اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پایانه نفتی شمال خبر داد

افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در مازندران / پیشرفت 60 درصدی حوضچه فراگیر نفتی

خبرگزاری فارس: مدیر پایانه نفتی شمال با اشاره به آغاز قریب الوقوع ساخت مخازن جدید نفت در بندر نکا، از افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در این پایانه خبر داد.

افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در مازندران /  پیشرفت 60 درصدی حوضچه فراگیر نفتی

حسین شاه‌دوست شامگاه دوشنبه در حاشیه برگزاری جلسه فرماندار بهشهر با مدیران بنادر و شرکت‌های ساحلی حوزه این شهرستان به‌منظور رفع موانع موجود در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در بهشهر گفت: پایانه نفتی نکا، ماموریت سواَپ نفت را بر عهده دارد، نفت حوزه دریای خزر را دریافت و ذخیره می‌کند و با توجه به امکانات موجود در این ترمینال، آن را در اختیار همکاران خطوط لوله قرار می‌دهد تا نفت را به پالایشگاه‌های شمالی در تهران و اصفهان برسانند که جدیداً اراک هم در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: ضمن اینکه پایانه نفتی نکا توانست در داخل کشور، گذشته از بحث اقتصادی، موقعیت استراتژیک خود را به رخ بکشد بلکه اگر این پایانه نبود، کشورهای حوزه دریای خزر نمی‌توانستند نفت خود را به شکل فعلی و به آسانی به دریای آزاد برسانند.

مدیر پایانه نفتی شمال با بیان اینکه ترمینال نکا هنوز هم عملیات سواپ را انجام می‌دهد، تصریح کرد: امسال توانستیم علاوه بر پهلودهی و تخلیه کشتی‌های حامل نفت خام و فرآورده نفتی، برای نخستین بار کشتی‌های حامل گاز مایع (LPG)  را در این پایانه پهلودهی و تخلیه کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت پروژه ملی حوضچه فراگیر نفتی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های استان مازندران در حوزه دریای خزر به فارس پاسخ داد: با توجه به حجم معادن سنگ در شهرستان بهشهر، برای تامین سنگ مورد نیاز به‌منظور ساخت یال‌های شرقی و غربی پروژه کمی مشکل داشتیم که با همکاری مسئولان منطقه مشکلات رفع و هم‌اکنون در حال ادامه پروژه هستیم.

شاه‌دوست در ادامه گفت: تاکنون 60 درصد فاز نخست پروژه حوضچه فراگیر انجام شده است.

این مسئول درباره تعداد اسکله‌ها و ظرفیت کشتی‌هایی که در پایانه پهلو می‌گیرند به فارس پاسخ داد: در حال حاضر می‌توانیم کشتی‌هایی با ظرفیت 6 هزار تن در عمق آبخور 4.5 (چهار و نیم) متر را پهلو بدهیم که با اتمام پروژه حوضچه فراگیر و افزایش تعداد اسکله‌های عملیاتی این ترمینال از 3 به 14 اسکله، ظرفیت عملیات چند برابر میزان فعلی خواهد شد.

وی افزود: در این شرایط، عمق آبخور کشتی‌ها از چهار و نیم متر فعلی به 14 متر افزایش می‌یابد به عبارتی کشتی‌های بالای 63 هزار تن را می‌توانیم پهلو دهیم.

شاه‌دوست در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: به‌منظور افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در پایانه، ساخت 3 مخزن نفت دیگر را تا دو تا سه هفته آینده در دستور کار داریم که با اتمام آن، شمار مخازن نفت این پایانه از 9 به 12 مخزن افزایش می‌یابد.

مدیر پایانه نفتی شمال در ادامه تصریح کرد: عمق دریای خزر به ما این اجازه را نمی‌دهد که خط لوله‌ای داشته باشیم، بنابراین تنها ترمینال عملیاتی به‌منظور انتقال نفت به داخل یا کشورهای حوزه خلیج فارس، پایانه نفتی نکا است.

وی در پایان گفت: پایانه نفتی نکا موقعیت بسیار خوبی را برای کشور به‌ویژه استان مازندران ایجاد کرد و توقع ما از مسئولان سیاسی این است که زیرساخت‌های آن را بهتر بشناسند تا قوی‌تر از موقعیت فعلی خود عمل کند.

به گزارش فارس، بندر نفتی نکا زیر مجموعه بندر امیرآباد و در حوزه تقسیماتی شهرستان بهشهر قرار دارد.

انتهای پیام/86001/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول