اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ورزش رمز سلامتی دیابتی‌ها/

وزنه زدن برای دیابتی‌های دارای مشکل چشمی ممنوع

خبرگزاری فارس: مسئول هیئت پزشکی ورزشی استان یزد، وزنه زدن برای دیابتی‌هایی که دارای مشکل چشمی هستند را ممنوع اعلام کرد.

وزنه زدن برای دیابتی‌های دارای مشکل چشمی ممنوع

حمیدرضا فلاح‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد با تاکید بر اینکه 150 دقیقه ورزش هوازی در طول هفته می‌تواند بیماری دیابت را کنترل کند، اظهار داشت: ورزش و انجام فعالیت جسمی باید منظم، پیوسته و با شدت متوسط انجام شده و ماهیت هوازی داشته باشد بنابراین توصیه می‌شود بیماران دیابتی منتظر ایجاد عوارض بیماری خود نمانند و با ورزش منظم بروز این عوارض را به تاخیر بیندازند.

وی با بیان اینکه دیابت بیماری قابل کنترلی است که با افزایش قند خون ایجاد می‌شود افزود: انجام ورزش موجب افزایش تعداد گیرنده‌های انسولین در افراد دیابتی می‌شود و چنانچه کاهش وزن پیدا کنند، تعداد گیرنده‌های انسولین در سلول‌های بدن نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه کنترل دیابت را آسان می‌کند.

فلاح‌نژاد با اشاره به ارتباط ورزش با دیابت و بهبود علائم آن عنوان کرد: فعالیت‌های ورزشی هوازی که با شدت متوسط و به صورت منظم اجرا شود، بر کنترل قند خون، کاهش مقاومت به انسولین، کاهش عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش بروز بیماری‌های قلبی عروقی موثر است.

مسئول هیئت پزشکی ورزشی استان یزد همچنین با اشاره به چگونگی انتخاب ورزش مناسب برای افراد مبتلا به عوارض دیابت بیان کرد: یک دیابتیک اگر دچار عوارض دیابت شد، برخی از فعالیت‌های ورزشی سبب تشدید مشکل وی می‌شود بنابراین این افراد دقت داشته باشند که بسیاری از عوارض دیابت ممکن است هیچ گونه نشانه‌ای نداشته باشد به همین دلیل قبل از اقدام به هرگونه فعالیت ورزشی با پزشک خود مشورت کنند تا پزشک معالج، معاینات لازم را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه 150 دقیقه ورزش هوازی در طول هفته می‌تواند بیماری دیابت را کنترل کند، خاطرنشان کرد: ورزش و انجام فعالیت جسمی باید منظم، پیوسته و با شدت متوسط انجام شده و ماهیت هوازی داشته باشد بنابراین توصیه می‌شود بیماران دیابتی منتظر ایجاد عوارض بیماری خود نمانند و با ورزش منظم بروز این عوارض را به تاخیر بیندازند.

فلاح‌نژاد با بیان اینکه دیابت درمان پذیر نیست و بیمار دیابتی بیشتر از فرد سالم به کنترل شیوه زندگی سالم نیازمند است، یادآور شد: افراد می‌توانند این بیماری را با رعایت رژیم غذایی، نسخه ورزشی علمی و دارویی کنترل کنند.

مسئول هیئت پزشکی ورزشی استان یزد ادامه داد: اگر یک فرد دیابتی دچار عوارض چشمی دیابت شده‌، بلند کردن وزنه برای وی ممنوع است چرا که باعث افزایش فشار موی‌رگ‌های چشمی می‌شود و چنانچه یک دیابتیک بیماری قلبی و عروقی است ورزش سنگین برای وی مناسب نیست.

وی اظهار داشت: در صورتی که فرد دیابتی دچار بی‌حس کف پا شده است، ورزش‌هایی مانند دویدن و پیاده روی سریع برای او مناسب نیست و این افراد بهتر است ورزش دوچرخه سواری را انجام دهند، از طرف دیگر اگر هنگام دوچرخه سواری احساس سر گیجه داشته باشند، بهتر است پیاده‌روی را انتخاب کنند.

فلاح‌نژاد با تاکید بر مراقبت از پا در دیابتی‌ها و استفاده از کفش و جوراب مناسب هنگام انجام تمرینات ورزشی متذکر شد: دیابتی‌ها بعد از انجام تمرینات ورزشی حتما کف پای خود را چک کنند و در صورت به وجود آمدن مشکل حتما با پزشک مشورت کنند.

انتهای پیام/2464/صا/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول