اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره جنگل‌داری منابع طبیعی مازندران:

اعتبارات 400 هکتار جنگل‌کاری ساری هنوز تامین نشده است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره جنگل‌داری منابع طبیعی مازندران منطقه ساری گفت: منابع طبیعی منطقه ساری سالانه 400 هکتار در خارج از طرح جنگل‌کاری می‌کند که امسال هنوز اعتبارات این بخش محقق نشده است.

اعتبارات 400 هکتار جنگل‌کاری ساری هنوز تامین نشده است

محمدرضا جهان‌آرا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی ساری 794 هزار هکتار جنگل دارد و حدود 500 هزار هکتار دارای مجری طرح جنگل‌داری است.

وی افزود: اداره منابع طبیعی منطقه ساری دارای 700 هزار هکتار طرح جنگلداری است که یک مزیت محسوب می‌شود.

جهان‌آرا با بیان اینکه بر اساس آمار فائو باید در هر هکتار 20 متر جاده داشته باشیم متذکر شد: منابع طبیعی منطقه ساری هنوز به اهداف و تراکم 20 متر مربع در هکتار نرسیده است و جنگل‌های منابع طبیعی منطقه ساری 10 تا 12 هکتار جاده دارد.

رئیس اداره جنگل‌داری منابع طبیعی منطقه ساری به ساخت جاده در اراضی جنگلی اشاره کرد و گفت: ساخت جاده در اراضی جنگلی به منظور حفاظت و اطفای حریق و حراست از جنگل است.

وی تصریح کرد: کتابچه طرح جنگل‌داری کلیه موارد حفاظتی و حمایتی و کارهای بیولوژیکی و علوم پایه، خاک‌شناسی و اکولوژی منطقه را در اختیار مجریان و کارشناسان طرح قرار می‌دهد.

جهان‌آرا با بیان اینکه مجریان طرح باید 50 درصد از پرسنل خود را در قسمت حفاظت به کار گیرند خاطر نشان کرد: به‌کارگیری این پرسنل موجب عدم تجاوز و بهره‌برداری غیرمجاز و حفظ و حراست از منابع طبیعی به‌ویژه جنگل می‌شود.

رئیس اداره جنگل‌داری منابع طبیعی منطقه ساری با عنوان اینکه جنگل‌های این منطقه مدیریت علمی و فنی می‌شود تاکید کرد: بیش از 50 سال است که جنگل‌ها مدیریت علمی می‌شود و این موضوع در کمتر کشورهای در حال توسعه صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حفاظت از جنگل به دو نوع حفاظت فیزیکی و بیولوژیکی است، افزود: در حفاظت بیولوژیکی در توده‌های جنگلی دخالت می‌شود و گونه‌های معیوب و آفت زده و مزاحم درختان نمونه کیفی (الیت) حذف و برداشت می‌شود.

جهان‌آرا به تجدید دوباره جنگل در مناطقی که دام خارج شده است اشاره کرد و یادآور شد: سالانه نسبت به احیای مصنوعی جنگل در عرصه‌های مخروبه و نیمه‌مخروبه جنگل‌کاری می‌شود.

رئیس اداره جنگلداری منابع طبیعی منطقه ساری اذعان داشت: مجریان طرح به طور متوسط یک‌هزار و 800 هکتار داخل طرح جنگل نهال می‌کارند و منابع طبیعی منطقه ساری سالانه 400 هکتار در خارج از طرح جنگل‌کاری می‌کند که امسال هنوز اعتبارات این بخش محقق نشده است.

وی افزود: اداره منابع طبیعی منطقه ساری در منطقه بالادست بهشهر اصلا بهره‌برداری از جنگل را نداشته است و این منطقه جزء مناطق حفاظت شده منابع طبیعی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/86016/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول