به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، قربانعلی محمدپور صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به قدمت تاریخی و فرهنگی استان همدان اظهار کرد: استان همدان به توجه به اقلیم و جاذبههای زیستمحیطی و گردشگری میتواند به عنوان یکی از مراکز جهانگردی به شمار رود.
وی افزود: اجرای طرحهای تصفیه فاضلاب توسط واحدهای صنعتی، الزام به رعایت اصول زیستمحیطی و جبران خسارتهای وارده به محیط زیست، رعایت ملاحظات زیستمحیطی در طرحهای جامع شهری و هادی روستایی با رعایت اصول زیستمحیطی در تغییر کاربریها از مهمترین عوامل توسعه محیط زیست انسانی محسوب میشوند.
مدیرکل محیط زیست همدان تصریح کرد: از دیگر شاخصهایی که در توسعه محیط زیست انسانی تأثیر بسزایی دارد انجام آمایش سرزمین و توزیع بهینه فعالیتهای اقتصادی با توجه به ظرفیت قابل تحمل محیط در طول برنامه چهارم توسعه، اجرای طرحهای شبکه جمعآوری، هدایت و تصفیه فاضلابهای شهری و روستایی و مدیریت بهینه جمعآوری و حمل و دفن مواد زائد و پسماندهای شهری، صنعتی و بیمارستانی است.
وی بیان داشت: الزام تهیه گزارش ارزیابی زیستمحیطی پروژههای بزرگ صنعتی و عمرانی نیز از مهمترین عوامل توسعه محیط زیست انسانی استان به شمار میرود.
محمدپور در ادامه سخنانش با اشاره به طرحها، برنامهها و مطالعات و اقدامات جدیدی که باید در برنامه پنجم مد نظر قرار گیرد، افزود: بررسی و مطالعه چگونگی ایجاد تعادل متقابل بین فرهنگ زیستمحیطی و توسعه اقتصادی و اجتماعی، ارزشهای فرهنگی حمایت و حفاظت از محیط زیست، سنتها، آداب و الگوهای فرهنگی چگونگی استفاده از منابع زیستمحیطی از جمله برنامههایی است که باید مد نظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: از دیگر برنامههایی که باید به آنها توجه داشت بررسی تأثیرات فرهنگی توسعه بر اخلاق زیستمحیطی، آسیبشناسی فرهنگی، اجتماعی تخریب محیط زیست، بررسی و ارزیابی اثرات و پیامد و هزینههای خسارات ناشی از عدم ملاحظات زیستمحیطی در روند برنامهریزی توسعه است.
مدیرکل محیط زیست همدان یادآور شد: بررسی روشهای اصلاح الگوهای تولید و مصرف با نگرش مدیریت سبز، بررسی روشهای افزایش آگاهی عموم و جلب مشارکتهای مردمی در حفاظت محیط زیست و بررسی تأثیرات زیستمحیطی ناشی از فقر روی جامعه و چگونگی اشاعه تفکر اقتصاد زیستمحیطی نیز باید مد نظر قرار داشته باشند.
وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: چگونگی نگرشهای اقتصادی نسبت به محیط زیست و تأثیر آن بر اقتصاد زیستمحیطی استان و نقش عوامل فرهنگی، قومی آموزشی در توسعه پایدار با توجه به ملاحظات زیستمحیطی باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرند.
انتهای پیام/89006/صا/ژ1001