اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی اردبیل:

تولید 40 هزار تن بذر سیب‌زمینی در اردبیل

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال زراعی جاری بیش از 40 هزار تن بذر سیب‌زمینی در گروه‌ها و پایه‌های مختلف در استان اردبیل تولید و روانه بازار مصرف شده است.

تولید 40 هزار تن بذر سیب‌زمینی در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل نیکشاد عصر امروز در نشست با جمعی از تولیدکنندگان و زارعان سیب‌زمینی در اردبیل اظهار داشت:‌ استان اردبیل در زمینه تولید بذور محصولات مختلف به ویژه سیب‌زمینی جز استان‌های پیشتاز کشور است که قادر است در طبقات مختلف نظیر پیش پایه، مادری و گواهی شده بذر مورد نیاز سیب‌زمینی‌کاران کشور را تأمین کرده و بستر بهره‌گیری از این توانمندی را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه کیفیت بذر تولید شده و استاندارد مورد نظر آن از شاخص‌های ممتازی برخوردار است، تصریح کرد: بخش عظیمی از این بذور به سایر استان‌ها صادر می‌شود تا آنها بتوانند متناسب با اقلیم و شرایط جغرافیایی از این بذور در تولید با کیفیت و بیشتر از گذشته استفاده کنند.

نیکشاد به استحصال حدود 900 هزار تن سیب‌زمینی از مزارع استان اشاره کرد و ادامه داد: این محصولات با کیفیت در دو ماه گذشته از دشت اردبیل، نیر، نمین و سرعین به دست آمده است که بخش عظیمی از آنها نیز به خارج از کشور صادر شده است.این مسئول خاطر نشان کرد:‌ با توجه به بررسی میدانی و عملکرد صورت گرفته پیش‌بینی می‌کنیم 37 تن سیب‌زمینی در هکتار با افزایش تقریبی پنج درصد عملکرد نسبت به سال گذشته از این میزان سطح زیر کشت استحصال شود.

وی با بیان اینکه سیب‌زمینی تولیدی این استان با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی از امتیازات و شاخصه‌های کمی و کیفی ممتازتری برخوردار است، اضافه کرد: دشت اردبیل از دیرباز کانون تولید سیب‌زمینی کشور است که امسال از افزایش سه درصدی در تولید این محصول برخوردار بودیم که امیدواریم همین روند را در سال‌های آینده پیگیری کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه حدود 250 هکتار اراضی کشاورزی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته به کشت این محصول اختصاص یافته است، بیان کرد: با تلاش مسئولان امر بستر و زمینه خوبی برای صادرات سیب‌زمینی به کشورهای آسیای میانه، اطراف خلیج فارس و حتی سوریه فراهم شده است که امیدواریم تحقق آن را شاهد باشیم.

نیکشاد یادآور شد: صنایع فرآوری سایر استان‌های کشور نیز به لحاظ کیفیت مطلوب سیب‌زمینی استان اردبیل همه ساله نیازمندی‌های مصارف صنعتی خود را از دشت اردبیل تأمین می‌کنند.

عضو کارگروه توسعه کشاورزی استان گفت: ‌براساس اعلام رسمی گمرک حدود 200 هزار تن سیب‌زمینی اردبیل به روسیه صادر می‌شود که اگر این صادرات محقق شود انگیزه خوبی برای سیب‌زمینی‌کاران فراهم می‌شود تا در سال‌های آینده نیز به تولید محصول همت کنند.

وی در پایان سخنان خود افزود: سیب‌زمینی استان اردبیل در بین تجار و صادرکنندگان و مقاصد هدف زبانزد بوده و بر همین اساس در قیمت‌گذاری سیب‌زمینی اردبیل ارزش بالاتری از لحاظ ریالی داشته است.

انتهای پیام/62006‌/ق/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول