اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی تفصیلی معاون بهزیستی با فارس عنوان شد

اجرای موفقیت‌آمیز طرح «آمبلیوپی» در کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری فارس: معاون پیشگیری بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد از اجرای موفقیت‌آمیز طرح «آمبلیوپی» در این استان خبر داد و گفت: 50 درصد کودکان کهگیلویه و بویراحمدی تاکنون زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

اجرای موفقیت‌آمیز طرح «آمبلیوپی» در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، چشم یکی از بزرگترین نعمت‌هایی است که خداوند متعال به انسان بخشیده است، ساختمان چشم از دوران جنینی تشکیل می‌شود و رشد و تکامل حس بینایی تا سال‌های بعد از تولد همچنان ادامه دارد ساختمان چشم عمدتا از قرنیه، عدسی و شبکیه تشکیل شده است.

بنابراین اگر کودکی دچار کاهش دید در یک یا هر دو چشم خود باشد به نحوی که پس از استفاده از عینک «به منظور برطرف شدن عیوب انکساری» و یا در صورت عمل جراحی «جهت برطرف شدن عیوب ساختمانی» باز هم دید او کامل نشود، دچار تنبلی چشم شده است.

شیوع تنبلی چشم در جهان دو الی پنج درصد بوده که در کشور ایران بیش از یک میلیون نفر مبتلا به این عارضه هستند، تنبلی چشم یکی از علل نابینایی و کم‌بینایی خفیف تا شدید بوده و دومین علت کاهش بینایی در کودکان است.

خبرگزاری فارس رسالت خود را بر آن داشت تا عوارض ناشی از تنبلی چشم، مشکلات و برنامه‌های پیش روی جوامع هدف که تاثیر‌گذاری فراوانی در جامعه دارد را بررسی کند، بر همین اساس و با توجه به حساسیت موضوع طی گفت‌وگوی اختصاصی با معاون امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد علی رضایی‌پور جویای عوامل چنین امر خطیری شدیم.

به عنوان متولی امر چه برنامه‌هایی برای تنبلی چشم کودکان دارید؟

با توجه به سیاست‌های دولت طرح تشخیص آمبلیوپی «تنبلی چشم» از اول آبان‌ماه تا تاریخ 15 آذر هر سال به طور همزمان در سراسر کشور اجرایی می‌شود که کهگیلویه و بویراحمد از این امر مستثنی نبوده است.

پیشینه طرح آمبلیوپی کشوری...؟

این طرح توسط دفتر پیشگیری از معلولیت‌های معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور پس از اجرای آزمایشی در مهد کودک و آمادگی‌های شهرهای بندرعباس و اصفهان از سال 76 در سطح مهد کودک‌ها و آمادگی‌های سراسر کشور و در سال 77 در تمامی شهرها و روستاهای کشور به اجرا درآمد.

این طرح چه زمانی در کهگیلویه و بویراحمد اجرایی شد؟

همزمان با اجرایی شدن طرح در سطح کشور سازمان بهزیستی این استان به منظور مقابله با تنبلی چشم اقدامات لازم در این خصوص را اعمال کرده است.

شایع‌ترین عوامل ایجادکننده تنبلی چشم چیست؟

اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم مانند آب مروارید (کاتارکت) پایین افتادگی پلک، لوچی یا انحراف چشم، نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم بوده که اگر دید هر دو چشم بسیار کم باشد، هر دو چشم و اگر تفاوت دید آن‌ها زیاد باشد چشم ضعیف‌تر نمی‌تواند تصویر واضحی از اشیاء را دریافت کند بنابراین فرد دچار تنبلی چشم است.

بهترین سن برای درمان بیماری چه سنی است؟

بهترین سن برای درمان بیماری قبل از پنج سالگی است که این دوران سنین طلایی نامگذاری شده و همه کودکان زیر شش سال باید معاینات پزشکی را انجام دهند.

چه کسانی جزء آمبلیوپی بوده و محل مراجعه کجاست؟

همه کودکان سه تا شش ساله شهری و روستایی به پایگاه‌های سنجش بینایی و همه مراکز مهد کودک‌ها و آمادگی‌ها، پیش دبستانی مجتمع‌های شهری و روستایی مراجعه کنند از این رو اجرای این طرح مختص عموم مردم بوده و به اقشار خاص و مددجویان این سازمان تعلق ندارد.

چه توصیه‌ای به والدین دارید؟

والدین باید به چشم کودکان و مشکلات آنها دقت لازم را داشته باشند و در سنین دو تا سه سال، سه تا چهار و پنج تا شش سالگی باید حتما حداقل سه بار معاینه شوند.

نحوه معاینه و وسایل مورد نیاز چیست؟

وسایلی چون چارت E، متر، چراغ مطالعه، حجاب چشمی و یا دستگاه غربالگر بینایی بوده که با این وجود تنبلی چشم با انجام یک تست ساده توسط چارت «E» قابل تشخیص بوده و می‌توان از عوارض تنبلی چشم که مهم‌ترین آن نابینایی و کاهش بینایی دائمی است، پیشگیری کرد.

بعد از تشخیص بیماری چه اقدامی صورت می‌گیرد؟

با وجود اینکه مرحله اول در پایگاه‌ها بوده بعد از تشخیص تنبلی و میزان توجه والدین به این امر به چشم پزشک ارجاع می‌شوند و در صورت نیاز به عینک و یا عمل جراحی، سازمان بهزیستی بخشی از هزینه را به صورت رایگان به ‌آن‌ها ارائه می‌کند.

نحوه ساماندهی در روستاهای دور افتاده چگونه است؟

به منظور رفاه حال مردم و جلوگیری از بیماری‌های چشمی، این سازمان با دستگاه سنجش بینایی سیار روستاهای صعب‌العبور را زیر پوشش این طرح قرار می‌دهد.

در سال گذشته چه تعداد زیر پوشش طرح بودند و چه میزان را در سال جاری پیش‌بینی می‌کنید؟

با بررسی‌های صورت گرفته در سال 90 حدود 62 درصد از کودکان زیر سه تا شش سال تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند که امیدواریم در سال جاری این آمار را به 80 درصد هم برسانیم.

استقبال مردم از طرح چگونه بوده است؟

چون این طرح پیشینه قبلی دارد میزان استقبال مردم تاکنون مناسب ارزیابی شده که امید است در افقی روشن شاهد کاهش معضلات چشمی در سطح استان باشیم.

تا به امروز چه تعداد را ساماندهی کردید؟

با وجود این‌که همه پایگاه‌ها در سطح شهر و روستاها فعال بوده تاکنون 50 درصد از جامعه هدف را تحت پوشش قرار داده‌ایم و در صورتی که استقبال مردم بیشتر باشد، طرح نیز تمدید می‌شود.

نکته پزشکی با اهمیت در این ارتباط چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به تنبلی چشم در کودکانی که نارس متولد شده به نسبت دیگر کودکان 30 درصد بیشتر است، بنابراین کودکی که نارس به دنیا آمده حتما باید به چشم پزشک مراجعه کند.

والدین باید توجه داشته باشند که درمان کامل تنبلی چشم بسیار مشکل است و پس از تشخیص بیماری تازه در اولین مرحله هستند از این رو پیگیری درمان تا بهبودی کامل دید دو چشم تا سن 10 سالگی الزامی است.

خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که تنبلی چشم علامتی ندارد و همچنین شکایتی از طرف کودک ایجاد نمی‌شود، بنابراین به دلیل حساسیت موضوع پایگاه‌های دائمی سنجش بینایی در تمام طول سال آماده معاینه دید کودکان یک تا شش ساله در سراسر کشور بوده که جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی www.Behzisti.ir مراجعه کنند.

..................................

گفت‌وگو از اسماء وفابین

................................

انتهای پیام/خ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول