اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت مدیره جامعه اطلاعاتی ایران:

استفاده از فناوری ICT به حفظ محیط زیست کمک می‌کند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت مدیره جامعه اطلاعاتی ایران با بیان اینکه استفاده از فناوری ICT به حفظ محیط زیست کمک می‌کند، گفت: استفاده از فناوری‌های جدید از مشکلات زیست‌محیطی کشور می‌کاهد.

استفاده از فناوری ICT به حفظ محیط زیست کمک می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، داوود زارعیان دوشنبه‌شب در سومین کارگاه بررسی تغییرات آب و هوایی و نقش رسانه‌ها که با حضور نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو، استادان عرصه خبر و خبرنگاران در سالن کنفرانس مخابرات شیراز برگزار شد، با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در کاهش آلودگی محیط زیست اظهار داشت: فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش کاهش آلودگی هوا، مزایایی برای جوامع به دنبال دارد.

وی ابراز داشت: استفاده از فناوری‌های جدید با قابلیت صنعت سبز می‌تواند با کاهش میزان جا به جایی افراد، زمینه کاهش مصرف سوخت و مشکلات زیست‌محیطی در کشور را فراهم کند.

معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران، افزود: ایجاد محیط پاک‌تر و حفظ مراتع و جنگل‌ها، با کاستن از سفرهای زاید درون شهری محقق می‌شود.

مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه با حذف کاغذ به حفظ جنگل‌ها کمک می‌شود، ادامه داد: اگر با استفاده از اینترنت و ارتباطات بتوان 50 درصد مصرف کاغذ را کاهش داد، جنگل‌ها از تعرض در امان می‌مانند.

زارعیان در ادامه با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در عرصه حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن تصریح کرد: فرهنگ‌سازی بدون ضمانت اجرایی تاثیر آنچنانی ندارد بنابراین رسانه‌ها باید در این راستا با روشنگری، راهکارهای لازم را به جامعه آموزش دهند.

وی ادامه داد: آموزش‌ها باید از سطوح پایه آغاز شود زیرا آموزش پایه‌ای، نقش کلیدی در توسعه پایدار دارد.

عضو هیئت مدیره جامعه اطلاعاتی ایران از انسان به عنوان مهمترین عامل تخریب محیط زیست نام برد و با اشاره به راه حل‌های فنی و راه حل ارتباطی پیشگیری از تخریب محیط زیست اضافه کرد: استفاده از فناوری‌های جدید با قابلیت صنعت سبز، گسترش فضای سبز در خانه‌ها و اطراف شهرها، فیلترگذاری کارخانه‌ها، اصلاح خودروها، مدیریت یکپارچه، اصلاح روش‌ها، دفع درست پسماندها و مهار بیابان‌زدایی از راه‌حل‌های تکنیکی است که در صورت اجرا می‌تواند از مشکلات زیست‌محیطی در کشور بکاهد.

معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران، با اشاره به نتیجه تحولات زیست‌محیطی بیان کرد: با افزایش متوسط چهار درجه‌ای دما، این مسئله می‌تواند باعث ذوب شدن یخ‌ها در قطب‌های کره زمین شود و آب شدن یخ‌ها می‌تواند باعث بالا آمدن سطح آب اقیانوس‌ها و زیر آب رفتن جزایر کوچک و موجب بروز سیل و خشکسالی و همچنین طوفان‌های شدید شود.

عضو هیئت مدیره جامعه اطلاعاتی ایران خاطرنشان کرد: تمام این تغییرات را دانشمندان ناشی از دخالت بی‌حد و حصر انسان‌ها در شرایط اکوسیستم کره زمین می‌دانند و نهادهای بین‌المللی در کنار مسائلی از قبیل جنگ‌ها و فجایع انسانی، تغییرات آب و هوا و تأثیرات آن را مورد بررسی و توجه قرار داده‌اند.

زارعیان در پایان اظهار داشت: بعد از برگزاری اجلاس‌های بسیاری که در زمینه تغییرات آب و هوا، مسائل لایه ازن، گرم شدن زمین و آب شدن یخ‌ها در سراسر جهان و پیگیری آنها از سوی سازمان ملل، این نتیجه حاصل شد که بخش عمده مشکلات زیست‌محیطی و تغییرات آب و هوایی ناشی از عدم اطلاع مردم در حوزه محیط زیست و نحوه برخورد با آن است.

به گزارش فارس، در این کارگاه آموزشی، یونس شکرخواه، عضو هیئت علمی دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران و رئیس موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران، در مورد تغییرات آب و هوایی و عملکرد رسانه‌ها، حسین ابراهیم‌آبادی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی، در مورد ابعاد اجتماعی و روان‌شناختی تغییرات و عدم تعادل بر زیست بوم و نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران سخنرانی کردند.

انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی یک سازمان غیردولتی است که با هدف گسترش و پیشبرد توانایی‌های علمی در زمینه‌های ارتباطات و اطلاعات، توسعه کیفی نیروهای متخصص آن و بهبود سطح آموزش و پژوهش دانشگاه‌ها در راستای اجرای طرح جامع آینده‌نگری ارتباطی و اطلاعاتی کشور، براساس پژوهشگری، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای تشکیل شده است.

انتهای پیام/2448/ش/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول