های 1332 و نقطه عطف آن 16 آذر ماه به اوج می‌رسد و تا اوایل دهه 1340 تداوم می‌یابد.

وی گفت: موج دوم جنبش دانشجویی از اسلام‌گرایی تا انقلابی‌گر که از حدود سال 1341 با گسترش انجمن‌های اسلامی آغاز شده تا سال 1357 با نقطه عطف پیروزی انقلاب اسلامی استمرار دارد.

معاون استاندار مازندران موج سوم جنبش دانشجویی را در خدمت انقلاب در سال‌های 1358 تا 1360 و شامل اشغال لانه جاسوسی و انقلاب فرهنگی دانست.

وی با اشاره به موج چهارم جنبش دانشجویی از سال 1360 و تا انتهای آن دهه افزود: در این مقطع که شاهد بروز دفتر تحکیم وحدت هستیم به نوعی به شکل گسترده این تشکل در پیوند با جناح‌های سیاسی دهه شصت ظهور پیدا می‌کند.

ابراهیمی از لیبرالیسم تا رادیکالیسم را موج پنجم جنبش دانشجویی دانست و افزود: از آغاز سال‌های سازندگی این موج شروع می‌شود و اوج خود را در وقایع دانشگاه 1378 تجربه می‌کند و نهایتاً در سال‌های آغازین دهه 1380 جنبه غلبه خود را از دست می‌دهد.

وی به سال‌های ابتدایی دهه 1380 که در آن جنبش دانشجویی با گفتمان‌های عدالت‌خواهی و جنبش نرم‌افزاری تحول می‌یابد اشاره کرد و گفت: از گفتمان‌سازی تا بصیرت‌افزایی موج ششم جنبش دانشجویی را شکل می‌دهد و نقطه اوج آن در حاکمیت گفتمان عدالت‌خواهی در سوم تیر 1384 و نیز در وقایع فتنه پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 است.

معاون استاندار مازندران با گرامیداشت شهادت شهیدان رضوی، بزرگ‌نیا و قندچی که در شانزده آذر ماه 1332 در دانشکده فنی به خون غلطیدند، خاطر نشان کرد: 16 آذر ماه سال 1332 که در آن دانشجویان به خاک و خون غلطیدند تقریباً چهار ماه بعد از 28 مرداد همان سال اتفاق افتاده یعنی بعد از کودتای 28 مرداد با آن همه اختناق عجیب، ناگهان به وسیله دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در محیط به وجود می‌آید و دانشجویان در اعتراض به نیکسون که عامل کودتای 28 مرداد بود در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات می‌کنند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: 16 آذر ماه متعلق به دانشجوی ضدنیکسون، دانشجوی ضد آمریکایی و دانشجوی ضد سلطه است.

هادی ابراهیمی 16 آذر سال 1332 را نقطه عطف مبارزه دانشجویان پس از کودتای 28 مرداد خواند و افزود: این مبارزه سرآغاز مبارزات دانشجویی و سرآغاز بیداری آنان برای دفاع از ارزش‌های اسلامی و ملی شد.

معاون استاندار مازندران از زاویه نگاه مقام معظم رهبری به تبیین بایسته‌های حرکتی جنبش دانشجویی پرداخت و گفت: دانشجو و جنبش دانشجویی به سبب قرار گرفتن در مسیر علم و روحیه جوانی و منتقد بودن آرمانگرا محسوب می‌شود که این ویژگی ریشه در کمال‌گرایی داشته و در مقابل مصلحت‌گرایی است.

ابراهیمی نقش سازنده ، پیشرو و راهبری جنبش دانشجویی را مهم خواند و افزود: حفظ جایگاه پیشروی اجتماعی بسته به آن است که دانشجویان و حرکت‌های دانشجویی، به تجدید نظر و کاوش مجدد در نقش و جایگاه خود بپردازند و با درک همه جانبه از موقعیت جدید، به مدل‌سازی برای حفظ پیشتازی نسل دانشجو دست یابند.

ابراهیمی یکی از ویژگی‌هایی که همواره موتور محرکه برای پیشتازی جنبش دانشجویی در عرصه اجتماع و عامل اعتماد عمومی است را صفا و سادگی دانشجویان دانست و افزود: این موضوع از آرمان‌گرایی و دوری آنان از مراکز قدرت و ثروت نشأت می‌گیرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در این بخش افزود: جنبش دانشجویی از آنجا که به دنبال حرف تازه با استدلال‌های کارآمد است با طرح پرسش‌های نو در حوزه تبیین معرفت دینی جامعه و اندیشه‌های دینی موجود کمک کند.

وی به شاخصه تحلیل و فعالیت سیاسی دانشجویان اشاره کرد و افزود: سیاسی بودن دانشجو این است که دانشجوی متعهد، تنها نباید در محور مسائل فردی و شخصی خود متمرکز باشد بلکه باید از رویدادهای جامعه و جهان با خبر باشد و با اصول و مبانی منطقی و معقول به تحلیل حوادث و رویدادهای جهانی و داخلی بپردازد.

ابراهیمی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری رشد، پختگی و فهم سیاسی دانشجویان را مهم خواند و گفت: دانشجو باید احساس سیاسی داشته باشد، درک سیاسی داشته باشد و اگر این ویژگی را نداشته باشد دانشجوی زمان خودش نیست و مرد زمان خودش هم نیست.

وی افزود‌: اگر مردم در زمان امام حسن(ع) تحلیل سیاسی داشتند تحت هیچ شرایطی آن امام بزرگوار شکست نمی‌خورد و چیزی که فتنه خوارج را هم به وجود آورد و علی(ع) را هم مظلوم کرد نبودن تحلیل سیاسی از سوی مردم بود.

معاون استاندار مازندران در بخش پایانی سخنان خود ترویج عدالت‌خواهی و گفتمان امام راحل و مقام معظم رهبری را مهم خواند و گفت: از آنجایی که عدالت از فطری‌ترین خواسته‌های درونی انسان است، دانشجو به عنوان قشری مطرح است که همواره دغدغه عدالت دارد و این دغدغه با روحیه مطالبه‌گری دانشجویی جمع می‌شود و موج عظیمی را در کشور برپا می‌کند و اندیشه‌هایی تازه خلق می‌کند.

انتهای پیام/86003/ع/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول