اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با همکاری اساتید دانشگاهی در دستور کار قرار گرفت

تدوین سند راهبردی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس

خبرگزاری فارس: تدوین سند راهبردی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس در راستای ارائه شناسنامه خدمت برای فعالیت‌های این نهاد در دستور کار قرار گرفت.

تدوین سند راهبردی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی این استان در جلسه تدوین سند راهبردی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس اظهار داشت: همدلی و هماهنگی کارکنان عاملی مهم در پیشبرد برنامه‌های آتی این نهاد است.

حجت‌الاسلام محسن اسماعیل‌پور افزود: برای یک اتفاق نظام‌مند باید کلی‌نگر بود و از جزئی‌نگری دوری جست چراکه اسلام دینی است که چشم‌انداز جهانی دارد و همگان را به ژرف‌نگری توصیه می‌کند.

وی بر ضرورت تدوین سند راهبردی اداره کل کتابخانه‌های عمومی با مشارکت کارشناسان ستادی تاکید و اضافه کرد: مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری و با لحاظ کردن اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز و برنامه توسعه، مطابق با بخشنامه‌ها و قوانین موجود می‌توان در راستای شاخص‌های لازم برای این استان، توسعه کتاب و کتابخوانی را مدون کرد.

مشاور پروژه تدوین سند راهبردی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این نشست گفت: مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی مطالبی را بیان کردند که باید در برنامه‌ریزی‌های توسعه فرهنگ کتابخوانی و پرورش انسان‌هایی آگاه، معنویت‌گرا، خلاق، کوشا و اهل تدبر و تعمق مدنظر قرار گیرد.

علی منصوری ادامه داد: بیشتر برنامه‌ریزی‌ها بر اساس دیدگاه عقلایی، دارای شکل «آرمان‌ها و اهداف، طرح‌ها و اقدامات، منابع مورد نیاز» هستند و در این مدل‌ها، ابتدا آرمان‌ها و اهداف سازمان تبیین شده، سپس طرح‌ها و اقدامات لازم تعیین و در نهایت منابع مورد نیاز برای انجام برآورد می‌شود.

به گفته وی، تغییر در شرایط محیط، سیاست‌ها، نگرش‌ها، دیدگاه‌ها، ساختارها، نظام‌ها و . . . عواملی هستند که بر اهداف برنامه‌ریزی تأثیر گذاشته و در نهایت باعث تغییر برنامه شده و برنامه‌ریزی در این شکل، ظرفیت و توانایی مقابله با چنین تغییراتی را نداشته و منجر به شکست می‌شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: استراتژی برنامه، موضع، الگوی رفتاری، چشم‌انداز، سیاست یا تصمیمی است که سمت و سوی دیدگاه‌ها و حرکت سازمان را نشان می‌دهد.

منصوری ابراز داشت: برنامه‌ریزی استراتژیک گونه‌ای از برنامه‌ریزی بوده که هدف آن، تعریف و تدوین استراتژی‌ها است.

پیش‌بینی مشکل قبل از وقوع، علاقه‌مند شدن مدیران به سازمان، پیش‌بینی تغییرات و شرایط عکس‌العمل، شناخت فرصت‌های آتی، ارائه قالبی برای بازنگری اجرای برنامه، جلوگیری از اتلاف زمان و منابع برای تصمیمات نادرست، تفکر آینده‌نگر و ... برخی از مزایایی بود که وی برای برنامه‌ریزی استراتژیک برشمرد.

منصوری در ادامه به تشریح برنامه‌ریزی استراتژیک در مدل برایسون پرداخت و گفت: مرحله نخست در این مدل  توافق اولیه است به این معنا که واحدها، گروه‌ها یا افرادی که باید در برنامه‌ریزی درگیر شوند مشخص شده و توجیه می‌شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز اضافه کرد: تعیین وظایف، تحلیل ذی‌نفعان، تنظیم بیانیه مأموریت سازمان، شناخت محیط سازمان، تعیین موضوعات استراتژیک پیش روی سازمان، تعیین استراتژی‌ها، شرح طرح‌ها و اقدامات، تنظیم دورنمای سازمانی برای آینده و برنامه عملیاتی یک‌ساله مراحل دیگر برنامه‌ریزی استراتژیک در مدل برایسون هستند.

به گزارش فارس، جلسه تدوین سند راهبردی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با حضور کارکنان و معاونین این اداره برگزار شد.

انتهای پیام/2448/ح/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول