اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری گیلان:

موضوع داوری تنها راه خروج از مشکلات دادرسی‌ها است

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه موضوع داوری دارای مشکلات موجود در دادرسی‌ها نیست، گفت: توجه به موضوع داوری تنها راه خروج از مشکلات موجود دادرسی است.

موضوع داوری تنها راه خروج از مشکلات دادرسی‌ها است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدجواد حشمتی در همایش احیای داوری در حل و فصل اختلافات به مناسبت روز بسیج حقوقدانان، با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز دادگستری موضوع اطاله دادرسی است، اظهار کرد: تاسیسات حقوقی خوبی وجود دارد اما ساختار‌های موجود در دستگاه قضایی نمی‌توانند این تاسیسات حقوقی را به خوبی اجرا کنند و از آ‌نها استفاده مناسبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید در ساختار دادگستری به مسئله احیای داوری و حل و فصل اختلافات توجه کرد و به دنبال احیای این موضوع بود، گفت: موضوع حل و فصل اختلافات به پیش از ظهور اسلام برمی‌گردد.

رئیس کل دادگستری گیلان، داوران مراکز حل و فصل اختلاف را افرادی متخصص، متعهد و دارای صلاحیت نامید و افزود: نظر افرادی که میانجی‌گری می‌کنند الزام‌آور نیست و طرفین دعوا می‌توانند به رای آنها عمل نکنند.

وی با اشاره به اینکه هیئت‌های داوری تشریفات موجود در آیین‌های دادرسی را دارا نیستند، متذکر شد: باید در کارها به موازین قانونی توجه کرد اما می‌توان بدون تشریفات غیرضروری به مسائل نگاه کرد و خصومت‌ها و مشکلات بین مردم را مورد حل و فصل قرار داد.

حشمتی، یکی از ویژگی‌های داوری را انتخاب داور توسط طرفین دعوا عنوان کرد و گفت: موضوع داوری در مقایسه با آیین‌های دادرسی دارای مزایایی بیشتر و همچنین هزینه داوری و مسائل اداری کمتری نیز است.

وی با اشاره به برخی از مشکلات موجود در چرخه دادرسی، ابراز کرد: خروج از بی‌طرفی برخی قضات و فاش شدن اطلاعات محرمانه افراد از مشکلات موجود در آیین دادرسی است.

رئیس کل دادگستری گیلان با تصریح بر اینکه موضوع داوری دارای مشکلات موجود در دادرسی‌ها نیست، افزود: در موضوع داوری افراد خسارتی نمی‌بینند و همچنین داوران با سرعت بیشتری به مشکلات آنها رسیدگی می‌کنند.

وی خواستار تبیین مزایای داوری شد و گفت: اگر این موضوع به خوبی در بین مردم تبیین و تبلیغ شود بسیاری از مشکلات موجود دادگستری‌ها برطرف می‌شود.

حشمتی، طولانی شدن دادرسی‌ها را سبب خستگی مردم و دستگاه قضایی دانست و تصریح کرد: تنها راه خروج از مشکلات موجود، توجه به موضوع داوری است.

وی افزود: در قراردادهایی که بین افراد بسته می‌شود باید ذکر شود که در صورت بروز مشکلات به داوری‌ها مراجعه شود.

این مسئول با اشاره به اینکه داوری ریشه در قانون و فقه اسلامی دارد، متذکر شد: با صرف نظر از منافع زودگذر باید به فکر منافع جامعه بود و منابع موجود را به طرف صحیح هدایت کرد.

انتهای پیام/2300/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول