اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ابعاد جهاد، آبادانی است / تیم‌های جهادی پیشقراول در محرومیت‌زدایی

خبرگزاری فارس: جوانان استان سیستان‌ و‌ بلوچستان با خودباوری و ظرفیت وجودی خویش، 6 سال است احساس تکلیف اردو‌های جهادی را پذیرفته و در راستای آرمان‌های انقلاب گام برداشته‌اند.

ابعاد جهاد، آبادانی است / تیم‌های جهادی پیشقراول در محرومیت‌زدایی

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران وارد عصری جدید در خدمات رسانی به اقصی نقاط کشور در راستای محرومیت زدایی و تحقق عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی شد.

از ابتدا مسئولان کشور جهاد‌گونه و با استمرار لازم گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته و توانسته در اکثر نقاط کشور محرومیت را از منظر خدمات رسانی کنار زده و سیمایی مطلوب برای جامعه حاکم کنند اما به سبب پهناور بودن کشور، عقب‌افتادگی شدید روستا‌ها در قبل از انقلاب و زمان‌بر بودن اجرای تعهدات ایمانی، هنوز مکان‌هایی در کشور و استان هستند که محروم مانده و نیاز به توجه و رسیدگی دارند.

اردوهای جهادی از اوایل انقلاب پا به عرصه خدمات رسانی به مردم محروم گذاشت که این اقدام نشان از همیت، اندیشه اسلامی و احساس تکلیف عموم مردم کشور برای رفع نارسایی‌ها مطابق با اهداف بلند انقلاب اسلامی است.

دانشجویان استان سیستان‌ و‌ بلوچستان با خودباوری و ظرفیت وجودی خویش، 6 سال است این احساس تکلیف را پذیرفته و در راستای آرمان‌های انقلاب گام برداشته‌اند، آرمانی که معمار کبیر انقلاب بر اصل و ضرورت محرومیت زدایی مردم در تمام نقاط کشور تأکید داشت و امروز نسل‌های جوان پس از انقلاب بر تحقق آنها اصرار داشته و در زمینه اجرای آن همسو و همگام شده‌اند.

اردوی جهادی، دنیا و آخرت را می‌سازد

مشاور جوان استاندار سیستان‌ و‌ بلوچستان، اردو‌های جهادی را صرف‌نظر از محرومیت‌زدایی، یک تجربه مطلوب کاری دانست و در این باره اظهار داشت: صرف‌نظر از موضوع خدمات رسانی و تحقق عدالت در تمام نقاط کشور، این اردو‌ها به عنوان گام عملی در راستای ایجاد اشتغال دانشجویان قبل و بعد از فراغت از تحصیل به شمار می‌آید دانشجویان عملاً پای کار آمده و ضمن استفاده از علم، تجربه افزایی هم می‌کنند.

سید محسن کالوندی با تأکید بر ضرورت اعزام گرو‌های بومی به مناطق محروم استان در مورد چرایی این موضوع افزود: بچه‌های استان شناخت مطلوبی نسبت به استان داشته و بر نیازمندی‌های آن اطلاع کافی دارند ضمن اینکه آنان ظرفیت‌ها را خوب ‌شناخته، بهتر می‌توانند پیرامون استفاده از آن مانور دهند.

وی با اظهار امیدواری از اینکه روزی همه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به سمت آبادانی کشور و استان گام بردارند، در مورد همکاری دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاهی گفت: چه اشکالی دارد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مؤسسات عالی تربیت معلم مدتی از دوران خدمت خود را در مناطق محروم و روستا‌های دور دست کار‌ کنند.

مشاور جوان استاندار سیستان و بلوچستان همکاری جهادگران را موجب ایجاد اشتغال، آبادانی کشور، فرهنگ سازی به ویژه در روستا‌ها و نشر فرهنگ وحدت دانست و بیان کرد: به واقع جوانان جهادی الگوی مناسب جوانان کشور هستند.

کالوندی ادامه داد: کاروان‌های جهادی با مشارکت دانشجویان استان، مشاوران جوان دستگاه‌های اجرایی، مسئولان و مردم در طول هر سال به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، عزیمت کرده تا بتوانند بخشی از نیاز‌های مهم و ضروری مردم آن نقطه را تأمین کنند.

ضرورت همیاری مردم، مسئولان و اعضا گروه جهادی

دبیر کارگروه اردوهای جهادی مشاوران جوان استاندار سیستان و بلوچستان، هدف اصلی اردو‌های جهادی را پیشرفت فیزیکی و راهبردی در مقوله‌های فرهنگی، عمرانی، اجتماعی و بهداشت و درمان برشمرد و در‌باره خروجی کار اظهار داشت: در ابتدای مسیر، رهیافت بچه‌های جهادی شکست غرور جوانی و منیت‌های دیگر‌ شخصی است، این امر جهاد‌گران را به سمتی در جامعه هدایت کرده که وقتی موضوع خدمت کردن به جامعه به‌ میان آید، با جایگاه اجتماعی که قبلاً سنجیده و برای خود ترسیم کرده‌اند بهتر می‌توانند کار کنند، مضاف بر این، اعضا این گروه‌ها با قوانین کشور و روستا‌ها بهتر آشنا شده و همه قوانین را به تدریج بررسی کرده و می‌توانند ضمن ورود به اجتماع در جایگاه واقعی خود قرار گیرند.

روح‌الله جغتایی اعضا گروه‌های جهادی را دانشجو، فارغ‌التحصیل و مشاوران جوان ادارات خواند و همکاری ارگان‌های غیر خصوصی را مطلوب عنوان کرد و گفت:‌ بچه‌های جهادی فقرزدایی در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اشتغال‌زایی و عمرانی را چراغ راه خود قرار داده و نسبت به تغییر کلیت نگاه کشور نسبت به استان، عزم جدی دارند یکی از مزیت‌های این گروه‌ها در استان، بومی بودن ترکیب‌های جهادی که نه‌تنها بچه شهر هستند بلکه بچه‌های خود روستاها با تحصیلات عالیه دانشگاهی در حال مشارکت با این طرح‌ها هستند، می‌باشند.

وی بیان کرد: بومیان با روحیات مردم استان آشنا بوده و با اشراف کامل به منطقه موجب شده‌اند تا مشکلات موجود راحت‌تر حل شود.

دبیر کارگروه اردوهای جهادی مشاوران جوان استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه، انجام طرح‌های جهادی صرف گروه‌ اعزامی به مناطق نبوده و مسئولان دستگاه‌های اجرایی هم باید مساعدت کنند، عنوان کرد: در ادامه طریق اردوهای جهادی مسئولان دستگاه‌های اجرایی از مدیریت عالی استان گرفته تا پایین‌ترین فرد که راننده حمل‌ و‌ نقل در مکان‌ اردو است هر کدام به نوعی ‌می‌توانند کمک کنند، باید به فراخور نیاز و توان دستگاه‌های اجرایی‌ کمک‌هایی داشته باشند نه کمک مالی، نگاه ویژه‌شان صرفاً مالی نیست بلکه تمام مشکلات با پول حل نمی‌شود درستی اینکه پول یک چرخه در اسلام، کشور و اردو‌های جهادی، روشن است، ولی اصل نیاز، حمایت معنوی بوده که الحمد‌الله در رده استانی اعتماد‌ سازی‌ شکل گرفته و ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها به همه نشادن‌ داده شده است و مسئولان تا کنون از اردوهای جهادی حمایت کرده‌اند.

جغتایی خودباوری جوانان استان را نخستین عامل اجرای اردو‌های جهادی توسط بومیان داخلی دانست و در این مورد اضافه کرد: از سال 1386 جوانان سیستان‌ و‌ بلوچستان به این خودباوری رسیده‌اند که گروه‌های خودجوش جهادی را در قالب بچه‌های بومی تشکیل داده و از همان سال تا کنون افزون بر 70 حرکت جهادی از جنوب تا شمال استان انجام داده‌اند، به حمدالله مسئولان استان هم کم کم به باور توانمند ‌بودن و توانایی بچه‌ها در اجرای این حرکات رسیده‌اند و در این زمینه کمک‌های زیادی کرده‌اند.

ضرورت اعتماد و تغییر نگاه مسئولان خارج از استان

دبیر کار گروه اردوهای جهادی مشاوران جوان استاندار سیستان و بلوچستان، اعتماد مسئولان کشور نسبت به توانمندی‌های بچه‌های استان را ضروری برشمرد و گفت: تفاوت‌ نگاه مسئولان خارج از استان در دیده‌بانی جوانان سیستان‌ و‌ بلوچستان با توجه به شرایط و مشکلات جاری چیست، نگاه‌ آنها به این استان یک تصویر و ترسیم بسته است، تصور دارند که جوانان این استان قادر به انجام کار‌های جهادی نیستند، در صورتی که فرصت را به ما نداده‌اند، گروه‌های جهادی شهرستانی به جهات مختلف مشکلاتی دارند و تا این توانمندی در بچه‌های استان هست باید اعتماد سازی شود.

جغتایی بیان داشت: ما نشان داده‌ایم که در مدت کوتاه پنج سال، 70حرکت جهادی انجام داده‌ایم، نگاه ویژه مسئولان فقط مالی نبوده بلکه نگاه‌ معنوی هم لازم است در این راستا مسئولان استانی حمایت‌هایی را داشته و این ظرفیت را هم داشته‌ایم که دوستان به ما اعتماد کرده‌اند.

وی با اشاره به توفیق مدیریت 15 تیم جهادی در سطح استان از سال 86 تا کنون، در مورد بازه زمانی اعزام گروه‌ها، اهداف و موفقیت آنها گفت: اعزام گروه‌های جهادی به طور مستمر و ثابت سالی دو بار صورت می‌گیرد اما در شرایط و موقعیت‌های مختلف، اعزام پاییزی و مناسبتی هم صورت‌می‌گیرد کما‌ اینکه ما در ادوار گذشته در ماه رمضان، محرم، اعیاد و... تیم‌های جهادی برای حضور در مناطق محروم داشته‌ایم، مقوله‌هایی که در استان مدنظر است متناسب و هم‌راستا با اهداف اردو‌های جهادی کل کشور از عمرانی و زیربنایی گرفته تا شاخصه مهم فرهنگ است که همه موارد در راستای ارزیابی و اقدام تیم‌ها انجام شده است.

دبیر کار گروه اردوهای جهادی مشاوران جوان استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: هدف اصلی اردو‌های جهادی، کار فرهنگی بوده نه قبولاندن فرهنگ دیگران به این مردم، رویکرد جهاد‌گران استان نشان‌ دادن فرهنگ اصلی مردم به خودشان است چون فرهنگ حال حاضر مردم استان، غنی‌تر از فرهنگ‌های دیگر برای کار‌ کردن است.

جغتایی افزود: مقوله دیگر و پر اهمیت اردو‌های جهادی به ویژه در سال‌جاری که در حال پیگیری‌ است، موضوع اشتغال‌زایی جوانان استان است اعضا تیم‌ها، راهکار‌هایی به جوان‌ها نشان داده تا ایجاد اشتغال کنند، برنامه کنونی تغییر ذهنیت مردم در مورد اشتغال است، آنان باید بدانند که اشتغال فقط کار اداری نیست، هر کس توانایی دارد در هر حوزه‌ای، جوشکاری، لوله‌کشی، تراشکاری، مکانیکی و... در دوره‌هایی به آنها آموزش داده شده و آنها را در مسیر استعداد و توانایی شخصی، هدایت می‌کنیم.

انتخاب حوزه نفوذ تیم‌های جهاد

دبیر کار گروه اردوهای جهادی مشاوران جوان استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در وهله نخست، روستای هدف باید تحت شمول شعاع خدمات رسانی قانونی، یعنی روستا‌های دارای 20 خانوار باشند، در ادامه شاخصه‌های انتخاب یک منطقه برای اعزام گروه‌ جهادی، یک تیم شناسایی متشکل از دسته‌های دیده‌بانی جنبه‌های عمومی و تخصیصی به منطقه هدف اعزام‌ می‌شوند، دسته عمومی وظیفه رصد محل استقرار، فاصله تا نزدیک‌ترین مرکز شهرستان، آب‌ و‌ هوا، چارچوب‌ جمعیتی، عمده مشکلات مردم، ارتزاق کار مردم، تعداد مجموعه فرهنگی و... در دسته تخصصی، بچه‌های متخصص در رشته‌های عمرانی، آموزشی، علمی و بهداشت، درمان، فرهنگ و اشتغال زایی در قالب یک دسته اعزام شده و در حوزه کاری خود اقدام به پایش نارسایی‌ها و توانمندی‌ها می‌کنند.

جغتایی گفت: در پایان، گروه نیاز سنجی به فراخور یافته‌های منطقه، لیستی حاوی اولویت‌های کاری تهیه کرده و سپس جلسه شورای اداری آن شهرستان به اتفاق نمایندگان مردم، اعضا شورا و تیم نیازسنجی گروه جهادی تشکیل می‌شود این تیم ضمن استماع خواست مردم و مسئولان، موارد را با لیست تهیه شده مقایسه کرده و اولویت‌ها را مشخص می‌کنند.

وی افزود: به طور معمول درخواست‌های مسئولان و مردم زیرمجموعه‌های لیست کارشناسان ما بوده که با اولویت بندی برای اجرا مشخص می‌شوند.

گزارش از: محمد فرتوت عنایت

انتهای پیام/75001/غ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول